Vraag k98 bajonet Coppel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
steviewondah
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2012, 18:04

Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door steviewondah »

Ik heb een k98 bajonet maker Coppel aangeschaft, waar ik erg blij mee ben. Nu heb ik hier een paar vragen over. Op het mes zelf staat geen nummer maar bij het logo staan de letter AC en onder het logo staat een S. Op de schede staat wel een nummer. Staan er op de messen van Coppel vaker geen nummers? Wat ik intressant vind is dat er op de drager bij de maker van de drager het jaartal 1936 staat. Maar nu staat er een stempel ingedrukt met s4 en een stempel met het jaartal 1937. Uit welk jaartal komt het mes dan? Ik heb begrepen dat het mes zeldzaam is. Zie onder voor de foto's.
DuiLWBajonet%20(1)[1].jpg
Bijlagen
DuiLWbajonet%20(2).jpg
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door CollectorWo2 »

Op de bajonet zijkant staat ook een jaartal ;)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

Acs + weegschaal is een vaakvoorkomend logo op bijvoorbeeld; Parade/dress bajonetten. Wanneer het op een k98 bajonet gestempeld is dan is het meestal een commercieel stuk. De schede hoort ongestempeld te zijn (blanko)
Helaas kan ik niet veel zien op je foto's maar als het klopt dan staan er ook geen Waa stempeltjes op het heft of drukknop. Staat er ook geen stempel in de loopring of boven op het heft? Wanneer dat wel het geval is kan het ook een Polizei uitvoering zijn.

Welk bouwjaar erook op de lederen koppelschoen staat hoeft niet perse de bouwjaar te zijn voor de bajonet. bajonet zal tussen 1936/1941 inzitten

Betere detailfoto's zijn gewenst, ze zijn wat moeilijker te vinden maar niet extreem zeldzaam. heb er zelf 2 van ACS +weegschaal ( Alexander Coppel Solingen)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

thunderbird schreef:Op de bajonet zijkant staat ook een jaartal ;)
Niet altijd :wink:
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door coco »

Schede hoort wel gemerkt te zijn hoor, boven aan de makers code en onderaan soms een WaA stempeltje.
Hoe kan een bajonet anders Nummergelijk wezen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

coco schreef:Schede hoort wel gemerkt te zijn hoor, boven aan de makers code en onderaan soms een WaA stempeltje.
Hoe kan een bajonet anders Nummergelijk wezen.
Niet bij deze.
steviewondah
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2012, 18:04

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door steviewondah »

Op de beschermplaat bij het houten handvat zit het adelaars teken.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

steviewondah schreef:Op de beschermplaat bij het houten handvat zit het adelaars teken.
Foto? ben dol op foto's :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door coco »

Waarom zou deze schede niet gemarkeerd moeten zijn dan? Je mag dat prima zeggen maar ik mis enige onderbouwing.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

coco schreef:Waarom zou deze schede niet gemarkeerd moeten zijn dan? Je mag dat prima zeggen maar ik mis enige onderbouwing.
Ik kan jouw vraag ook omdraaien : Waarom zou deze schede wel gemarkeerd moeten zijn? , oke beetje flauw van mij dat erken ik gelijk maar ik wil dat je hem beantwoord, ik uit geen kritiek ik ben benieuwd naar jouw mening.

Ik zal proberen jouw vraag te beantwoorden: Het logo ACS met weegschaal werd gebruikt op commerciele stukken of voor export. Alcoso vervulde niet alleen militaire orders maar ook oa de Polizei nam grote orders af. Daarom zal op de overgrote deel der acs gemerkte bajonetten geen WaA stempels zitten omdat het een militare inspectie stempel is. Wel kan het voorkomen dat er een enkele WaA stempel bovenop de tang,net onder de vuurplaat zit. Dan was het in het beginstadium der productie als militaire order aangemerkt maar later voltooid als een commercieel stuk of politie order. Ook daarom zul je ongmerkte schedes vinden met soms wel een WaA op het bolletje maar verder blank.

Wanneer het een Polizei bajonet betreft dan kun je dat zien aan de volgende stempels: Er zit een stempel in de vorm van een adelaar met daaronder een b,c of d. Of het is een stempel dat lijkt op een klein zonnetje. Je vindt deze stempels of in de loopring of bovenkant heft (vaak is deze onduidelijk door het slijten van het heft langs het schroefje van de schede)
Soms zijn de Polizei bajonetten gemerkt met een laag serie nummer wat ook op de schede staat maar dan nog onbreekt de hersteller op de verder blanko schede.

Staat er alleen een logo en geen polizeistempels of serienummer dan is het een stuk wat bedoeld was voor de private verkoop.
Acs werd later in de oorlog trouwens (43/44) aws (niet verwarren met asw!)

En nu voor mijn onderbouwing: Verschillende boeken over met name de K98 bajonet zoals "History of the German Bayonet by George T. Wheeler"
Jarenlange ervaring/verzamelen van o.a. de k98 bajonet (heb er meer dan 200)
Ben lid van de BCN (Bayonet collectors network) dus veel contact en meningen uitwisselen met deskundigen die er serieus onderzoek naar doen.
En voor de rest moet je me maar geloven op mijn mooie blauwe ogen :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door coco »

Dat is info waar ik wat mee kan, mijn onderbouwing was simpelweg dat het me een gewone K98 bajonet leek en daarom eingelijk wel gemarkeerd moest wezen.
Bedankt voor de aanvullende en zeer leerzame info!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

Graag gedaan, Het is net als in de echte wereld...het is niet altijd zwart of wit...de nuances maken het interresant.
steviewondah
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2012, 18:04

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door steviewondah »

Thnx voor de info. Ik heb alleen niet meer fotos op mijn computer. Maar omdat de adelaar op de beschermplaat zit kan ik er vanuit gaan dat de bajonet uit 43/44 is?
steviewondah
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2012, 18:04

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door steviewondah »

Onder de adelaar staat klein waa en deze zit dus op de beschermplaat gelijk bij het bevestigingstuk waarmee je hem op het geweer zet.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Vraag k98 bajonet Coppel

Bericht door jacob »

steviewondah schreef:Thnx voor de info. Ik heb alleen niet meer fotos op mijn computer. Maar omdat de adelaar op de beschermplaat zit kan ik er vanuit gaan dat de bajonet uit 43/44 is?
Qua afwerking en aan de hand van deze foto's zou ik zeggen ergens tussen 1937-1941, later waren ze veel ruwer afgewerkt.
Het is een mooi stuk hoor.
Plaats reactie