Russen (militairen) in Duitse dienst

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

jaap plender schreef:Tijdens de tweede wereld oorlog hebben een aantal gevangen genomen russen gekozen om verder te vechten in Duitse dienst. In het voorjaar van 1945 heeft er (in ieder geval één) ervoor gekozen om onder te duiken in Assen. Waarschijnlijk vanaf Port-Natal, is in het ziekenhuis in Assen terecht gekomen en van daaruit onder gedoken geweest tot mei 1945. Daarna weer in dienst gegaan van de Ambassade van Rusland om achter gebleven Russen op te sporen en te repatrïeren. kent iemand verhalen van Russen in Nederland in het einde van de oorlog, begin van de bevrijding ??
In mijn optiek zijn het meer dan slechts "een aantal" Russen geweest die gedurende WOII in de Duitse Wehrmacht hebben gediend. Zoals al reeds vermeld bestonden er zelfs hele bataljons van.
De meeste van deze "overgelopen" Sovjet militairen (het waren tenslotte niet alleen Russen) namen dienst in het Duitse leger om zo aan krijgsgevangenschap te ontkomen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Britse en Amerikaanse krijgsgevangen werden de Sovjet krijgsgevangenen zeer slecht door de Duitsers behandeld. Het Sovjet volk bestond volgens de nazi-ideologie dan ook slechts uit Untermenschen. Velen van hen die dienst namen in het Duitse leger handelden dan ook puur uit overlevingsdrang.
Zo zijn er "overgelopen" Sovjet militairen geweest die de Duitsers goede diensten hebben bewezen en zelfs oorlogsmisdaden voor hen hebben begaan (SS-Sonderregiment "Dirlewanger") maar er zijn er ook geweest die juist in opstand tegen de Duitsers kwamen (822e Georgische Bataljon).
Ook bestond er nog een Russisch bevrijdingsleger (ROA) onder leiding van Andrei Andreievich Vlasov. Dit bevrijdingsleger stond dus ook onder het commando van het Duitse leger. De soldaten van dit Russische bevrijdingsleger hadden tot doel om het communistische systeem in de Sovjet-Unie en dus ook Stalin ten val te brengen.

Om verder te gaan met jouw vraag, deze is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Ten eerste zou je wat meer gegevens omtrent de Russische soldaat moeten hebben. Bijvoorbeeld een naam, legeronderdeel e.d. Je zou eens kunnen proberen om oud personeel van het ziekenhuis van Assen op te kunnen sporen. Wellicht kunnen zij je verder helpen. Dat de bewuste Rus voor de ambassade van Rusland (lees Sovjet-Unie) heeft gewerkt zal je denk ik niet veel verder helpen. De hedendaagse Russische ambassade in Nederland zal gezien de privacy van de persoon denk ik geen medewerking verlenen. Tenzij je directe familie van de Rus in kwestie bent.
Verhalen over ondergedoken Russische soldaten gedurende de oorlog in Nederland ken ik niet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door panzer lehr »

Vergeet de kaminski brigade niet he dat bestond uit meer dan 10.000 man en al die verschilende kozakken eenheden .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

panzer lehr schreef:Vergeet de kaminski brigade niet he dat bestond uit meer dan 10.000 man en al die verschilende kozakken eenheden .
De lijst van "Russische" eenheden in het Duitse WOII leger is inderdaad nog langer maar dat is de vraag van de topicstarter niet.
Nogmaals, persoonlijke verhalen van (ondergedoken) Sovjet soldaten in Nederland ken ik niet.

Wat misschien wel interessant is om te vermelden is, dat Nederland 2 begraafplaatsen voor Sovjet WOII militairen heeft. Eén op Texel; http://www.begraafplaats.org/bp/nl/nh/t ... /index.htm . en één in Amersfoort (Leusden) ; http://www.kampamersfoort.nl/zforvl.html en http://www.russisch-ereveld.nl/ .
Op de laatstgenoemde begraafplaats liggen ook Sovjet militairen begraven die in het Duitse leger gediend hebben.
Jaarlijks worden op 9 mei (Russische overwinningsdag) de gesneuvelden op deze begraafplaats herdacht. Voor een fotoimpressie zie; http://picasaweb.google.com/webmaster.m ... bedwebsite# en http://picasaweb.google.com/webmaster.m ... bedwebsite# .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door Jim »

Tijdens Operatie Pegasus 1, de ontsnapping van Gealieerde militairen (voornamelijk Britse airbornes)over de Rijn, waren er twee Rusische militairen aanwezig. Volgens verhalen waren dat dwangarbeiders die ontsnapt waren van het vliegveld Deelen. Een van hen is om onbekende redenen er niet in geslaagd om de Rijn over te steken. Later deed hij mee aan Operatie Pegasus 2. Deze mislukte de betreffende man slaagde er echter in om weer contact op te nemen met het verzet. Later is hij er alsnog in geslaagd om de rivier over te steken.

Hier over de Ned -Belg. grens in België (Bocholt) heeft voor de bevrijding van deze streek een groep ontsnapte Russen zich gewapend opgehouden in de bossen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door LEO »

In Belgisch-Limburg waren vele Russische krijgsgevangenen te werk gesteld in de kolenmijnen. Verschillenden ontsnapten en werden opgepikt door het verzet in Limburg.

Na de bevrijding werden deze Russische krijgsgevangenen zonder veel poespas door de geallieerden naar de Sovjet-Unie gerepatrieerd.....waar ze onmiddelijk werden geïnterneerd door Stalin. Ze hadden de Duitse oorlogseconomie geholpen door kolen te delven. Sommige bleven in Limburg en trouwden er. Zij werden dan weer bekeken als tweederangs burgers wegens de Koude Oorlog.

Al bij al een Odyssee die tientallen jaren aansleepte voor deze, meestal ongeletterde, mannen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door jurgen »

Ik kwam dit topic tegen met de zoekfunctie, en het leek me logischer om in een bestaande draad verder te gaan.


Ik lees momenteel 'van D-Day tot Berlijn' van Stephen Ambrose, en daar wordt ook een stuk aangehaald over Oost-Europeanen die bij de Wehrmacht ingedeeld waren. Er zouden onder meer Mongolen, Russen, Oekraïners, kozakken, Georgiërs, Chinezen en zelfs enkele Koreanen in de Wehrmacht gediend hebben.

Maar om hoeveel manschappen gaat het hier in totaal? Hoeveel van deze Oost-Europeanen (of zelfs Aziaten in sommige gevallen) telde de Wehrmacht in Normandië/Frankrijk?
Er zouden (volgens een ander boek) zo'n 58 divisies in Frankrijk gestationeerd geweest zijn in juni 1944, met in totaal zo'n 750.000 manschappen. Over Ostlegionen (en hun aantallen) staat er evenwel geen woord vermeld.

Ik weet alleen dat ze zich vaak overgaven zodra ze de kans kregen. Als deze aan de kusten gestationeerd waren, zal een groot deel van deze troepen in de eerste dagen en weken er al wel 'uitgefilterd' zijn me dunkt. Heeft iemand hier meer informatie over?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

Een oud topic maar misschien interessant genoeg om het nieuw leven in te blazen. Wat de Osttruppen betreft, hier heeft inderdaad van alles wat afkomstig was uit het oosten bijgezeten. Met de vermeende Aziaten kan heel goed het "Indische Legion" worden bedoelt. Een deel van dit Indische Legion is zelfs een korte tijd in Nederland gestationeerd geweest. zie; http://en.wikipedia.org/wiki/Indische_Legion .
Deze Osttruppen waren tot aan de Geallieerde invasie in Normandië grotendeels gelegerd aan de kusten van de Atlantische Oceaan en van de Noordzee. Zij werden dan ook hoofdzakelijk ingezet voor kustbewaking en hand- en spandiensten voor de Duitsers. Ze stonden echter wel grotendeels onder Duitse leiding. Hoeveel van deze Ostbataillone er precies zijn geweest en uit hoeveel man deze Bataillone bestonden durf ik niet te zeggen.
jaap plender schreef:Tijdens de tweede wereld oorlog hebben een aantal gevangen genomen russen gekozen om verder te vechten in Duitse dienst. In het voorjaar van 1945 heeft er (in ieder geval één) ervoor gekozen om onder te duiken in Assen. Waarschijnlijk vanaf Port-Natal, is in het ziekenhuis in Assen terecht gekomen en van daaruit onder gedoken geweest tot mei 1945. Daarna weer in dienst gegaan van de Ambassade van Rusland om achter gebleven Russen op te sporen en te repatrïeren. kent iemand verhalen van Russen in Nederland in het einde van de oorlog, begin van de bevrijding ??
Om ook nog door te gaan op de openingstopic van Jaap Plender (helaas heeft hij nadien niet meer gereageerd maar misschien is de informatie toch nog interessant voor overige forumleden). Voor zover ik kan achterhalen verbleven er in Nederland gedurende WOII tenminste acht Ostbataillone voor een langdurige tijd.
In Zeeland werden de Armenische Infanterie Bataillone 809 en 812 gestationeerd tezamen met de Ost-Bataillone 600 en 628. Langs de kust van Noord- en Zuid-Holland waren het Georgisches Infanterie Bataillon 822 (bekend geworden door hun opstand op Texel in 1945), het Turkestanisches Infanterie Bataillon 787 en het Nordkaukasisches Infanterie Bataillon 803 gelegerd. Rond Breda en Oostvoorne lag het Wolgatatarisches Infanterie Bataillon 826. Na de terugtrekking van de Duitsers uit Normandië/Frankrijk in 1944 doen er meerdere Ostbataillone Nederland voor een korte tijd aan. Over deze Ostbataillone is weinig bekend.
Of er aan het einde van de oorlog een Ostbataillon in het noordoosten van Nederland (kortstondig) heeft gezeten kan ik niet achterhalen. Het kan in de bewering van Jaap Plender ook om een ontsnapte Russische krijgsgevangene dan wel een Russische dwangarbeider gaan. Door de taalbarrière en de vreemde kledij (uniformen uit buitgemaakte voorraden) was het voor de bevolking meestal niet duidelijk om wat voor (Russisch) persoon het precies ging.
Zo zijn er in het najaar van 1944 in Limburg duizenden Russische dwangarbeiders door de Duitsers ingezet om de verwaarloosde Westwall op te knappen. Er zijn enkele ontsnappingspogingen van hen bekend. Sommige ontsnappingspogingen slaagden doordat ze geholpen werden door de plaatselijke bevolking.
Voor wie hierover meer wil lezen, die raad ik het boek "Kind van het ereveld" van Remco Reiding aan. Zie; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30176 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door Frontovik »

Op onze site staan eventueel nog wat verhalen:

http://krasnyoktjabr.nl.server2.startho ... erland.htm

Edit: ik zie nu pas dat Asjemenou al wat aangaande Amersfoort heeft geplaatst! Excuus!

Gr,
Laurens
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door honved »

asjemenou schreef:.
Of er aan het einde van de oorlog een Ostbataillon in het noordoosten van Nederland (kortstondig) heeft gezeten kan ik niet achterhalen.
Er zijn in ieder geval ostfreiwilligers ingezet bij de strijd om de provincie Groningen. In de buurt van Delfzijl zijn Oekrainse vrijwilligers ingezet geweest. Of deze deel uitmaakten van een Ostbataljon, of de restanten daarvan of eenvoudigweg waren ingedeeld bij reguliere duitse eenheden is niet bekend. De strijd was daar zeer hevig en elke beschikbare man werd door de duitsers ingezet om de vluchtroute richting Emden via Delfzijl open te houden.
Dit gegeven is mij bekend daar jaren na de oorlog een vrijwilliger uniform, dwz een omgebouwd nederlands uniform, in de streek rond Delfzijl is opgedoken. Het werd daar achtergelaten door een gedeserteerde oekrainer, die gedurende de laatste dagen van de strijd om noordoost groningen, zijn uniform heeft omgeruild voor burgerkleding.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

honved schreef:
asjemenou schreef:.
Of er aan het einde van de oorlog een Ostbataillon in het noordoosten van Nederland (kortstondig) heeft gezeten kan ik niet achterhalen.
Er zijn in ieder geval ostfreiwilligers ingezet bij de strijd om de provincie Groningen. In de buurt van Delfzijl zijn Oekrainse vrijwilligers ingezet geweest. Of deze deel uitmaakten van een Ostbataljon, of de restanten daarvan of eenvoudigweg waren ingedeeld bij reguliere duitse eenheden is niet bekend. De strijd was daar zeer hevig en elke beschikbare man werd door de duitsers ingezet om de vluchtroute richting Emden via Delfzijl open te houden.
Dit gegeven is mij bekend daar jaren na de oorlog een vrijwilliger uniform, dwz een omgebouwd nederlands uniform, in de streek rond Delfzijl is opgedoken. Het werd daar achtergelaten door een gedeserteerde oekrainer, die gedurende de laatste dagen van de strijd om noordoost groningen, zijn uniform heeft omgeruild voor burgerkleding.
Heb je de betreffende uniformjas ook zelf gezien of heb je het verhaal uit de eerste hand? Ik wil best van je aannemen dat er rond Delfzijl een Ostbatallion dan wel Oekraïners hebben gezeten maar ik kan er niets over vinden.
In sommige verslagen lees je dat deze Ostbatallione ondergeschikt dan wel ingelijfd waren bij gewone Duitse infanterie divisies. Ze waren zelfs lang niet altijd bewapend. Waarschijnlijk deed men dit omdat men de loyaliteit van deze Ostbatallione niet zo hoog inschatte. In Frankrijk hadden immers veel soldaten van deze Ostbatallione zich zonder een schot te lossen overgegeven aan de geallieerden.
Het verhaal in de volgende link geeft een aardig beeld over een Armenisch Infanterie Bataillon in Nederland; http://www.dbnl.org/tekst/char004volg01 ... 1_0017.php .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door jurgen »

asjemenou schreef: In sommige verslagen lees je dat deze Ostbatallione ondergeschikt dan wel ingelijfd waren bij gewone Duitse infanterie divisies. Ze waren zelfs lang niet altijd bewapend. Waarschijnlijk deed men dit omdat men de loyaliteit van deze Ostbatallione niet zo hoog inschatte. In Frankrijk hadden immers veel soldaten van deze Ostbatallione zich zonder een schot te lossen overgegeven aan de geallieerden..
Vaak ging het om een symbolisch vuurgevecht en nadat hun magazijn leeg was gaven ze zich over. Het probleem was dat hun begeleidende Duitse (onder)officieren zich niet zo snel gewonnen gaven waarna er, na het tonen van de witte vlag, toch terug geschoten werd. Daar konden de geallieerden niet bepaald mee lachen.

Soms schoten deze Osttroepen ook gewoon hun Duitse onderofficier dood om zich daarna te kunnen overgeven.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door honved »

asjemenou schreef:.

Heb je de betreffende uniformjas ook zelf gezien of heb je het verhaal uit de eerste hand? Ik wil best van je aannemen dat er rond Delfzijl een Ostbatallion dan wel Oekraïners hebben gezeten maar ik kan er niets over vinden.
In sommige verslagen lees je dat deze Ostbatallione ondergeschikt dan wel ingelijfd waren bij gewone Duitse infanterie divisies. Ze waren zelfs lang niet altijd bewapend. Waarschijnlijk deed men dit omdat men de loyaliteit van deze Ostbatallione niet zo hoog inschatte. In Frankrijk hadden immers veel soldaten van deze Ostbatallione zich zonder een schot te lossen overgegeven aan de geallieerden.
Het verhaal in de volgende link geeft een aardig beeld over een Armenisch Infanterie Bataillon in Nederland; http://www.dbnl.org/tekst/char004volg01 ... 1_0017.php .
Het uniform is in bezit van een kennis van mij. Omgebouwde nederlandse jas en broek. Hij heeft dit van de mensen geschonken gekregen waar de oekrainse militair zijn kleren heeft omgewisseld voor burgerkleding. Er is inderdaad niets over een dergelijke eenheid te vinden, de soldaat heeft waarschijnlijk deel uitgemaakt van een reguliere duitse eenheid of een samenraapsel van allerlei restanten samengevoegd tot een eenheid wat in noord oost groningen in de laatste dagen vaak voorkwam.
Inderdaad hebben een aantal ostbataljons zich zonder slag of stoot over gegeven. Echter niet alle, er zijn er ook die tot de laatste patroon hebben gevochten. Doodgewoon omdat de geallieerden pamfletten hadden uitgeworpen waarin hun werd beloofd dat wanneer ze zich overgaven ze dan na de oorlog weer teruggestuurd werden naar hun vaderland. Ze wisten wat hun te wachten stond bij hun terugkeer in de USSR !! Met dat in hun achterhoofd hebben een aantal eenheden zich bijna letterlijk doodgevochten. Ook zijn er in ieder geval 1 of 2 eenheden geweest die inderdaad het duitse kader hebben afgemaakt en zich daarna hebben overgegeven.
Tegenstand van de ostbataljons tov de geallieerden, en dan bedoel ik aan het westfront, varieerde. Soms heftig vaak geheel niet.
Aan het oostront was het geheel anders. Daar hebben ze zich uitmuntend gedragen. Ook zijn hier uiteraard enige gedwongen ''vrijwilligers'' overgelopen naar de sovjets, die echter niet vergaten dat ze onder de duitsers hadden gediend. De ostbataljons stonden daar met de rug tegen de muur. Terug naar de sovjetzijde was zo goed als uitgesloten. Daar werden ze gezien als verraders, waar maar een straf opstond !
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

honved schreef:Het uniform is in bezit van een kennis van mij. Omgebouwde nederlandse jas en broek. Hij heeft dit van de mensen geschonken gekregen waar de oekrainse militair zijn kleren heeft omgewisseld voor burgerkleding. Er is inderdaad niets over een dergelijke eenheid te vinden, de soldaat heeft waarschijnlijk deel uitgemaakt van een reguliere duitse eenheid of een samenraapsel van allerlei restanten samengevoegd tot een eenheid wat in noord oost groningen in de laatste dagen vaak voorkwam.
Is de bewuste uniformjas voorzien van schouderepauletten, rangonderscheidingstekens of misschien een nationaliteitsembleem op de mouw?
De Duitsers beschikte over buitgemaakte voorraden uniformen in de landen welke zij bezet hielden. Dergelijke voorraden werden door hen soms ook gebruikt om hulptroepen dan wel krijgsgevangenen of dwangarbeiders te kleden.
En wat te zeggen over de Oekraïner zelf? Hebben de mensen bij wie hij het uniform achterliet uit zijn verwoording kunnen concluderen dat hij een gedeserteerde militair was? Vaak was er met deze personen toch sprake van een taalbarrière.
Nogmaals het is niet zo dat ik je bewering onmogelijk acht maar er zijn te weinig aanknopingspunten om er een goed oordeel over te kunnen geven.

honved schreef:Inderdaad hebben een aantal ostbataljons zich zonder slag of stoot over gegeven. Echter niet alle, er zijn er ook die tot de laatste patroon hebben gevochten. Doodgewoon omdat de geallieerden pamfletten hadden uitgeworpen waarin hun werd beloofd dat wanneer ze zich overgaven ze dan na de oorlog weer teruggestuurd werden naar hun vaderland. Ze wisten wat hun te wachten stond bij hun terugkeer in de USSR !! Met dat in hun achterhoofd hebben een aantal eenheden zich bijna letterlijk doodgevochten. Ook zijn er in ieder geval 1 of 2 eenheden geweest die inderdaad het duitse kader hebben afgemaakt en zich daarna hebben overgegeven.
Tegenstand van de ostbataljons tov de geallieerden, en dan bedoel ik aan het westfront, varieerde. Soms heftig vaak geheel niet.
Aan het oostront was het geheel anders. Daar hebben ze zich uitmuntend gedragen. Ook zijn hier uiteraard enige gedwongen ''vrijwilligers'' overgelopen naar de sovjets, die echter niet vergaten dat ze onder de duitsers hadden gediend. De ostbataljons stonden daar met de rug tegen de muur. Terug naar de sovjetzijde was zo goed als uitgesloten. Daar werden ze gezien als verraders, waar maar een straf opstond !
Verreweg de meeste soldaten van de Ostbatallione werden geronseld in de krijgsgevangenenkampen. De leefomstandigheden van de Sovjet gevangenen in deze kampen was ronduit erbarmelijk. Hun situatie was te vergelijken met die van de (politieke) gevangenen in de concentratiekampen.
De Sovjet gevangenen kozen dan ook eerder uit overlevingsdrang dan uit vrije wil/overtuiging om dienst te nemen in het Duitse leger.
Bovendien maakten zij zich ook geen illusies mochten ze zo'n kamp overleven. Stalins bevel 270 bestempelde krijgsgevangenen immers als landverraders. Het Duitse leger bood hen tenminste nog een overlevingskans.
Er zijn Ostbatallione geweest die de Duitsers goede diensten hebben bewezen maar de meesten waren niet zo loyaal aan de Duitsers.
Ze handelden immers uit overlevingsdrang. De meeste Ostbatallion manschappen zagen de westerse geallieerden dan ook niet als een vijand.
Toen het in 1944/45 duidelijk werd dat Duitsland aan de verliezende hand was vonden veel van deze Ostbatallion manschappen dat ze een daad van verzet tegen de Duitsers moesten plegen, zodat ze na de oorlog niet als verraders zouden worden gezien. Uit verschillende documenten valt dan ook op te maken dat vele van deze Ostbatallione (in Nederland) bereid waren tot een opstand. De opstand van het Georgisches Infanterie-Batallion 822 op Texel is wel de bekendste.
Het tragische van deze Ostbatalione in Nederland was dat ze aan de frontlijn letterlijk tussen 2 vuren zaten. Ze werden door de geallieerden als "Duitsers" gezien terwijl ze in de rug door de Duitsers werden beschoten wanneer ze niet voldoende presteerden. In sommige gevallen werden ze achteraf door de Duitsers nog wegens lafheid doodgeschoten. Wie hier iets mee over wil lezen die raad ik zeker aan om het verhaal van een Armenisch Infanterie Bataillon in Nederland te lezen. De weblink hiervan staat in een eerdere reactie van mij vermeld.
Ook zijn er meerdere gevallen van desertie bekend. Opgepakte deserteurs werden zonder pardon door de Duitsers gefusilleerd. In de meeste gevallen werden deze gefusilleerde deserteurs anoniem begraven. Een aantal van hen is na de oorlog herbegraven op de Russische begraafplaats in Leusden als "onbekende soldaat". Remco Reiding beschrijft in zijn boek "Kind van het Ereveld" enkele van deze gevallen. Doordat de Duitsers de gedeserteerde Ostbatallion soldaten destijds anoniem hebben begraven valt er voor Remco Reiding weinig te onderzoeken.
Na de oorlog zaten de geallieerden met deze Ostbatallion soldaten in hun maag. Waren deze soldaten nu daders of slachtoffers?
Het lot besliste uiteindelijk dat de Ostbatallion soldaten terug naar de Sovjet Unie moesten. Ze werden per trein naar de Sovjet Unie getransporteerd. Eenmaal de grens van de Sovjet bezettingszone in Duitsland gepasseerd keerden zij wederom terug in gevangenschap. Velen van hen kwamen in de Sovjet Unie voor meerdere jaren in heropvoedingskamp terecht waar velen van hen ook het leven lieten.
Tot op de dag van vandaag is deze grootschalige collaboratie met de Duitsers in Rusland een groot taboe. Het is immers een smet op de glorierijke overwinning van Rusland in de Grote Vaderlandse Oorlog (WOII).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door honved »

asjemenou schreef:Nogmaals het is niet zo dat ik je bewering onmogelijk acht maar er zijn te weinig aanknopingspunten om er een goed oordeel over te kunnen geven.
Er zijn inderdaad helemaal geen aanknopingspunten, geen feiten. Nergens iets over te vinden. Wat vast staat is dat het uniform er is. Meer niet !!
asjemenou schreef: Na de oorlog zaten de geallieerden met deze Ostbatallion soldaten in hun maag. Waren deze soldaten nu daders of slachtoffers?
Het lot besliste uiteindelijk dat de Ostbatallion soldaten terug naar de Sovjet Unie moesten. Ze werden per trein naar de Sovjet Unie getransporteerd. Eenmaal de grens van de Sovjet bezettingszone in Duitsland gepasseerd keerden zij wederom terug in gevangenschap. Velen van hen kwamen in de Sovjet Unie voor meerdere jaren in heropvoedingskamp terecht waar velen van hen ook het leven lieten.
Het bovenstaande verhaal klopt inderdaad in grote lijnen.
De geallieerden zijn echter niet na de oorlog begonnen met de uitleveringen. Hiermee werd al voorzover ik het uit mijn hoofd doe, in 1943 mee begonnen. Ze zijn ermee doorgegaan tot na afloop van de oorlog. De engelse officieren die de uitgeleverde manschappen van de ostbataljons begeleiden kwamen met ontstellende verhalen terug over de behandeling van deze gevangenen door de sovjets. Sommingen werden gelijk bij aankomst geexecuteerd anderen verdwenen naar de Goelags.
Het schijnt dat een deel van de in 1944 uitgeleverde manschappen van de ostbataljons, ten gevolgde van de grote verliezen aan manschappen door de sovjets in de strijd in Polen, door de sovjets opnieuw zijn ingezet o.a. tijdens de slag om Berlijn. Echter rehabilitatie bestond niet. De overlevenden van deze strijd werden na afloop van de oorlog alsnog overgebracht naar de Goelags.
asjemenou schreef: Tot op de dag van vandaag is deze grootschalige collaboratie met de Duitsers in Rusland een groot taboe. Het is immers een smet op de glorierijke overwinning van Rusland in de Grote Vaderlandse Oorlog (WOII).
Klopt helemaal !
In de sovjet geschiedschrijving komt het onderwerp al helemaal niet aan bod. Wordt eenvoudig weg verzwegen. De naam Vlassov is echter wel bekend bij de russen. Het staat synoniem voor verrader.
Toen ik de opname van Vlassov (manifest - november 1944 in Praag) in rusland, in besloten kring uiteraard, liet zien was het alsof ze iets nieuws hoorden. Voorzichtige vragen van kopieen waren dan ook het gevolg.
Interesse is er alleen hebben ze de geschiedenis maar eenzijdig te horen gekregen. Veel russen weten zelfs al helemaal niets af van de strijd in het westen. Ze denken nog altijd dat ZIJ ALLEEN duitsland hebben verslagen.
Voor hun begint de oorlog ook op 22 juni 1941.
Van de geschiedenis voor deze tijd is bij het normale publiek zogoed als niets bekend.
Laatst gewijzigd door honved op 06 jul 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
honved
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 jul 2011, 23:18

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door honved »

Foutje per ongeluk twee maal geplaats. :bonk: :bonk:
Plaats reactie