Wo2 U.S parachutedoek?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Glenn »

Ik heb deze recent in mijn bezit gekregen.
En nu is mijn vraag of dit stuk doek uit de Wo2 periode komt of later?
En waarvoor het gebruikt werd...bedoel daarmee droppen van Manschappen of bevoorrading of beide?

Lengte 2 Meter.
lot42.jpg
lot40.jpg
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door 779 »

Zitten er geen rijen met stiksels op?
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Glenn »

Nee geen stiksels.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Mr_Flibble »

Parachutestof met dit camouflage patroon werd in WO2 al gebruikt door de US strijdkrachten, maar ook in latere conflicten.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Glenn »

Ok kan ik mij best in vinden.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Jim »

Dit zou een orgineel stuk uit wo2 kunnen zijn. Ze zijn echter 15-20 jaar door geproduceerd. Echter in de latere productie jaren werd het stof anders geweven. Van dichtbij zie je een ruitjes patroon in de stof zitten. Dit noemt men rip-stop. Bij een scheur in het stof scheurde deze niet of moeilijker verder. Ze werden in eerste instantie gebruikt voor de hoofparachute voor de manschappen en later werden er ook reserve parachutes van geproduceerd. Uiteindelijk werden er ook super grote bevoorradingsparachutes van gemaakt. Deze zijn echter zover ik tot nu toe gevonden heb van dat rip-stop doek gemaakt.
Veel van deze gecamoufleerde chutes zijn ook door het Franse leger doorgebruikt. Meestal nog in een groenig kleurbadje gedaan.
Een bekende van mij was een paar jaar geleden op (militaire) oefening in Noorwegen. In een vliegtuig hangar ,waar ze de laatste nacht zich bevonden voor terugkeer, hingen verschillende Amerikaanse gecamoufleerde parachutes, heel en stukken, om de hangar in ruimtes in te delen. Allemaal wo2 gedateerd. Ze deden niets weg, ook geen stukken.
Zie ook topic:

http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=22654
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door asjemenou »

Mooie uitleg Jim. Is het niet zo dat de US WOII parachute opgebouwd was uit aan elkaar genaaide driehoekige stukken parachutestof?

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door johan willaert »

Ter vergelijking, Jan 1944 Canopy

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Jim »

asjemenou schreef:Mooie uitleg Jim. Is het niet zo dat de US WOII parachute opgebouwd was uit aan elkaar genaaide driehoekige stukken parachutestof?
Inderdaad. Een parachute werd niet uit 1 stuk gemaak o.a. voor de veiligheid.
Door de parachute in verschillende banen. (24 banen voor een nood/reserve parachute en 28 banen voor een hoofdparachute. Latere "modernere" parachutes hebben 32 banen en zijn iets groter.).
Deze banen waren ook weer verdeeld in kleinere driehoeken. Dit om in geval van een scheur te voorkomen dat de scheur zich zou uitbreiden door de hele parachute.
Hoe het bij de Amerikaanse parachutes was weet ik (nog) niet, maar bij de Britse was dat het stof in de bovenste zijden "luchtiger geweven waren zodat ze mee lucht door lieten. En de onderste iets dichter geweven. Dit om schommelen in de lucht te verminderen. Ze wilde niet dat de manschappen luchtziek op de grond kwamen.

De Amerikaanse parachutes waren altijd van een duidelijk stempeling voorzien met fabrikant en datum productie.(zie foto Johan)
Zie je dit niet erop dat is het heel moeilijk om na te gaan of dit oorlogs is of niet. Een restant die je op locatie uit de grond trekt daar hoef je natuurlijk niet over te twijfelen. Er worden echter heel veel na-oorlogse chutes in stukjes geknipt en als (mogelijk) orgineel wo2 verkocht.
Aan de kleur is het niet te bepalen. Ik heb een orginele / gedateerde gezien bij een boer (Paulushoef Son)waarvan verschillende stukken qua tint verschilden. Hij stelt hem volgens mij elk jaar tentoon. Dus als iemand zegt deze komt uit de oorlog en als jouw stuk er van afwijkt is hij niet goed. Klopt dus niet.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door asjemenou »

Dat er kleurverschil van de parachutestof onderling kan bestaan is goed mogelijk. Het ligt er tenslotte ook aan onder welke omstandigheid de parachute bewaard is gebleven.
Het stuk parachutestof welke ik in de verzameling heb (zie foto) , heb ik vele jaren geleden gekregen van mijn oom. Mijn oom was destijds werkzaam bij de EOD. Ik kreeg geregeld van dit soort kleine objecten van hem die hij tijdens zijn (bodem) werkzaamheden vond. Dit stuk parachutestof is volgens zijn zeggen afkomstig uit de omgeving van Groesbeek. Het stuk parachutestof is niet gestempeld maar als ik het goed heb is het een stuk stof welke zich aan de uiterste rand van de parachute heeft bevonden. Misschien kan Johan dit bevestigen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Wo2 U.S parachutedoek?

Bericht door Glenn »

Nu ja, wo2 of niet...Het zit nu in een kader dienst te doen als achtergrond.
Wel interessante info hier. :yes:
Plaats reactie