MG band

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
luuk584
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jun 2010, 22:35

MG band

Bericht door luuk584 »

Is deze mg 34/42/3 band oorlogs? of na oorlogs?
mg.jpg
mg2.jpg
mg3.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: MG band

Bericht door patrickh »

Oorlogs, 1941 , met WaA stempeling.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: MG band

Bericht door ammo »

patrickh schreef:Oorlogs, 1941 , met WaA stempeling.
Deze is idd goed, maar je moet ook naar de schakels kijken, de verbindingsschakel bij naoorlogse banden,
word nog al eens omgeruild voor een oorlogse.
Nemo Me Impune Lacessit
luuk584
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jun 2010, 22:35

Re: MG band

Bericht door luuk584 »

Bedankt! Deze is dus gebruikt in een mg 34, of werden ze ook nog doorgebruikt in de mg 42?
Wat is dan het verschil tussen de schakels van oorlogse en naoorlogse banden?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: MG band

Bericht door ammo »

luuk584 schreef:Bedankt! Deze is dus gebruikt in een mg 34, of werden ze ook nog doorgebruikt in de mg 42?
Wat is dan het verschil tussen de schakels van oorlogse en naoorlogse banden?
Ook gebruikt voor de mg 42

Naoorlogse aanmaak van FN is hetzelfde als hier getoonde band , alleen met het verschil, dat in het midden van de schakel een gat zat,
3/4 mm
De naoorlogse duitse band DM 1 zat een kleine sleuf(in het midden van de schakel), en een grotere sleuf in het onderste gedeelte van de schakel.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: MG band

Bericht door asjemenou »

Het is toch zo dat bij het afvuren van de MG34/42 patroonband de patroonhulzen uit de schakels vallen? Ik begrijp wel dat het mooier is een MG patroonband voorzien van (afgevuurde) patronen maar eigenlijk klopt de samenstelling zo toch niet?
ammo schreef:
luuk584 schreef:Bedankt! Deze is dus gebruikt in een mg 34, of werden ze ook nog doorgebruikt in de mg 42?
Wat is dan het verschil tussen de schakels van oorlogse en naoorlogse banden?
Ook gebruikt voor de mg 42

Naoorlogse aanmaak van FN is hetzelfde als hier getoonde band , alleen met het verschil, dat in het midden van de schakel een gat zat,
3/4 mm
De naoorlogse duitse band DM 1 zat een kleine sleuf(in het midden van de schakel), en een grotere sleuf in het onderste gedeelte van de schakel.
Er bestaan nogal wat varianten van de MG34/42 patroonband qua aanmaak. Bestaat er zoiets als website waarop je deze varianten kunt bekijken?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: MG band

Bericht door ammo »

Naar mijn weten zijn er 3 veschillende soorten schakels, en 2 soorten banden

1) De patronengurt 33 is een volledige band van 250 patroonligplaatsen,bestemd voor mitrailleurs in een vaste opstelling.
2) Patronengurt-zwischenstuk 34 van 50 patronen is eensectie-ontleedband, vijf secties vormen samen met een invoerstuk een complete band.
Ik weet geen website waar ze op staan, ik zal eens kijken hoeveel verschillende ik heb, ik zal er wel een foto van maken

De patronen vallen in idd uit de schakels, dus lege hulzen in een band kan niet.
En wat bedoel je met de samenstelling klopt niet?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: MG band

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:Naar mijn weten zijn er 3 veschillende soorten schakels, en 2 soorten banden

1) De patronengurt 33 is een volledige band van 250 patroonligplaatsen,bestemd voor mitrailleurs in een vaste opstelling.
2) Patronengurt-zwischenstuk 34 van 50 patronen is eensectie-ontleedband, vijf secties vormen samen met een invoerstuk een complete band.
Ik weet geen website waar ze op staan, ik zal eens kijken hoeveel verschillende ik heb, ik zal er wel een foto van maken
Ik had al wat rondgekeken op het Internet maar kon zo snel niet iets vinden. Foto's zijn altijd welkom. Zeker wat de verschillen van fabricage van de schakels betreft.
ammo schreef:De patronen vallen in idd uit de schakels, dus lege hulzen in een band kan niet.
En wat bedoel je met de samenstelling klopt niet?
Wat jij eigenlijk al schrijft, de patronen vallen na het afvuren uit de schakels. Een MG34/42 patroonband kan in deze hoedanigheid nooit na een vuurgevecht op het slagveld worden aangetroffen. Een MG34/42 patroonband voorzien van afgevuurde patronen zal dus altijd naderhand zijn samengesteld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
luuk584
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jun 2010, 22:35

Re: MG band

Bericht door luuk584 »

Ammo bedankt voor de info. Foto's zijn altijd welkom.
Asjemenou, Nee dat klopt, deze hulzen zijn later in de band gedrukt. Er staan ook verschillende jaartallen op de hulzen. Zo heb ik hem gekocht.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: MG band

Bericht door asjemenou »

Wat kan er worden gezegd over deze MG patroonband/schakels? Zie; http://www.stahlhelmwk2.com/en/raznoe/228-lenta1 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: MG band

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:Wat kan er worden gezegd over deze MG patroonband/schakels? Zie; http://www.stahlhelmwk2.com/en/raznoe/228-lenta1 .

Band is wo 2 , maar veel te duur.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: MG band

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:
asjemenou schreef:Wat kan er worden gezegd over deze MG patroonband/schakels? Zie; http://www.stahlhelmwk2.com/en/raznoe/228-lenta1 .

Band is wo 2 , maar veel te duur.
De verwijzing naar de MG patroonband uit de weblink dient alleen als voorbeeld. Ik ben dan ook niet van plan om de MG patroonband te kopen.
Door dit topic twijfelde ik even aan de MG patroonband in mijn verzameling. Ik las eerder iets in dit topic over WOII MG patroonbanden die samengesteld zijn uit naoorlogse schakels e.d. Zoekend op het Internet valt het mij op dat de meeste WOII MG patroonbanden bestaan uit gladde schakels.
De MG patroonband in mijn verzameling bestaat uit precies dezelfde schakels als de patroonband uit de weblink. Het zijn schakels die voorzien zijn van geprägde gleufjes waarvan de middelste over de gehele lengte van de schakels loopt. Het enige verschil is blijkbaar de fabrikant. Mijn MG patroonband heeft de fabrikantcode "acw" en de datum "1. 42". Een waffenambt stempel staat er niet in.

Bestaat er zoiets als een website waarop voorbeelden staan van stempels op (Duitse) Mauser patronen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: MG band

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:
ammo schreef:
asjemenou schreef:Wat kan er worden gezegd over deze MG patroonband/schakels? Zie; http://www.stahlhelmwk2.com/en/raznoe/228-lenta1 .

Band is wo 2 , maar veel te duur.
De verwijzing naar de MG patroonband uit de weblink dient alleen als voorbeeld. Ik ben dan ook niet van plan om de MG patroonband te kopen.
Door dit topic twijfelde ik even aan de MG patroonband in mijn verzameling. Ik las eerder iets in dit topic over WOII MG patroonbanden die samengesteld zijn uit naoorlogse schakels e.d. Zoekend op het Internet valt het mij op dat de meeste WOII MG patroonbanden bestaan uit gladde schakels.
De MG patroonband in mijn verzameling bestaat uit precies dezelfde schakels als de patroonband uit de weblink. Het zijn schakels die voorzien zijn van geprägde gleufjes waarvan de middelste over de gehele lengte van de schakels loopt. Het enige verschil is blijkbaar de fabrikant. Mijn MG patroonband heeft de fabrikantcode "acw" en de datum "1. 42". Een waffenambt stempel staat er niet in.

Bestaat er zoiets als een website waarop voorbeelden staan van stempels op (Duitse) Mauser patronen?

Ok,De gladde schakels , zijn de eerste modellen, de latere met sleuven, zijn variaties op de gladde ,met verbeterde patroonlossing
Die van jou is goed.zal even foto,s plaatsen,moet de kisten eerst even te voorschijn halen
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: MG band

Bericht door asjemenou »

Ik ben toch wel benieuwd naar jouw MG patroonbanden. En dan met name naar de stempels op de patronen.

De MG patroonband in mijn verzameling is tezamen met een Patronenkast 41f MG afkomstig van iemand die tijdens de oorlog in Zeeland woonde. Na de bevrijding van Zeeland door de gealieerden vond hij het kistje tezamen met de patroonband in een Duitse bunker. Net als de patroonband van Luuk584 is mijn patroonband ook naderhand gevuld met verschoten patroonhulzen. De patronen in de patroonband komen uit dezelfde bunker.
De Duitse soldaat uiterst links op de foto's draagt 2 dezelfde typen munitiekistjes zoals mijn exemplaar.

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: MG band

Bericht door ammo »

Stempels op de patronen zal wel lastig worden , Ik heb er ong 500.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie