Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Bericht door Bolt Action »

Recent een Duitse Bajo voor €25 gekocht. Bij de Bajo ontbreekt alleen de schede, en op een metalen plaatje na is hij nummergelijk. Deze Bajo is echter mishandeld dmv schuurpapier. De bakelieten greep en het lemmet zelf zijn respectievelijk licht en zwaar aangetast.

Maar het lemmet van de Bajo zou ik opnieuw moeten laten blauwen. Ik heb hiervoor het adres van een (hierin ervaren) persoon die dit op de oude methode (dmv een kokend bad met 'blauwings'chemicalieën) zoals dit in de jaren '30 ook werd gedaan. Het enige wat ik me afvroeg is of dit (historisch gezien) verantwoord is om dit te doen. Vandaar dat ik een paar meningen wou inwinnen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Bericht door patrickh »

Eerlijk gezegd zou ik gaan voor een mooie bajonet met schede, zijn makkelijk te vinden.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Bericht door Kugelblitz »

Gezien de staat waarin de bajonet verkeerd is €25,- nog vrij prijzig. Ik zou niet meer geld besteden aan deze reeds verprutste bajonet, maar een mooie complete kopen, als je een wilt. Zijn niet al te duur...
Opnieuw blauwen lijkt me in dit geval wel verantwoord, aangezien het hier om een niet zeldzaam item gaat en hij is sowieso al aangetast, dus erger kan het eigenlijk niet worden. De waarde zal echter niet stijgen door herblauwen, eerder dalen, als dat nog mogelijk is...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Bericht door Bolt Action »

Gisteren een spiegelreflexcamera geleend om wat duidelijke fotos (itt een digitale camera) te kunnen maken van de beschadigingen. Hieronder een link naar de photobucket pagina met de uploads, want ze zijn 1Mb per stuk ivm de kwaliteit waarmee ik ze gemaakt/geupload hebt om de schade zichtbaar te houden.

http://s983.photobucket.com/albums/ae31 ... ng/S84-98/

Graag hoor ik of dit bovenstaande nog verandert.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Bericht door Haplo »

Mooi zo laten.
Herblauwen voegt niks toe.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
glen666benton
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 03 aug 2005, 19:31
Locatie: belgië

Re: Duitse Bajo opnieuw blauwen?

Bericht door glen666benton »

Zou ik zo laten hoor.
Baugnez december
Plaats reactie