Schirmmütze ondersteunen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Schirmmütze ondersteunen

Bericht door wessel »

Beste forumleden

Bij deze heb ik een vraag: waar kan je een 'staander'/'houder' voor een schirmmütze verkrijgen of maken jullie ze gewoon zelf? Ik had nog een plexiglazen buis liggen, maar dit leek me niet echt geschikt als ondersteuning en display in de vitrine, dus nu heb ik hem nu maar gewoon op het glas gelegd.

Tips zijn welkom :wink: !

Afbeelding
Shot at 2012-08-09

Afbeelding
Shot at 2012-08-09
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door wessel »

Misschien is dit wel iets? Een plexiglazen zuiltje van 25cm hoog met 2 voetjes van 10 x 10cm.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

http://www.allesvooruwwinkel.nl/a-23020 ... d-14440250
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door Glenn »

Je kan een bol maken van krantenpapier, daarover een doek die de pet niet aantast.
Steek het in de pet en vorm het een beetje en zorg dat de pet juist niet de grond raakt, dus pet steunt op je gemaakte bol en zweeft juist boven de oppervlakte.
Eenvoudig en mooi.
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door wessel »

Bedankt Glenn, heb vandaag iets dergelijks geprobeerd. Ik heb wat noppenplastic in een ovale bal gekneed en gewikkeld in wat repro zeltbahn stof en dat als ondersteuning gebruikt zodat de klep niet al het gewicht moet dragen. Het ziet er wat stuntelig uit, maar toch een goede tussenoplossing vind ik :wink: .

Heb er ook 'n cederhouten blokje bijgelegd, tegen de motten.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door Glenn »

Mijn eerste poging om een garrison cap vorm te geven en te ondersteunen was ook met zo'n inpak noppenplastiek.
Werkt perfect.
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door wessel »

Inderdaad. Ik denk dat ik zo'n plexiglazen zuiltje ga aanschaffen en dan de pet van voren ga proberen te kantelen met hetgeen ik nu gebruikt heb, zodat de pet mooi recht staat en de klep het gewicht van de pet niet moet dragen. Misschien lukt dat wel goed met het omgekeerde staandertje voor abzeichen, dat je onderaan de foto ziet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door Kugelblitz »

Ik heb ze gewoon op een houten staander, met daarop inderdaad een prop papier, de druk (als je daarvan kunt spreken) zit dus enkel op de voering van de pet en niet op de randen en de klep.

Zolang de druk niet op één punt geconcentreerd wordt, kan het weinig kwaad, denk dat zo'n plexiglazen staander prima kan, desnoods nog wat stof/papier erop.
Verder heb ik ook een Schirmmütze, waarvan ik weet dat hij altijd in de kast op een plank gelegen heeft (67 jaar dus) en die is er niet slechter op geworden. Gewoon voorzichtig mee zijn, uit het zonlicht en niet recht op de klep leggen, dan kan er weinig mis gaan. Dat anti-motten houtje is erg goed, zakje lavendel onder de pet doet ook wonderen!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door wessel »

Bedankt Kugel voor de info! Bij deze pet zijn de stiksels van de klep aan de linkerbinnenzijde iets losgekomen dus ik moet er voor zorgen dat de klep niet belast wordt. De vitrine staat in de kamer waar ik ook mijn bureau heb dus ik probeer alles zo stofvrij als mogelijk te houden. Bovendien zijn de ramen voorzien van een rolluik, tegen het zonlicht. Ik zal de pet binnenkort eens gedetailleerd fotograferen en in de verzamelaarssectie plaatsen. Er moet daar nog ergens een topic zijn omtrent mijn volledige collectie geloof ik :wink: .
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Schirmmütze ondersteunen

Bericht door magicdutchmen »

Ik heb zelf een stuk stevig karton precies in de vorm van mijn kepies gerold en vervolgens vastgeniet.
Vervolgens een stuk stof er overheen gedaan en die ook vastgeniet aan het karton.
Zo komt er geen enkele druk in de bol of op de klep en ziet het er als een net geheel uit.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie