Duitse officieren riem

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

Kan iemand me vertellen of zwarte riemen ook gebruitk werden door DUitse officieren en of deze correct W.O II is? IK ken deze modellen in het bruin, maar werd zwart ook gebruikt? IK moet nog het één en ander leren over deze materie, hopelijk is iemand bereid om me wegwijs te maken in deze...Dank!
Bijlagen
cQlCFIYGBpjy134272691766P5433.jpg
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

nog een foto...En mag ik vragen stellen op dit forum over de aanschafprijs of moet dat via een PM?
Bijlagen
Yi9qC1bAxJBI134272692271P5433.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Kugelblitz »

Ze droegen inderdaad ook zwarte, bruin zag je vooral ook veel bij de Luftwaffe. Zo heb je bijvoorbeeld ook zwarte kaartentassen naast de bruine.
Je mag uiteraard een vraag stellen over de aanschafwaarde!

Ik vind het altijd lastig deze riemen te beoordelen... Het lijkt alsof deze riem een smaller gedeelte heeft aan de voorkant, dus niet een constante breedte? Als dat het geval is, dan is het in ieder geval geen normale Duitse officiersriem, die zijn over de gehele lengte even breed.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

Dank je voor je snelle uitleg Kugel :-) Mij is verteld dat zo'n riem 100 -120 euro moet kosten. Is dit reeël? En maakt lengte nog iets uit, je komt ze tegen met verschillende lengtes van 100 cm tot 122 cm...

Als Iemand nog een goede beschikbaar weet hoor ik het graag ( zo lang mogelijk 122 cm...)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Kugelblitz »

Vandamme schreef:Dank je voor je snelle uitleg Kugel :-) Mij is verteld dat zo'n riem 100 -120 euro moet kosten. Is dit reeël? En maakt lengte nog iets uit, je komt ze tegen met verschillende lengtes van 100 cm tot 122 cm...

Als Iemand nog een goede beschikbaar weet hoor ik het graag ( zo lang mogelijk 122 cm...)
Een normale Zweidorn in deze staat mag niet veel meer dan €90,- kosten. Je hebt ze inderdaad in verschillende lengtes, naar gelangen de buikomvang van de drager, haha...

Klopt het nou dat de voorkant van de riem smaller is dan de rest, of is dat gezichtsbedrog door de foto? Als dat het geval is zou ik deze riem niet kopen als je een Duits officierskoppel zoekt.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse officieren riem

Bericht door JimK »

Als er niet meer en betere foto's zijn van het getoonde exemplaar zou ik het niet kopen als een wo2 Zweidorn.
Het kan net zo goed na-oorlogs zijn.

De prijs voor een officiers zweidorn ligt op 80/90 euro.
Hier een mooi exemplaar die ik recent heb verkocht ter referentie:
http://www.militariaplaza.nl/belts-buck ... icers-belt

Groet Jim
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

Dank Kugel en JIm, dat was idd een mooie riem. Niet zo lang...maar hij moet dus wel stempels hebben. ZO zie ik die op de binnenkant van de gesp en op het leder bij de gesp ...Als iemand een goede weet houd ik me aanbevolen :-) Dank nogmaals!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Kugelblitz »

Vandamme schreef:Dank Kugel en JIm, dat was idd een mooie riem. Niet zo lang...maar hij moet dus wel stempels hebben. ZO zie ik die op de binnenkant van de gesp en op het leder bij de gesp ...Als iemand een goede weet houd ik me aanbevolen :-) Dank nogmaals!
Ze hoeven geen stempels te hebben, maar vaak staan ze er wel in, danwel op de gesp, ofwel in het leer waar de gesp vast zit.
Op Marktplaats komen ze weleens voorbij, als je zoekt op 'Zweidorn'.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

Mijn dank is groot :-)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse officiersriem

Bericht door asjemenou »

Als we het dan toch over Duitse officiersriemen hebben. Deze riem kwam ik onlangs weer tegen in een (vergeten) doos met militaria. Ik heb foto's van de riem al eerder op enkele militariafora geplaatst maar een echt duidelijk antwoord heb ik nog niet gekregen.
Als je de gesp van mijn exemplaar vergelijkt met het exemplaar welke Vandamme heeft geplaatst of die van MGSchutze dan zie je dat mijn gesp meer afgeronde hoeken heeft.
Op een ander forum kreeg ik een reactie die veronderstelde dat het om een riem zou gaan die gedragen werd door een officier van een politieke organisatie. Echter zo'n riem zou dan van bruin leer moeten zijn. Ik heb de riem aandachtig bestudeerd maar naar mijn inzicht is deze toch echt zwart.
Voor alle duidelijkheid, de gesp is zilverkleurig en heeft sporen van grijsgroene verf zoals je deze kunt vinden op Duitse WOII uitrusting.
Waar de afkortingen RZM en UE voor staan dat weet ik inmiddels. Het cijfer 1 zou staan voor de fabrikant Tillmans & Maier uit Velbert.

Afbeelding

Merktekentjes op de achterzijde van de gesp.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse officieren riem

Bericht door michiel01 »

los van dat de riem er bruin uitziet op de foto. Een politieke riem, wat dit in mijn ogen is, ook gezien de kleur van de gesp, zijn er diverse organisaties in het politiek (civiele) segment waar ook zwarte riemen werden gedragen. NSKK, DAF om twee voorbeelden te noemen. Dit lijkt mij gewoon een goede politieke zweidorn.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Kugelblitz »

Inderdaad, een bruine (choco) kleur is niet per sé een vereiste.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

Mooie riem Kugel :-)
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Duitse officieren riem

Bericht door Vandamme »

Deze gemist :-(
Bijlagen
31-280.jpg
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse officieren riem

Bericht door michiel01 »

Vandamme, ziet er uit als een goed exemplaar. Stond op ebay?
Plaats reactie