Vragen over Russische jas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Vragen over Russische jas

Bericht door laurens jan »

hallo,

Ik heb de mogelijkheid gekregen om de voorste jas en broek van de onderstaande foto te kopen.
Het betreft naar mijn weten een Russische jas en broek.
mijn vragen: :arrow:
Zijn de jas en broek origineel?
Wat is de waarde ongeveer?
Het draait om de voorste broek en de jas
Het draait om de voorste broek en de jas
alvast bedankt _/-\o_
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door asjemenou »

De gewatteerde broeken lijken mij wel origineel bedoelt voor het Sovjet leger. Alleen zou je waarschijnlijk willen weten of dat ze WOII aanmaak zijn. Het is goed om te weten dat dit type gewatteerde broek tot ergens in de jaren 70 is geproduceerd. Om dit goed vast te kunnen stellen moet je detailfoto's vragen van de taille, de binnenkant en de knopen en eventuele stempels.
Dit geldt overigens ook voor de jas al heb ik hier zo mijn bedenkingen over. Het lijkt mij een werkjas die in de jaren 70 en 80 veel in de Sovjet Unie door arbeiders werd gedragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door laurens jan »

Oke bedankt wat voor stempels zouden er in moeten staan?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door JimK »

Alles wat Asjemenou zegt klopt.

Ik heb zelf ook een rus in mijn collectie staan, en ik wil enkel gedateerde kledingstukken, anders is het lastig te zeggen.
Dat het zwaar gedragen is zegt niets, dat deden en doen ze met alles. Zonder dat de kledingstukken gestempeld zijn zou ik er niet zo snel aan beginnen. Originele Russische kleding is moeilijk te vinden.

Hier een 1937 gedateerde Russische broek uit mijn collectie, daar heb ik toevallig foto's van op de computer:
RUSbroek_1.jpg
De stempeling:
RUSbroek_3.jpg
Groet Jim
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door laurens jan »

Jim bedankt voor je reactie.
Weet nog niet of ik er aan begin.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door asjemenou »

laurens jan schreef:Jim bedankt voor je reactie.
Weet nog niet of ik er aan begin.
Sovjet WOII militaria is een mooi verzamelgebied alleen moet je zeer veel (zelf)onderzoek doen. Veel lezen dus. Ook dit verzamelgebied is onderhevigd aan naoorlogse productie, naslag (reproductie) en vervalsingen.
Een moeilijkheid bij Sovjet WOII militaria is dat de Sovjets de richtlijnen voor productie van legergoederen wel heel erg ruim namen.
Een bepaald uitrustingsstuk kun je daarom in vele varianten tegenkomen. Je moet zo'n uitrustingsstuk dan echt gaan beoordelen op de gebruikte materialen, stiksel e.d.

Zoals gezegd, een mooi verzamelgebied maar ik raad je wel aan om dingen niet zomaar op de bonnefooi te gaan kopen. Zeker als je er niet het fijne van afweet. Als ik jouw verzameltopic eens bekijk dan krijg ik de indruk dat je dit wel doet. Ik bedoel dit niet als een sneer maar meer als een goede raad. Ik ben bang dat het verzamelen anders voor jou uitdraait op een grote teleurstelling. Dat zou toch jammer zijn. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door laurens jan »

Hey asjemenou,

Is niet erg beter goede raad dan een slechte koop!
Ik denk dat ik maar iets anders moois koop.
Bedankt voor de hulp en het advies!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vragen over Russische jas

Bericht door asjemenou »

laurens jan schreef:Hey asjemenou,

Is niet erg beter goede raad dan een slechte koop!
Ik denk dat ik maar iets anders moois koop.
Bedankt voor de hulp en het advies!
Graag gedaan. Als WOII verzamelaar zijnde ben ik wel benieuwd naar eventuele stempels in de Sovjet kleding. Zelfs de stempels van de Sovjet producenten e.d. verschilden nogal eens onderling. Een mogelijk onbekende stempel is altijd interessant.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie