Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Aart »

Nederlandse m27 helm (CM 1932)
Bijlagen
Nederlandse m27 helm
Nederlandse m27 helm
m (2).JPG
m (4).JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Aart »

en hier de binnenkant
Bijlagen
m (9).JPG
m (7).JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Aart »

Hier een m34 helm (CM 1939)
Bijlagen
Nederlandse m34 helm (CM 1939)
Nederlandse m34 helm (CM 1939)
m (12).JPG
m (10).JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Aart »

en hier 2 foto's van de binnenkant
Bijlagen
m (16).JPG
m (17).JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Vandaag een leuke M34 helm binnengekregen. Heb ze in mooiere staat, maar het is best een nette, met compleet binnenwerk en alle drie de vilten flapjes en kinband op volle lengte.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dit maakt de helm al wat interessanter, stempel 39P, hetgeen aanduidt dat deze helm in 1939 bij Verblifa gemaakt is.. deze markering zie je niet gek veel.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Echter.. dit maakt de helm mijn inziens erg interessant. Ik heb heel wat Nederlandse vooroorlogse helmen door mijn handen gehad maar deze stempel ken ik nog niet. Wie kent deze leerstempel? Voor de leken onder ons.. nee, het is geen van der Valk stempel (in elk geval niet die normaliter aangetroffen wordt), die is ook rond maar heel anders (zie boek Dutch Steel Helmet van Kevin de Joode).

Maar wat is deze stempel dan wel? Het is een ronde stempel, met erin twee gekruiste sleutels.. tevens is er vaag te lezen: Nederlandsche vereeniging (??).
De stempel staat er drie keer in gestempeld. Verder geen CM stempel in de helm, geen lederwaar fabriek stempel, geen naam.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Is stempel van de LBD Leiden. Foto geleend van nederlandsemilitarie forum.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Gaaf! Dankjewel! Ik dacht al aan regio Leiderdorp vanwege het gemeentewapen, dus toch.. :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Comrade »

Hallo,

Vandaag op een rommelmarkt zag ik een zwarte m34 liggen met helmplaat(hoe zo'n ding ook heet).
Ik dacht dat alleen groene helmen dit soort platen hadden.
Waar werden deze helmen dan voor gebruikt en hoeveel zijn ze ongeveer waard?
Antwoord gekregen bij museum Collectie 40-45 (te Beekbergen).
Originele helm met koperen plaat na-oorlog bevestigd, deze hoorde nooit op zwarte helmen te zitten.

Ik hoor jullie reactie,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Antwoord gekregen bij museum Collectie 40-45 (te Beekbergen). Originele helm met koperen plaat na-oorlog bevestigd, deze hoorde nooit op zwarte helmen te zitten.
Moet hij zich nog even beter inlezen. :frownno:

Groene helmen werden vaak zwart geschilderd (ook soms met leeuwplaat er nog op) om dienst te doen als LBD helm, politiehelm, etc gedurende de oorlog. Deze werden bijv. verkocht door Verblifa aan burgerorganisaties na de bezetting.

Tevens werden ze voor de oorlog door de Marechaussee / Politietroepen gebruikt. In dat geval was de hele helm zwart, ook de binnenkant. Deze zijn behoorlijk lastig te vinden.

Wat koste die als ik vragen mag?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Comrade »

De hele pot is zwart, niet over geschilderd.
Bij mij zat de twijfel ook in dat de hele helm in goede staat is en de helm plaat al aardig aan het afbrokkelen is.
De helm moest 45,- kosten.
Volgens de verkoper komt hij uit de eerste wereldoorlog, maar hij is niet zo betrouwbaar want hij verkoopt ook een na-oorlogse Britse helm als een Belgische helm uit de tweede wereldoorlog.

Groet,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Mm, sjah, het kan dus zeer zeker wel, maar als de plaat kapot is, is dat wel wat verdacht.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Comrade »

Het kan dus wel.
Bedankt voor de info.
''Drann, drauf, drüber!''
matthijsert
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 mar 2010, 21:11
Locatie: omgeving apeldoorn

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door matthijsert »

Hallo,

Het hele verhaal word gelukkig niet uit de doeken gedaan.
Ik heb die pot vaker in handen gehad, en deze plaat zit er zo verschrikkelijk lelijk op bevestigd dat het duidelijk is dat dit niet origineel/periodiek is.
Koe op zolder en ik hebben ook nog eens met de verkoper gepraat. En inderdaad de verkoper had de plaat er zelf op geplakt (ja, geplakt!!), want die hoorde op Nederlandse helmen volgens de man. Helaas was dit toch echt een modelletje Lucht bescherming dienst.

Ik zal even vragen of koe op zolder ook nog zijn mening wil geven, die heeft meer kaas gegeten van Nederlandse helmen dan ik.

Edgar, overigens bedankt voor je reactie. Het lezen gaat prima. Ook wij hebben gewoon de Joode in de kast staan. :yes:

overigens wij zijn ook in het bezit van een prachtige LBD pot, een nederlandse m16 overgeschilderd voor gebruik in de LBD hier door de dorps-arts. Jammer dat het niet ''textbook'' is! Ik zou er erg aan gaan twijfelen als ik jullie was!
Afbeelding
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door koe op zolder »

Een kleuter had de plaat er nog beter opgeplakt.
Het is echt zo'n lelijke lbd pot met een opgepoetste bodemvondst plaat erop.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Jammer dat het niet ''textbook'' is! Ik zou er erg aan gaan twijfelen als ik jullie was!
Textbook? Met name LBD helmen zijn alles behalve textbook.

En wat is volgens jou een ''modelletje luchtbeschermingsdienst''?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie