Duitse veldradio...

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Duitse veldradio...

Bericht door Dutchy1997 »

Ik zag op Marktplaats een mooie Duitse veldradio. Ik ga er nog een mailtje achteraan sturen of alles nog werkt, maar zou het anders de moeite waard zijn om ervoor te gaan? Ziet er goed uit naar mijn mening (ach ja, ’t is geen mint, maar toch...)

Advertentie: http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... nd=90&fs=1


Groetjes,

Dutchy.
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door Kugelblitz »

Dutchy1997 schreef:Ik zag op Marktplaats een mooie Duitse veldradio. Ik ga er nog een mailtje achteraan sturen of alles nog werkt, maar zou het anders de moeite waard zijn om ervoor te gaan? Ziet er goed uit naar mijn mening (ach ja, ’t is geen mint, maar toch...)

Advertentie: http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... nd=90&fs=1


Groetjes,

Dutchy.
Die zijn opzich goed te vinden in mooie staat, maar als je hem voor weinig kunt krijgen kun je het wel doen. Een mooie complete kost ca. €60,- uiteraard zonder draagriem, die zie je gek genoeg zelden en zijn érg aan de prijs (vaak duurder dan de telefoon zelf).

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door laurens jan »

Dutchy,

Je kunt hem natuurlijk nemen!
Maar kijk ook even wat de verkoper verder nog verkoopt!
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Duitse veldradio...

Bericht door Dutchy1997 »

Ik las bij toeval net dat ze ook een site hadden waar de prijzen op stonden. Kijk ik even, 85 euro! Beetje veel voor een veldradio met zoveel roest...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door patrickh »

Misschien handig om een printscreen toe te voegen voor de toekomst!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door Kugelblitz »

Dutchy1997 schreef:Ik las bij toeval net dat ze ook een site hadden waar de prijzen op stonden. Kijk ik even, 85 euro! Beetje veel voor een veldradio met zoveel roest...
Dat is inderdaad veel te veel, volgende keer bij een verwijzing naar een Marktplaatsadvertentie, gaarne een screenshot van de tekst/foto's, zodat deze ook nog te zien is, wanneer hij eventueel van Marktplaats verwijderd is. :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door asjemenou »

Bij deze een screenshot van de bewuste veldtelefoon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik vermoed is dat deze Duitse veldtelefoon (dus géén veldradio), een zg, Feldfernsprecher FF33 is samengesteld uit onderdelen van verschillende FF33's en misschien ook wel van de naoorlogse Duitse FF54. De FF54 is de naoorlogse variant bestemd voor de Bundeswehr en lijkt als twee druppels water op de (voor) oorlogse FF33. Onderdelen zijn dus ook uitwisselbaar.
Zo lijkt mij dat het slingertje voor de handgenerator niet bij deze veldtelefoon hoort. Bij deze veldtelefoon behoort een zwart geverfde variant en geen zilverkleurige. De bakelieten kast heeft immers een zwartgeverfde sluiting.
Jammer genoeg zijn de koppen van de montageschroeven niet goed te zien. Als deze beschadigd zijn dan is de kans groot dat er met de veldtelefoon is gerommeld.
Zoals Kugelblitz al vermeld zijn deze veldtelefoons nog goed te vinden maar ik zie er ook veel waarmee gerommeld is (let op de schroefkoppen!).
Een originele draagband (met het ophanglusje voor de hoorn) voor dit type veldtelefoon is inderdaad lastig te vinden. De meeste draagbanden die je tegenkomt zijn dan ook naoorlogs.
Zie; http://www.laud.no/ww2/telefon/index.htm en http://www.nonstopsystems.com/radio/art ... cher33.pdf .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door Kugelblitz »

Daar zeg je me wat, met dat slingertje! Had ik niet echt naar gekeken moet ik bekennen... Je ziet ze inderdaad erg veel in incomplete, beschadigde of samengestelde staat, terwijl originele complete sets helemaal niet zo moeilijk te vinden zijn en ook nog zeer betaalbaar zijn.

Beter even verdrinken dus... Jim van militariaplaza heeft ze regelmatig te koop staan meen ik.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse veldtelefoon

Bericht door asjemenou »

Jaren geleden heb ik ooit eens twee FF33 veldtelefoons gekocht van een radioamateur. Deze veldtelefoons waren en zijn nog steeds in een mooie staat en compleet met de bijbehorende draagriemen. Het leuke aan deze set is dat er één "zwart" is en één "zilver". Zwart wil zeggen dat het slingertje, de bevestiging voor de draagriem, de sluiting e.d. zwart geverfd is en bij de zilveren variant zijn deze onderdelen vernikkeld o.i.d.

Een leuk detail welke de radioamateur mij vertelde is dat bij de naoorlogse doorgebruikte exemplaren vaak het nazi rijksembleem op de rode generator in de veldtelefoon is overgeschilderd.
Ik kan het vaak niet laten om op militariabeurzen naar de te koop aangeboden FF33's te kijken. Het is net wat je zegt, vaak zijn ze incompleet of samengesteld uit onderdelen van verschillende FF33's. Je kunt het vaak al aan de (beschadigde) schroefkoppen zien.
Een punt waar je ook op zou kunnen letten als je er één wilt kopen is dat je kijkt of dat de bakelieten kast en het binnenwerk bij elkaar horen. Op beiden behoort de fabrikantsnaam en meestal ook het fabricagejaar te staan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse veldradio...

Bericht door coco »

Dat slingertje is wel goed oorlogs gemarkeerd met Siemens Halsekirche (of zoiets) een erkende maker van bakeliet tijdens de oorlog.
Ik heb wel vaker zilver kleurige slingertjes gezien vaak op laat oorlogse telefoons.

Vaak zijn de baterijen die erin horen ook hartstikke duur, net zoals de draagriemen inderdaad.

Ik bezit er zelf eentje die na de oorlog een korte tijd in gebruik in geweest in het Tsjechiese leger ( batterij met de houdbaarheid 1946 zit erin) de Tsjechen hebben kort de Duitse modellen gebruikt en zijn daarna eigen modellen op de markt gaan brengen indentiek aan de Duitse behalve dan de letters bovenop.
Helaas mist de mijne ook een goede riem en een goede batterij.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door Schijnwerper »

Ja zijn toch leuke dingen voor weinig nog te krijgen, als je goed zoekt en een beetje geduldig bent.
Heb er zelf ook eentje uit 1941 waarbij alles gelijk uit 1941 is, de hoorn de stekker slinger en de originele riem uit 41. En de F33 telefoon zelf uit 1941.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door asjemenou »

coco schreef:Dat slingertje is wel goed oorlogs gemarkeerd met Siemens Halsekirche (of zoiets) een erkende maker van bakeliet tijdens de oorlog.
Ik heb wel vaker zilver kleurige slingertjes gezien vaak op laat oorlogse telefoons.
De FF33 werd bij meerdere fabrikanten geproduceerd o.a. bij Siemens. Dat de fabrikantsnaam Siemens op het slingertje voor de handgenerator staat vermeld is goed mogelijk.
Zelf denk ik dat de "zwart geverfde" en de "zilverkleurige" FF33 veldtelefoons in de periode 1933-1945 naast elkaar werden geproduceerd. Mijn "zilverkleurige" FF33 veldtelefoon komt uit 1937.
coco schreef:Ik bezit er zelf eentje die na de oorlog een korte tijd in gebruik in geweest in het Tsjechiese leger ( batterij met de houdbaarheid 1946 zit erin) de Tsjechen hebben kort de Duitse modellen gebruikt en zijn daarna eigen modellen op de markt gaan brengen indentiek aan de Duitse behalve dan de letters bovenop.
Helaas mist de mijne ook een goede riem en een goede batterij.
Grappig dat er een Tsjechische batterij in jouw exemplaar van de FF33 zit. De FF33 was ook erg populair bij het Sovjet WOII leger. Er bestaat zelfs een foto waarop maarschalk Zjoekov te zien is met een Duitse FF33 veldtelefoon. Duitse WOII veldtelefoons/radioapparatuur zijn zelfs door enkele landen tot in de jaren zeventig doorgebruikt.
De radioamateur van wie ik de FF33's kocht was een bekende in de zendamateurwereld. Over zendapparatuur kon hij dan ook uren praten. Zo vertelde hij mij dat hij bij bezoeken aan Scheveningen Radio en Radio Nora Duitse WOII radioapparatuur had gezien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse veldradio...

Bericht door coco »

Ik wist dat ze door meerdere landen doorgebruikt waren, maar ik wist niet dat er zelfs een hoog geplaatste Rus met eentje op de foto stond haha.

Veld telefoons zijn best interessante items voornamelijk omdat er zoveel verschillende makers zijn en verschillende soorten bakeliet.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse veldradio...

Bericht door asjemenou »

coco schreef:Ik wist dat ze door meerdere landen doorgebruikt waren, maar ik wist niet dat er zelfs een hoog geplaatste Rus met eentje op de foto stond haha.

Veld telefoons zijn best interessante items voornamelijk omdat er zoveel verschillende makers zijn en verschillende soorten bakeliet.
Als ik het goed heb heeft Denemarken en Noorwegen de FF33 veldtelefoon ook nog lang doorgebruikt. Hierbij komt dan meteen ook een probleem om de hoek kijken. Zo voorzag het Deense leger de veldtelefoon van een eigen gefabriceerde webbing draagriem. Deze webbing draagriem word nogal eens te koop aangeboden als een Afrikakorps/tropen draagriem zijnde. Als ik het goed heb dan hebben de Duitsers tijdens de oorlog zo'n draagriem niet gefabriceerd.
Ook de naoorlogse dunnere draagriem voor de FF54 word op deze manier nogal een te koop aangeboden.

Veldtelefoons zijn zeker leuke objecten. Ze zijn simpel van constructie maar werken altijd. De enige zwakke schakel is het telefoondraad. Ik heb eigenlijk geen idee of dat er nog veldtelefoons volgens dit principe worden gebruikt in de moderne NATO legers.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie