Teveel betaald?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Teveel betaald?

Bericht door Dutchy1997 »

Hallo allemaal,

Nu ben ik van plan Duits te gaan verzamelen, maar dit waren een paar dingen die ik niet kon laten liggen. Ten eerste heb ik een eerste pagina gekocht van het Algemeen Dagblad met het nieuws :''Hitler is dood''. Nouja, mijn moeder vond dit geweldig en heeft het gekocht. Zelf heb ik een boekje Engels-Nederlands gekocht dat werd uitgedeeld tijdens de geallieerden zodat de Nederlanders konden communiceren en andersom. Nu heb ik (en mijn moeder...) voor beide producten in totaal 6,50 betaald. Ik ben beginnend verzamelaar en dit is wel een stukje geschiedenis, maar ik vroeg me toch af of het niet een beetje teveel is...

Groetjes,

Dutchy.

P.S. de batterijen van de camera zijn leeg, we hebben er geen meer in huis en het is zondag, dus geen foto’s... rechts bovenin de eerste bladzijde van het boekje staat D.W. Klijnsma gestempeld (vorige eigenaar?) en de uitgever is Drukkerij Firma . Alberts, Gulpen. Het boekje bevat de Nederlandse spraakkunsten en woordenlijsten. Beide producten verkeren in goede staat. Natuurlijk wat vergeeld door de jaren heen, en het stukje krant bevat een heel klein scheurtje in het midden over horizontale richting door het vouwen... Ook zit er op de achterkant van het boekje een kalender van het jaar 1945...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Teveel betaald?

Bericht door patrickh »

Lijkt me redelijk bedrag, en als het je het waard is is het sowieso ok.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Teveel betaald?

Bericht door yente »

Dat vertaal boekje, is dat toevallig zoals dit: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=44&t=26482
Want dan is dat een spot goedkope prijs!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Teveel betaald?

Bericht door Glenn »

Als jij er maar tevreden mee bent! Het is uw geld...Wat een ander vindt doet dan totaal niet ter zake.

Maar om te antwoorden op je vraag.
Nee ik vind niet dat je teveel betaald hebt.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Teveel betaald?

Bericht door Dutchy1997 »

Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Teveel betaald?

Bericht door yente »

Leuk boekje! Is niet wat ik dacht maar je hebt er zowieso niet te veel voor betaald.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Teveel betaald?

Bericht door Dutchy1997 »

Net de site gevonden van de (nog steeds bestaande) drukkerij. Dit staat bij de historie:

Tijdens de oorlogsjaren worden de productiemogelijkheden beperkt. Wel heeft men er een aanzienlijke voorraad papier kunnen verbergen. In de naoorlogse tijd wordt deze een kostbaar bezit. Men drukt hierop het beknopte vocabulaire, In a Nutshell, Engels in zakformaat, een boekje waarmee het Nederlandse volk zich verstaanbaar probeert te maken tegenover de Amerikaanse bevrijders. In een oplage van 66.000 exemplaren vindt deze handleiding een afzetgebied in geheel Nederland.
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Teveel betaald?

Bericht door patrickh »

Google maar eens op "in a nutshell engels in zakformaat" , dan kom je er tegen met vraagprijzen van €25 tot over de €30!
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Teveel betaald?

Bericht door Dutchy1997 »

En dat krantenpapier, zit daar ook nog enige waarde aan? Wat betreft dat boekje, het is mijn eerste aankoop van de oorlog, en het is blijkbaar meteen een goeie ook!
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Teveel betaald?

Bericht door patrickh »

Krantje is niet compleet, dus eigenlijk waarde nul.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Teveel betaald?

Bericht door Dutchy1997 »

Ach ja, had ik eigenlijk wel verwacht. Maargoed, hij is origineel van ruim 60 jaar geleden en ik ga hem gewoon goed bewaren, dan heb ik later toch een mooi document om op terug te kijken...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Teveel betaald?

Bericht door patrickh »

Zo is dat!
Plaats reactie