Mosin-nagant: vergunning nodig?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin-nagant: vergunning nodig?

Bericht door killian »

Daar heb ik geen foto van hij zou natuurlijk van het finse leger kunnen zijn geweest.
Als ik het goed begrijp werd deze dus niet in de tweede maar de eerste wereldoorlog gebruikt(?)
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Mosin-nagant: vergunning nodig?

Bericht door laurens jan »

Beide Eingelijk kan gebruikt zijn in wo2 of in finland maar dat is volgens mij niet met zekerheid te zeggen!
(graag verbeteren als ik het fout heb)
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin-nagant: vergunning nodig?

Bericht door killian »

Hallo,

Ik zit te twijfelen over welk van deze twee Mosin nagants de beste is.

de eerste is de mosin nagant M1891 waarvan ik al een foto (van de stempel) heb gepost.

de tweede is een (naar mijn mening) erg "nieuw" uitziende Mosin nagant 1891/30.
Over dit geweer wilde ik dan ook vragen of het origineel is of een repro, of misschien zijn er bepaalde onderdelen vervangen?

Alvast bedankt,

Killian.
Bijlagen
mosin nagant model 1891 30.jpg
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin-nagant: vergunning nodig?

Bericht door killian »

laurens jan schreef:Beide Eingelijk kan gebruikt zijn in wo2 of in finland maar dat is volgens mij niet met zekerheid te zeggen!
(graag verbeteren als ik het fout heb)
ik denk dat je gelijk hebt, dit heb ik net op http://world-war-2.wikia.com/wiki/Mosin_Nagant_M1891 gelezen:

"The Mosin Nagant Model 1891 (reffered to only as Mosin rifle in Russia, or colloqually "threeliner" and "mosinka") is a bolt-action rifle that
was used by the Soviet Union during WWII."
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Mosin-nagant: vergunning nodig?

Bericht door laurens jan »

Hallo killian,

De mosin nagant model 1891 is in wo1 wo2 finland enz gebruikt, die jij wilt kopen is in 1917 gemaakt dus wo1 is een twijfel geval (revolutie).
Het mosin nagant model 1891/30 op de foto lijkt er goed uit te zien ( correct me if i am wrong )
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Mosin-nagant: vergunning nodig?

Bericht door Uncle Goose »

Zo goed als alle M1891/30 Mosin Nagant geweren zijn na de oorlog "gerefurbished" (dus opgekuist, gerepareerd, enz.). Een refurbish kan je herkennen door onder andere een stempel in de kolf ( vierkant met een lijn erdoor). Soms zijn deze ook Forced Matched waarbij de onderdelen zoals de grendel werden vervangen en de nummer kregen die vanboven op het wapen staat. Op zich is er niets mis mee want al deze dingen zijn gebeurd door officiële arsenalen in de Sovjet Unie. Trouwens, die van 1917 kan eventueel ook een geüpdatet M1891/30 zijn, op een bepaald moment hebben de Sovjets oudere geweren naar M91/30 specificatie gebracht. Het is dus niet onmogelijk om een M91/30 met een Hex Receiver tegen te komen.

Al bij al zijn er van de Mosin Nagant veel variaties gebouwd, niet alleen door de Sovjets maar ook door de Finnen. Een aantal van de Finse Mosin Nagant geweerlopen is zelfs van Luik gekomen en gemarkeerd met een B van België. Het is een ingewikkeld kluwen die toch wel enige studie vereist, al is het maar om al de verschillen modellen uit elkaar te houden.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M1891

Bericht door asjemenou »

killian schreef:Daar heb ik geen foto van hij zou natuurlijk van het finse leger kunnen zijn geweest.
Als ik het goed begrijp werd deze dus niet in de tweede maar de eerste wereldoorlog gebruikt(?)
De Mosin Nagant M1891 is in beide wereldoorlogen gebruikt en niet alleen door Rusland/Sovjet Unie. De Mosin Nagant M1891 op de foto (Sestroryetsk) is van origine Russisch maar kan mogelijk Fins zijn doorgebruikt. Om dat te kunnen beoordelen zijn meerdere foto's van eventuele stempels op het geweer nodig.
Zelf bezit ik een Sovjet productie van het Mosin Nagant M1891 geweer (NL gedeactiveerd) welke ook Fins is doorgebruikt. Deze Mosin Nagant zal tijdens de Fins/Sovjet-Russische Winteroorlog van 1939/40 door de Finnen zijn buitgemaakt. Dit geweer bewijst dat de Sovjets de Mosin Nagant M1891 tijdens de Winteroorlog sowieso nog in gebruik hadden. Ook al gold de Mosin Nagant M91/30 toen al als het standaard dienstgeweer van het Rode leger.
Op onderstaande foto zijn Sovjet soldaten te zien met M1891 geweren. Dit is te zien aan de klemmen om de handbeschermer en aan de schroefklem van het 1e model bajonet. Het 1e model bajonet past namelijk niet op het Mosin Nagant M91/30 geweer.

Afbeelding
killian schreef:de tweede is een (naar mijn mening) erg "nieuw" uitziende Mosin nagant 1891/30.
Over dit geweer wilde ik dan ook vragen of het origineel is of een repro, of misschien zijn er bepaalde onderdelen vervangen?
Het andere geweer waar je naar verwijst is dus een Mosin Nagant M91/30. Ik vermoed dat deze een laat oorlogse/naoorlogse Sovjet-Russische productie is.
De gelamineerde kolf is namelijk voorzien van een extra bout. Om hier zeker van te zijn zou je ook dit geweer moeten beoordelen aan de hand van de stempels op het geweer.
"Repro" vind ik een fout gebruikt woord. Wel is de Mosin Nagant M91/30 door meerdere landen geproduceerd o.a. door Polen en Hongarije. Dat de Mosin Nagant op de foto er "als nieuw" uitziet komt omdat de Sovjets kort na de oorlog de Mosin Nagant geweren hebben herkeurt, opgeknapt en in opslag hebben gehouden.

Voor meer informatie over het Mosin Nagant geweer, zie; http://7.62x54r.net/MosinID/Mosinprimer.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
paske
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2013, 13:15

Re: Mosin Nagant M1891

Bericht door paske »

asjemenou schreef:
killian schreef:
killian schreef:de tweede is een (naar mijn mening) erg "nieuw" uitziende Mosin nagant 1891/30.
Over dit geweer wilde ik dan ook vragen of het origineel is of een repro, of misschien zijn er bepaalde onderdelen vervangen?
Het andere geweer waar je naar verwijst is dus een Mosin Nagant M91/30. Ik vermoed dat deze een laat oorlogse/naoorlogse Sovjet-Russische productie is.
De gelamineerde kolf is namelijk voorzien van een extra bout. Om hier zeker van te zijn zou je ook dit geweer moeten beoordelen aan de hand van de stempels op het geweer.
"Repro" vind ik een fout gebruikt woord. Wel is de Mosin Nagant M91/30 door meerdere landen geproduceerd o.a. door Polen en Hongarije. Dat de Mosin Nagant op de foto er "als nieuw" uitziet komt omdat de Sovjets kort na de oorlog de Mosin Nagant geweren hebben herkeurt, opgeknapt en in opslag hebben gehouden.

Voor meer informatie over het Mosin Nagant geweer, zie; http://7.62x54r.net/MosinID/Mosinprimer.htm .
Deze heeft een hex receiver en zal dus wel van voor WWII zijn. De kolf is zeker recenter.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Mosin Nagant M1891

Bericht door Uncle Goose »

paske schreef:
Deze heeft een hex receiver en zal dus wel van voor WWII zijn. De kolf is zeker recenter.
De hex receiver is niet noodzakelijk een teken dat het geweer van voor WWII 2 is, er zijn zelfs nog M44's met hex receiver gebouwd na WWII, op een bepaald punt hebben de russen oude stocks gebruikt om te voldoen aan de leveringseisen. Maar moet wel zeggen dat het inderdaad eerder een zeldzaamheid is om er tegen te komen die tijdens of na WWII zijn gebouwd, maar ze bestaan wel degelijk.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie