Airborne garrison caps...

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

Hoe herken ik nu of deze 101e of 82e airborne caps zijn? welke is welke?

THX!
Bijlagen
1.JPG
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door 779 »

Je vergeet de 11th, 13th en 17th Airborne Divisions :-P
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

Ja dat klopt wel, maar deze garrisson caps zijn kado gedaan door ofwel 82e of 101e airborne soldaten aan een verzetsstrijder omdat zij daar in diende. de andere onderdelen hebben niets met het verhaal te maken ( ten tijde van Market Garden DZ Son omgeving) dus tja, welke is nou wat....
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

O ja, moet ik er nog even bij vermelden dat ook deze 82e soldaten aanwezig waren hier ondanks dat hun bestemming was Grave-Nijmegen...
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Glenn »

Staat er niks geschreven in de binnenkant bij één van die caps, of bij ze allemaal?
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

Nee, helaas geen naam of zo. alleen een labeltje met pasmaat...
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door 779 »

Dan zijn het allemaal vermoedelijk PX prive aankopen of mogelijk zelfs M1950 model Garrisons...
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Glenn »

Ik vraag me hardop af of het mogelijk is dat parachutisten ten tijde van MG rondlopen met de één een wollen cap en andere met katoenen kaki zomer caps?
In hoeverre heb jij haar verhaal gecontroleerd of neem jij aan dat wat ze zegt helemaal correct is?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door 779 »

Glenn schreef:Ik vraag me hardop af of het mogelijk is dat parachutisten ten tijde van MG rondlopen met de één een wollen cap en andere met katoenen kaki zomer caps?
In hoeverre heb jij haar verhaal gecontroleerd of neem jij aan dat wat ze zegt helemaal correct is?
Allen zijn voorzien van een Glider patch...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door johan willaert »

Vandamme schreef:Ja dat klopt wel, maar deze garrisson caps zijn kado gedaan door ofwel 82e of 101e airborne soldaten aan een verzetsstrijder omdat zij daar in diende. de andere onderdelen hebben niets met het verhaal te maken ( ten tijde van Market Garden DZ Son omgeving) dus tja, welke is nou wat....
Persoonlijk geloof ik geen bal van dat verhaal, maar als het enigszins een troost kan zijn, was het gebruik van de Combined Glider&Parachute Badge ten tijde van MG wijdverspreid binnen de 82AB Div...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

Hoi Allemaal,

IK snap dat je er geen bal van gelooft, maar kom maar kijken in Museum De Groene Poort in Boxtel vanaf 21 Okt - 1 April 2013. Naar aanleiding van een boek dat mijn vriend Peter van der Linden heeft geschreven over meer dan 100 soldaten die klem zaten achter vijandelijk linie hier voor 6 weken en wat hun allemaal is overkomen bne ik in voorbereiding met opbouw van een expositie over dit verhaal. Ik heb unieke items tot mijn beschikking van veel verzetsfamilies, die deze spullen van deze soldaten als dank gekregen hebben. Waaronder wapens, uniformstukken en vele andere dingen. Deze groep bestond uit airborne soldaten van het 101e, 82e , Engelse Airlanding en gliderpiloten ( + een paar andere, waaronder een Poolse luitenant bestemd voor hq in Arnhem en een Nederlandse commando) Deze items zijn alle orgineel, nooit in openbaarheid geweest. Ik laat ook een unieke vlag zien, gemaakt door de 101e soldaten, meegenomen langs Bastogne waar een gedeelte is gesneuveld en uiteindelijk tot het Adelaarsnest. De vlag zit vol met handtekeningen van oa easy en andere eenheden van het 101e waaronder ook Mc Auliffe. We hebben zelfs een para jeep ( gerestaureerd) die meegekomen is met één van de gliders. Ik ben niet totaal een nitwit, verzamel een beetje maar veel items weet ik ( nog) te weinig af, vandaar af en toe hier jullie hulp gevraagd.....
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

O ja, om jullie al te plezieren, de entrée is gratis !
Gebruikersavatar
Vandamme
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jul 2011, 10:13

Re: Airborne garrison caps...

Bericht door Vandamme »

Het boek zal gepresenteerd worden op 21 okt.met begeleiding van Re-enactors. De opening van de expositie en officiele herdenking zal ook die dag plaatsvinden. hier een foto van de omslag van het boek ( nog niet definitieve, maar zo goed als)

Het boek is straks te bestellen via de Heemkundekring van Boxtel. ( voorlopige prijs, 19,95, ong 250 pag + vele nieuwe unieke foto's!, het gaat nu naar de drukker)
Bijlagen
cover.jpg
Plaats reactie