Gewoon een vraagje...

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Gewoon een vraagje...

Bericht door Dutchy1997 »

Hallo allemaal,

Dit zal één van de weinige keren zijn dat ik hier wat post, aangezien WO II mij toch meer interesseert dan in dit geval de DDR. Echter, dat wilt niet zeggen dat ik het niet interessant vind. Nu bied er iemand bij mij in de buurt een uniform van de Grenztruppen (gevlekte witte pet, jasje en broek) voor bieden vanaf 25 euro. Nu weet ik dat DDR een goedkopere hobby is dan WO II, en dit kan ik om de één of andere reden ( :? ) niet laten liggen. Nu vind ik die pet eigenlijk niks aangezien deze gevlekt is en ik kan er eventueel een nieuwe pet opzetten (deze zijn er in overvloed en ik mooiere staat voor vaak nog geen tientje...). Echter, ondanks dat dit niet mijn hobby is vroeg ik me af of dit een goeie deal is? Hoop op een snelle reactie:)

Groetjes,

Dutchy:)

Link marktplaats: http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... nd=11&fs=1

Link screenshot: http://imageshack.us/a/img821/5814/ddrg ... niform.png
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door laurens jan »

Hallo dutchy,

Vrij goede prijs, let wel op de verzending e.d.
De pet die erbij zit is een politie pet voor officieren, de witte 'hoes' kan je er zo afhalen.
De jas heeft ( correct my if i'm wrong) officier kraagstukken, en onderofficier schouder stukken.
Het is wel een redelijke zet nva om uit elkaar te halen en los te verkopen...... Of je moet verder verzamelen :yes: maar dit is mijn mening! :mrgreen:
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door Dutchy1997 »

Je hebt helemaal gelijk wat betreft kraagspiegels en schouderstukken! En dat verder verzamelen wordt hem waarschijnlijk niet (toch wo2 he...), maar je hebt toch een stuk geschiedenis met zon uniform... Bovendien, als ik hem draagbaar wil maken met stropdas, blouse eronder etc. Ga ik eventueel naar de c&a en haal ze. Ook zijn er op internet nog genoeg (originele) laarzen te vinden uit de ddr. Verzendkosten geen probleem, want het is nog geen 15 km bij mij vandaan :) gewoon ophalen dus. Maar wat bedoel je met de laatste zin? Schouderstukken dan loshalen en de goeie erop of iets anders? Iig, morgen de eigenaar mailen mits toestemming van mn ouders...

Groetjes,

Dutchy:)
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door laurens jan »

Eingelijk wel weet ik veel :P
Los verkopen om wat te verdienen maar ik zou in jou geval van 1 keer een uniform wel wat anders kopen! Maar wederom is mijn mening. :zapped:
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door Dutchy1997 »

Vertel ns hoe je dat bedoelt met wat anders kopen? Wat zou jij dan kopen?
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door laurens jan »

Als je het in 1 keer klaar wilt hebben? Een compleet uniform waarbij ook alles klopt en dan laarzen e.d. Erbij.
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door Dutchy1997 »

In 1x klaarhebben is nooit leuk. Het leukste aan verzamelen is het zoeken naar dat ene leuke dingetje. Echter, niemand gaat denk ik ooit een ddr-blouse aanbieden voor onder een uniform... Maargoed, eerst maar eens ff uitrekenen hoeveel ik kwijt zou zijn wil ik hem compleet krijgen... Mocht dit toch teveel zijn gaat t feestje gewoon niet door. Het enige wat ik tot nu toe weet is dat broek+uniform+pet 25 euro is en een originele koppelriem 14.95, verzenden niet meegerekend. Dan krijg je die laarzen nog... Klinkt toch als redelijk veel voor "maar" een ddr-uniform. Maargoed, morgen nog eens lekker rustig overdenken en dan zien we wel verder...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door Jan Klaassen »

Ha! Weer eens actie op dit forum, gelukkig ;)

Over het uniform 'in kwestie':
Pet is, zoals gezegd, een pet van de Volkspolizei (is niet helemaal mijn gebied, dus kan best van een andere afdeling van de uitgebreide politietroepen zijn), een zogenaamde 'gestellmutze' waar je de top kan verwisselen.
Jasje is gewoon kloppend. Wat ik van de screenshot kan zien heeft het gewone kraagspiegels voor mannschaften en unteroffiziere. Je zou alleen nog wel even de stof van het jasje moeten bekijken: is het wol, dan klopt deze lage rang van 'unteroffizier' wel. Gladde officiersstof werd gedragen door beroepsonderofficieren, die meestal toch hoger in rang waren dan unteroffizier ( bijvoorbeeld oberfeldwebel). Gezien de foto neig ik naar officiersstof waar, met enkele uitzonderingen, vaak een hogere rang op de schouders te vinden was.
Broek ziet er uit als een nette 'diensthose' van de GT.

Waarde van het totaal, zou ik zeggen, ligt zo rond de 25-30 euro, dus zonder verzendkosten zeker te doen!

Om 'm compleet te krijgen denk ik aan het volgende:
-schouderstukken ober- of stabsfeldwebel ( mits uffz hier niet past, maar dat weet je pas zeker als je het jasje in de hand hebt): 3 euro.
-stropdas ( ik dacht ook eerst: koop maar bij cena of op een rommelmarkt, maar is toch niet helemaal hetzelfde ;)): 5 euro.
-overhemd: die kan ik je wel leveren voor weinig ;)
-juiste pet: 10-15 euro
-laarzen horen niet onder een 'diensthose', maar werden alleen gedragen onder de zgn 'stiefelhose' ( heette dat in wo2 niet een reiterhose?). Schoenen heb je nodig dus, zijn te vinden voor 10-15 euro. Vergis je niet in die laarzen trouwens, die kosten afhankelijk van grootte, leeftijd en 'rang' tussen 15 en 80 euro... :P
Riem is bij een diensthose ook niet nodig trouwens.

Dit zij dan wel 'nu-kopen prijzen', bij veilingen op ebay.de is het zeker mogelijk zaken voor minder (soms 1 euro) te winnen.


Hoe dan ook, welkom in dit wereldje, en mocht je nog eens een uniform willen, ondergetekende verkoopt er ook een paar ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Gewoon een vraagje...

Bericht door Dutchy1997 »

Tja, eigenlijk nogal balen. Ik zag al je advertenties staan op Marktplaats en wij gaan één keer per jaar naar Zeeland met vakantie, namelijk tijdens de zomervakantie (had ik dit onderwerp nou maar 10 weken eerder gepost...) We gaan altijd naar Kamperland, dus Middelburg is helemaal niet ver en we gaan er altijd vaak naartoe, het blijft een prachtige stad, werkelijk waar. Jammer dat we toch maar weer eens een jaartje mogen wachten... Maargoed, dit was eigenlijk een klein uitstapje aangezien ik WO II wil gaan verzamelen, maar dit was zó dicht in de buurt dat ik het eigenlijk niet kon laten liggen, en ik ben nu toch weer een heel stuk wijzer geworden over Grenztruppenuniformen van de DDR, en ik ga denk ik toch maar eens lekker doorsparen voor een Luftschutzhelm o.i.d :)

I.i.g. heel erg bedankt voor alle goede hulp:)

Groetjes,

Dutchy:)
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Plaats reactie