ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag gekregen. Best wel apart vind ik zelf. Nederlandse krijgsgevangen die het zwembad uitdiepen
harskamp01kl.jpg
harskamp02kl.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door patrickh »

Hoi Bertjan,

Waarom denk je dat het krijgsgevangenen zijn?

gr. Patrick
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Bert-Jan »

Nouw omdat je op de grote scan Duitse soldaten er tussen ziet staan.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door patrickh »

Moet ik toch eens naar de brillenzaak :wink: Mooie postkaart!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Bert-Jan »

Pb maar ff je email mail ik je ff de grote scan.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door patrickh »

Nu zie ik het goed, Bertjan, prachtige kaart.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Mallory »

Boeiende kaart. Ikzelf heb wel wat gegevens over de Harskamp, maar dit kende ik nog niet. Heb je hier ook een jaartal (of schatting) bij? En is het overigens echt in of om de Harskamp (een van de Lager) of alleen daar gestempeld?
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Bert-Jan »

Mallory schreef:Boeiende kaart. Ikzelf heb wel wat gegevens over de Harskamp, maar dit kende ik nog niet. Heb je hier ook een jaartal (of schatting) bij? En is het overigens echt in of om de Harskamp (een van de Lager) of alleen daar gestempeld?

Ga er vanavond nog even mee bezig maar als je wilt kan ik je wel even een grote scan mailen. Pb maar even je mailadres.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door patrickh »

Denk voor juli 1941, na die datum stond er vaak een K-nummer op papierwerk.
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door emielS »

Is niet de opbouwdienst????
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Erik »

Is het stempel wel uit de oorlog? Was de postgirodienst ueberhaupt wel voor particulieren voor 1965?
Ik ben een beetje bekend met (de geschiedenis van) de Harskamp. Tenzij ik vreselijk wordt gefopt is daar nooit een waterinstallatie van die grootte geweest. Watertjes bij de Harskamp:
- de visvijvers. Ik dacht eerst dat dit mogelijk de huidige visvijver was, ook gezien de barakken die er staan. Maar de visvijvers zijn na-oorlogs leerde mij een militair topografische kaart.
- de gracht langs de huidige Eikenlaan. Voor de oorlog al aanwezig en gedempt bij de uitbreiding van het schietkamp. Was echter niet zo breed als op de foto en ook niet voorzien van een trap. Bovendien waren daar op dat moment geen barakken omdat de Eikenlaan (een van de oospronkelijke wegen op het schietkamp) daar toen al was!
- zandwinning van Kroller-Muller op het Duitse Waldlager zuid van het schietkamp: veel te klein.
- alle vijvers op het kampterrein: te klein.
- eventuele (droge) werken in het terrein (schijnvliegveld op baan C/D): mogelijk, maar dan is-ie wel goed verdwenen!
Ook in de geschiedenis van het Schietkamp wordt het "zwembad" niet genoemd.

Zelf denk ik dat mijnheer N. Uchtman misschien van de Harskamp was, maar de locatie zelf niet! Houdt er rekening mee dat er in de jaren dertig/vroege jaren veertig tal van barakkenkampjes bestonden in Nederland die nu allemaal (op een paar na) verdwenen zijn.
Het "jaarlijks uitdiepen" duidt niet echt op een krijgsgevangenwerkje. Meer op iets dat toch al moest gebeuren. Is er een aanwijzing dat hier de opbouwdienst aan het werk is?

Overigens is Laarweg 32 Harskamp een boerderij, van de familie Klok. Die boerderij stond er in de oorlog ook al. Er heeft nooit een fotografiestudio in gezeten. Zeer waarschijnlijk is de heer N. Uchtman een vroegere bewoner geweest die ansichtkaartjes verzamelde en verkocht. De aanduiding "Twentsche Bank" kunnen we niet zoveel mee. Die benaming stamt uit 1917 en is tot overname door de ABN in 1964 gevoerd. Het stempel is in ieder geval van voor 1964. Stempels van handelaren in boeken en ansichtkaarten komen vaker voor.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:Is het stempel wel uit de oorlog? Was de postgirodienst ueberhaupt wel voor particulieren voor 1965?
Ik ben een beetje bekend met (de geschiedenis van) de Harskamp. Tenzij ik vreselijk wordt gefopt is daar nooit een waterinstallatie van die grootte geweest. Watertjes bij de Harskamp:
- de visvijvers. Ik dacht eerst dat dit mogelijk de huidige visvijver was, ook gezien de barakken die er staan. Maar de visvijvers zijn na-oorlogs leerde mij een militair topografische kaart.
- de gracht langs de huidige Eikenlaan. Voor de oorlog al aanwezig en gedempt bij de uitbreiding van het schietkamp. Was echter niet zo breed als op de foto en ook niet voorzien van een trap. Bovendien waren daar op dat moment geen barakken omdat de Eikenlaan (een van de oospronkelijke wegen op het schietkamp) daar toen al was!
- zandwinning van Kroller-Muller op het Duitse Waldlager zuid van het schietkamp: veel te klein.
- alle vijvers op het kampterrein: te klein.
- eventuele (droge) werken in het terrein (schijnvliegveld op baan C/D): mogelijk, maar dan is-ie wel goed verdwenen!
Ook in de geschiedenis van het Schietkamp wordt het "zwembad" niet genoemd.

Zelf denk ik dat mijnheer N. Uchtman misschien van de Harskamp was, maar de locatie zelf niet! Houdt er rekening mee dat er in de jaren dertig/vroege jaren veertig tal van barakkenkampjes bestonden in Nederland die nu allemaal (op een paar na) verdwenen zijn.
Het "jaarlijks uitdiepen" duidt niet echt op een krijgsgevangenwerkje. Meer op iets dat toch al moest gebeuren. Is er een aanwijzing dat hier de opbouwdienst aan het werk is?

Overigens is Laarweg 32 Harskamp een boerderij, van de familie Klok. Die boerderij stond er in de oorlog ook al. Er heeft nooit een fotografiestudio in gezeten. Zeer waarschijnlijk is de heer N. Uchtman een vroegere bewoner geweest die ansichtkaartjes verzamelde en verkocht. De aanduiding "Twentsche Bank" kunnen we niet zoveel mee. Die benaming stamt uit 1917 en is tot overname door de ABN in 1964 gevoerd. Het stempel is in ieder geval van voor 1964. Stempels van handelaren in boeken en ansichtkaarten komen vaker voor.

ik heb nog maar eens een mailtje gestuurd naar de Harskamp.

als je een duidelijke foto wilt kan ik je die wel mailen.

bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Erik »

bertjan schreef:ik heb nog maar eens een mailtje gestuurd naar de Harskamp.
als je een duidelijke foto wilt kan ik je die wel mailen.
Graag mailen, ik stuur je een PB met mijn e-mailadres.
Wat wil je weten van de Harskamp?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Jim »

Stammlager IVB

N.Uchtmann was een Nederlander die gevangen zat in krijgsgevangenkamp Stalag IVB Mühlberg Duitsland.
Hij schijnt een artiest / fotograaf te zijn geweest die opdrachten en betaling kreeg van andere gevangen.
Deze tekening heeft hij gemaakt en beloofde de afgebeelde personen na de oorlog een kopie op te sturen.
Wat ook daadwerkelijk is gebeurd.
Afbeelding

Hij staat vernoemd in het boek. Survival at Stalag IVB Inclusief de tekening.
Op de tekening is iets wat op een zwembad lijkt te zien.
Het "zwembad" was een waterreservoir te gebruiken in geval van brand. dat ingericht werd om in te zwemmen.
Afbeelding

Er zijn meer dergelijke foto's van Stalag IVB met Nederlandse tekst en met N.Uchtmann erop
http://picasaweb.google.com/lh/photo/8z ... Z7ycFgQUSg
http://www.pegasusarchive.org/pow/frames.htm klik op: Photo Gallery daarna op: Stalag IVB - Mühlberg

Nadat ik: Stalag IV B N. Uchtmann op google afbeelding heb gegooid kreeg ik een massa aan foto's te zien
Volgens een Deens museum was Uchtmann een onderofficier.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: ansichtkaart Nederlandse krijgsgevangen harskamp

Bericht door Erik »

Goed gevonden Jim!
Ik werd al helemaal wanhopig! Heb me blauw gezocht naar aanwijzingen of dit daadwerkelijk de Harskamp zou betreffen. Een dubbel hek heeft zich naar mijn weten nooit om de Harskamp bevonden, sterker nog, het Schietkamp was in die tijd helemaal niet omhekt!
Ook het 'zwembad' was problematisch, het enige wat in de buurt komt van een grote vierkantige waterpoel zijn de vijvers naast de officiersmess en de vroegere gracht tussen schietkamp en schietterrein. Maar langs die gracht stonden geen barakken in die tijd, alleen tenten.

Het naoorlogse kampje voor 'foute Nederlanders en Duitsers' op de Harskamp bevond zich op het terrein waar nu de onderofficierslegering is (twee drieverdiepingen-gebouwtjes) Daarnaast huizen de visvijvers, maar die zijn volgens mij naoorlogs.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie