Verifiëren van veldflessen, hoe?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bundeswehr »

Beste kenners,

hoe kun je eigenlijk zeker weten van welke tijdsperiode veldflessen komen, behalve stempels. Ik bedoel: je ziet heel vaak typen van wo2 die zijn gereproduceerd na de oorlog, hoe zie je het verschil met die van wo2? Zijn er ook ongestempelde veldflessen uit wo2, of zijn die altijd repro?
Wat zijn kenmerken waarop je moet letten?

Groet,
Bundeswehr
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door michiel01 »

van welk land? Duitsland?
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bas ww2 »

Uiteraard kan je bij veldflessen kijken naar eventuele beschadiging en/of gebruik sporen en vuil. Neem nou even mijn slechte veldflesje :P daar zat vuil op dat er op zo'n manier op zat dat het echt wel oud moet zijn. Maar met alle verouderingstechnieken van nu is dat natuurlijk niet helemaal betrouwbaar, maar het is wanneer er geen stempels zijn wel één makkelijke manier om het ongeveer vast te stellen.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bundeswehr »

Alvast bedankt voor de reacties.
Het gaat eigenlijk om Italiaanse veldflessen aangezien hiervan veel naoorlogs materiaal opduikt (ik vind eigenlijk niet anders..?). Er is hierover zo op het eerste gezicht ook moeilijk informatie over te krijgen (geprobeerd oude foto's van Italiaanse militairen op te zoeken waarop de veldflessen zichtbaar zijn = moeilijk!). Hoe kun je zien dat ze naoorlogs zijn? Zijn die naoorlogse typen ook nog echt gebruikt voor het Italiaanse leger?

Maar de vraag is uit nieuwsgierigheid ook in zijn algemene zin bedoeld. Want als beginnend verzamelaar zoek ik graag tips die nuttig kunnen zijn in mijn verdere zoektochten naar veldflessen van allerlei landen en tijden, want ik heb (nog) niet een bepaald land/tijdvak waar ik mijn verzameling van wil hebben.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door 779 »

101airborne! schreef:Uiteraard kan je bij veldflessen kijken naar eventuele beschadiging en/of gebruik sporen en vuil. Neem nou even mijn slechte veldflesje :P daar zat vuil op dat er op zo'n manier op zat dat het echt wel oud moet zijn. Maar met alle verouderingstechnieken van nu is dat natuurlijk niet helemaal betrouwbaar, maar het is wanneer er geen stempels zijn wel één makkelijke manier om het ongeveer vast te stellen.
Deze manier is gewoon niet betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Kugelblitz »

779 schreef:
101airborne! schreef:Uiteraard kan je bij veldflessen kijken naar eventuele beschadiging en/of gebruik sporen en vuil. Neem nou even mijn slechte veldflesje :P daar zat vuil op dat er op zo'n manier op zat dat het echt wel oud moet zijn. Maar met alle verouderingstechnieken van nu is dat natuurlijk niet helemaal betrouwbaar, maar het is wanneer er geen stempels zijn wel één makkelijke manier om het ongeveer vast te stellen.
Deze manier is gewoon niet betrouwbaar.
Hier zou ik ook niet van uitgaan...
Zou of referentieboeken (als die bestaan) of originele exemplaren op fora opzoeken en kijken welke specifieke kenmerken/details/stempels etc. bij originelen voorkomen. Ook zul je hier weer veel varianten hebben, dus je moet je langere tijd inlezen, wil je echt een beetje kennis van zaken krijgen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bas ww2 »

Tis een slechte manier maar on the spot zonder iets van boeken e.d. zou het nog wel kunnen.
altijd opzoek naar FLAK items
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door 779 »

Vind jouw manier ook gewoon vreemd. Meeste veldflessen waren vroeger van aluminium of rvs. Beide kun je 100 jaar in de grond leggen en nog komen ze eruit als bijna nieuw. Bakelieten veldflessen komen ook nog mooi terug. Moderne veldflessen zijn van plastic en daar item dito.
Laatst gewijzigd door 779 op 09 okt 2012, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bas ww2 »

Ik heb het over de stof en schimmels e.d. Ik raad het ook helemaal niet aan,maar als je niets hebt en je bent op een marktje dan zou het kunnen ik gebruikt het als een snelle indicatie en een veldfles die in de grond heeft gezeten ziet er toch echt anders uit als eentje die gloednieuw is.
altijd opzoek naar FLAK items
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door 779 »

Wat jij wilt...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door S1991 »

@101airborne!:
Afbeelding
Copyright Sebas lid forum Oorlogsvondsten.nl

Een bodemvondst Amerikaanse veldfles.. Gevonden door sebas op Oorlogsvondsten.nl
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Kugelblitz »

Mannen, laten we ons richten op Italiaanse veldflessen en de referentie(werken) daaromtrent. Algemene tips zijn hier, hoe goed ook bedoeld, niet echt mogelijk aangezien je je echt in de materie moet verdiepen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bas ww2 »

Ja het zal wel,ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet,het is een manier die IK gebruik en niet aanraad ofzo,maar bij de meeste repro/nep items zie je gewoon het missen aan krassen en slijtage e.d. Daar gaat het mij om!
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Kugelblitz »

Duidelijk! On-topic nu verder, enkel nog adviesgerichge posts!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Verifiëren van veldflessen, hoe?

Bericht door Bundeswehr »

Even opnieuw de vragen:

1. hoe kun je Italiaanse veldflessen van wo2 onderscheiden van de naoorlogse typen?
2. zijn ongestempelde veldflessen per definitie repro?

Ik kreeg op een ander forum een discussie mee waarin werd geopperd dat Italiaanse veldflessen met kaki kleurige hoes naoorlogs zijn, die met grijs-groene of rood-bruine hoes zijn uit wo2. Kan dat? Lijkt me nogal zwart/wit.
Overigens werd er niks over stempels gezegd, waaruit ik moet opmaken dat Italiaanse veldflessen niet (altijd) zijn gestempeld...?
Plaats reactie