Mosin nagant M1891

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Mosin nagant M1891

Bericht door killian »

Hallo,

laatst heb ik op het forum een aantal vragen gesteld over een Mosin nagant en daarbij werden wat foto's gevraagd, hier zijn ze!

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Erg leuk, deze kreeg ik er namelijk gratis bij:

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

Afbeelding
Shot at 2012-09-01

kan iemand me vertellen waar het opklapbare vizier van de Mosin nagant voor diende?

groeten,

Killian.
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin nagant M1891

Bericht door killian »

De bajonet is trouwens een Zwitserse STGW 57 bajonet.
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Mosin nagant M1891

Bericht door asjemenou »

Deze topic was mij even ontgaan maar je wist inmiddels al dat deze Mosin Nagant uit 1917 uit de Russische Sestroryetsk wapenfabriek komt. Het vierkante stempeltje met daarin de afkorting "SA" (Suomen Armeija) geeft aan dat de Mosin Nagant Fins is doorgebruikt.
Als ik het goed zie op jouw geplaatste foto dan heeft de Mosin Nagant 2 verschillende beugels om het voorhout. De voorste lijkt mij een vroeg model en de achterste (bij het vizier) een laat model. Op zich niets mis mee. Deze combinatie zie je vrij veel bij Fins doorgebruikte Mosin Nagants. Wat wel jammer is, is dat de pompstok ontbreekt. Deze zal je los moeten vinden en dat zal niet eenvoudig zijn.
De schroefbeugels in de gleuven voor de bevestiging van de wapenriem zijn Fins. Finse wapenriemen zijn ook lastiger te vinden. Je kunt de schroefbeugels verwijderen en er een Sovjet-Russische wapenriem op zetten. Sovjet wapenriemen werden ook door de Finnen doorgebruikt. Als je een correcte Sovjet wapenriem wilt hebben dan moet je er op letten dat de wapenriem Sovjet (WOII) is gestempeld. Er zijn ongestempelde wapenriemen maar dit kunnen heel goed naoorlogse Hongaarse of Poolse Mosin Nagant wapenriemen zijn. De Hongaarse Mosin Nagant wapenriem is overigens iets korter dan de Sovjet variant.
Op de Mosin Nagant M1891 passen de beide modellen Mosin Nagant bajonet. Echter alleen het eerste model bajonet met de schroefklem behoort op dit type Mosin Nagant te worden gevoerd zie; http://7.62x54r.net/MosinID/MosinFeatures07.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin nagant M1891

Bericht door killian »

Ik zie uw reactie nu pas.
Ben op zoek naar een bajonet en een draag riem (heb er al een paar gevonden). Naar de pompstok ben ik nog steeds op zoek, die is inderdaad lastig te vinden, maar ik hou vol!
Beter laat dan nooit, bedankt voor alle info.
Eerst leek het me interessant om Duits te verzamelen maar des te meer ik lees over sovjet (en Winter-oorlog Fins) des te meer ik daar geïnteresseerd in raak.

Nogmaals bedankt voor alle info!

Mvg,

killian
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Plaats reactie