Engels holster,WW2?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Engels holster,WW2?

Bericht door Danielcollector »

Ik heb een hele tijd geleden dit Engelse holster gekocht en vroeg me af of hij WW2 is of niet. er zitten geen stempels in, wel een kaartje made in india, let op; tot 1949 was India een kolonie van Engeland, dus pre-1949?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Bas ww2 »

Ik ben niet zo thuis in engels, maar misschien iemand anders :D
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Jan Klaassen »

"Made in India" zou ik niet verwachten in een WW2-holster, ook niet als deze in Engeland is gebruikt. Zou het niet een veel moderner item kunnen zijn? Ik heb geen weet van de Indiase uniformdelen van na de onafhankelijkheid, maar kan het niet gewoon Indiaas zijn, uit meer moderne tijden?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Bas ww2 »

Of doorgebruikt?
altijd opzoek naar FLAK items
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Danielcollector »

Ik betwijfel het, er worden al lang geen revolvers meer gebruikt in het leger volgens mij, en dit holster is daarvoor ontworpen.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Men of Valor »

India maakte wel degelijk webbing zoals we kennen van de Engelsen en Canadezen!!
Ook tijdens Wo2 werd deze webbing door India vervaardigd en werd zelfs gedragen door de Canadezen.
Dit exemplaar lijkt me in elk geval na-oorlogs!!

grt Men of Valor
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door ammo »

Made in India , zou heel goed kunnen, er zijn ook canadese holsters met made in canada(export).Zo te zien is dit holster van typisch indiase webbing gemaakt.
Ik denk dat dit geen militair holster is , maar eentje voor de civiele markt, daar er geen stempeling aanwezig is .
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Jan Klaassen »

Men of Valor schreef:India maakte wel degelijk webbing zoals we kennen van de Engelsen en Canadezen!!
Ook tijdens Wo2 werd deze webbing door India vervaardigd en werd zelfs gedragen door de Canadezen.
Klopt, maar had zelf het label "Made in India" niet verwacht in militaire items uit die tijd, meer een stempeling met de bekende Arrows etc.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door asjemenou »

Ik ben het met de bewering van Ammo eens. Dit type holster "Made in India" heb ik meer gezien en zelfs in een andere kleur. Ook deze was niet gestempeld.
De 6 lusjes aan de draagriem suggereren dat het holster is bedoelt voor een revolver. Waar ik dan als eerste aan zou denken is de Webley revolver van het Britse leger. Deze revolver is zeker niet onbekend in India. Zie; http://en.wikipedia.org/wiki/Webley_Revolver .
Of de Webley revolver in dit type holster past durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat dit type holster een slag kleiner is dan het standaard Webley webbing holster van het Britse leger. Omdat het getoonde holster niet gestempeld is, heb ik dan ook het vermoeden dat het holster niet is bestemd voor het gebruik door leger of politie. Mogelijk gaat om een holster voor civiel gebruik (sportschutters o.i.d.).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Danielcollector »

Maar zouden sportschutters of andere burgers gem zo aan hun holster of riem doen en om hun nek? Het kan ook dat ze in India niet aan stempels deden bij de productie van holsters,broodzakken,tassen,etc,etc. Is dat een mogelijkheid dan?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Men of Valor »

@ Jan Klaassen,

zat zelf ook met dat gene van "made in India" als zijnde na-oorlogs!!
Maar wou aan de TS aangeven dat India wel degelijk webbing maakte tijdens Wo2.
Ga opzich ook met Ammo mee als civiel of na-oorlogs.

grt
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door asjemenou »

Danielcollector schreef:Maar zouden sportschutters of andere burgers gem zo aan hun holster of riem doen en om hun nek? Het kan ook dat ze in India niet aan stempels deden bij de productie van holsters,broodzakken,tassen,etc,etc. Is dat een mogelijkheid dan?
Als je mij een foto kan laten zien waarop Britse/Commonwealth WOII militairen staan afgebeeld en uitgerust met dit type holster dan wil ik best aannemen dat dit type holster gedurende WOII door hen is gebruikt.
India heeft overigens een eigen wapenindustrie, de Ordnance Factories Board; http://en.wikipedia.org/wiki/Ordnance_F ... ganisation .
Als je op deze website kijkt dan zie je dat ze ook revolvers maken voor de civiele markt. Waarom dan ook geen holster om deze revolver in op te bergen?!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Danielcollector »

Dat is waar, maarja ik zal proberen wat er over te vinden! :D
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Danielcollector »

Dit is precies dezelfde,maar zonder schouderriempje https://www.google.nl/search?um=1&hl=nl ... y-T6TFEEXM:
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Engels holster,WW2?

Bericht door Danielcollector »

De 1e foto
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Plaats reactie