iemand een idee wat voor mes dit is?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
kawaminator
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2012, 17:05

iemand een idee wat voor mes dit is?

Bericht door kawaminator »

Jammer genoeg heb ik er geen foto van, en jammer genoeg heb ik het mes niet in mijn bezit.
Mijn opa had een mes dat hij tijdens de oorlog gepikt had van een Duitser.
Het heft van het mes was een 9cm a 10cm lang en was (als je het mes rechtopzet) gestreept met dunne rode, witte en blauwe streepjes rondom.
Het lemmet van het mes was een 13cm lang
Dit zat in een zwart lederen holster (of hoe noemt zoiets)

Na zijn dood is dit ergens "verdwenen" (vermoedelijk iemand van de familie die het heeft meegenomen, maar niemand weet van iets ...) en ik zou graag een soortgelijk mes in mijn bezit hebben (hoewel ik liever het originele van hem zou hebben, maar dat is helaas niet mogelijk)

Wie kan me aan de hand van deze beschrijving helpen met te zeggen wat voor mes dit was?

Het lijkt trouwens enorm op dit mes:
Afbeelding
maar dan over het hele heft gestreept met voorgenoemde kleuren

alvast bedankt
kawaminator
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2012, 17:05

Re: iemand een idee wat voor mes dit is?

Bericht door kawaminator »

ondertussen een mes gevonden dat er nog meer op lijkt:
Afbeelding
Zoals de strepen op dat heft staan, zo stonden ze over de hele lengte bij het mes van mijn opa. en er zaten blauwe strepen bij ook

Nu begin ik wel de indruk te krijgen dat dit eerder een Amerikaans mes is, dus heb ik de indruk (vermits hij het van een Duitser heeft gepikt) dat het mes dat hij had misschien wel enige voorgeschiedenis zou kunnen hebben (genre duitser dit afgenomen van een al dan niet gesneuvelde US soldaat en dan mn opa het van hem gepikt ofzo)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: iemand een idee wat voor mes dit is?

Bericht door sobel »

Ik denk dat dit geen militair mes is, maar een burger aankoop.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
kawaminator
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2012, 17:05

Re: iemand een idee wat voor mes dit is?

Bericht door kawaminator »

geen idee van eerlijk gezegd.
het enige dat ik ervan weet is dat mn grootvader het van een Duits heeft gepikt.
heeft die man dat gekocht of zelf ergens gepikt ofzo dat weet ik niet echt.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: iemand een idee wat voor mes dit is?

Bericht door Danielcollector »

waarschijnlijk is het inderedaad gewoon een mes voor persoonlijk gebruik en niet voor militair, een mes die je zo ne en dan gebruikt om een touwtje door te snijden ofzo.
Groet,Daniel
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Plaats reactie