quiz 2 / allerlei weetjes

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

antwerpx schreef:Mooi citaat zeg!
Inderdaad. Jacometti was afkomstig van het KNIL en vandaar waarschijnlijk ook deze uitspraak. Jacometti ondernam zijn tegenstoot met de compagniescommandogroep en 2 infanteriegroepen van 11 man. Hij was in de veronderstelling dat slechts een enkele Duitse "patrouille" door de frontlijn was geglipt. In werkelijkheid was de SS standarte "Der Fuhrer" doorgebroken.

Jacometti is tijdens de tegenstoot gesneuveld en onderscheiden met de Bronzen Leeuw.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Hoeveel meter zeltbahn werd er gebruikt op de Reichspartijdag in 1934 door de reicharbeitsdienst! :D
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Adrian schreef:
barry schreef:Juist !

@ Adrian: Dat is hele andere praat :wink:.
Toegegeven.
Best stoere praat. :-)

Adrian. :-)
Het wordt nog veel mooier. Tijdens de tegenstoot is hij namelijk inderdaad met de klewang in de hand naar beneden gestormd en riep daarbij "Leve de Koninging" en "Weg met de moffen". Helaas is hij hierbij zoals ik al vermelde gesneuveld.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Brianlinden schreef:Hoeveel meter zeltbahn werd er gebruikt op de Reichspartijdag in 1934 door de reicharbeitsdienst! :D
Ik weet het is moeilijk.

MOET JE BETER ZOEKEN
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de Reichsarbeitsdienst pas in (Juni?) 1935 werd opgericht !?
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

barry schreef:Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de Reichsarbeitsdienst pas in (Juni?) 1935 werd opgericht !?

The German Reichsarbeitdienst (RAD), or German National Work Service, was formed in July of 1934 as the offical state and party labor service. The RAD was not unique though, as various labor organizations had existed in Germany for many year prior to 1934. During the later 1920's - a time of great economic hardship in Germany - many political, church and civic groups organized independent work camps to help provide some form of employment for the many ex-servicemen and the huge numbers of unemployed workers. The work camps were used to supply labor for various civic and agricultural construction duties throughout Germany, and to generally help relieve the strain of high unemployment. Even the fledgling NSDAP formed a number of these sorts of camps.

http://www.feldgrau.com/rad.html
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Die Reichsregierung erließ am 26. Juni 1935 das Gesetz für den Reichsarbeitsdienst, dessen § 1 wie folgt lautete:

"Der Reichsarbeitsdienst ist Ehrendienst am deutschen Volke. Alle jungen Deutschen beiderlei Geschlechts sind verpflichtet, ihrem Volke im Reichsarbeitsdienst zu dienen. Der Reichsarbeitsdienst soll die deutsche Jugend im Geiste des Nationalsozialismus zur Volksgemeinschaft und zur wahren Arbeitsauffassung, vor allem zur gebührenden Achtung der Handarbeit erziehen. Der Reichsarbeitsdienst ist zur Durchführung gemeinnütziger Arbeiten bestimmt."
Maar goed, je hebt gelijk. In 1934 vond de naamsverandering plaats, terwijl in 1935 het definitieve "statuut" werd opgemaakt.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Hmmm, ik ben het toch nog niet helemaal met je eens:
Minister of Labor Franz Seldte agreed with the SA leader Ernst Röhm in June 1934 to merge with FAD witht he SA, but this never occured as the Night of the Long Knives destroyed much of the power of the SA. Hierl was promoted to Reichskommissar für den Freiwilligen Arbeitsdienst 11 July 1934 and made his independent of the Minsit of Labor.

The RAD was formally founded on 26 June 1935 when the Reichsarbeitsdiebnstgestatz was passed making service in the RAD compulsory. A similar organisation existed during the First World War when the Vaterländishcen Hilfsdienst was formed.
Tot 26 Juni 1935 was het volgens mij dus nog "Freiwilligen Arbeitsdienst".

Bron: http://www.axishistory.com
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Wat maak ik toch weer een domme fout! :D Ik stel wat anders aangezien mijn antwoord op de vraag die ik stelde niet klopte!

Question:

Hoe zag de gemiddelde dagindeling van een Arbeitsman eruit!
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Lijkt me een beetje moeilijk te beantwoorden aangezien ze volgens mij aan zeer veel verschillende projecten werkten. Wel weet ik dat ze naast het normale werk ook een "opleiding" kregen. Onderdelen daarvan waren excercitie, marcheren, sportonderricht, algemeen en politiek onderwijs.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Er staat hierover veel data online! O.a. schema's
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het gaat hier om Weetjes Brian, die weet je al. .. .. .
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Roel R. schreef:Het gaat hier om Weetjes Brian, die weet je al. .. .. .
het is ook een weetje!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Een weetje is een vaststaand feit, geen dagindeling van een rang die per weertype etc helemaal anders is!

Je vraag is niet te beantwoorden daarom.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Roel R. schreef:Een weetje is een vaststaand feit, geen dagindeling van een rang die per weertype etc helemaal anders is!

Je vraag is niet te beantwoorden daarom.
Iets wat officieel is vastgelegd is toch ook een feit!
Gesloten