Mosin Nagant

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Mosin Nagant

Bericht door Danielcollector »

Hallo allemaal,

ik heb deze Mosin nagant voor 70 euro gekocht en vraag me af of het een goede deal is en welk model het is. Bovenop staat P-26 (1926?), S, 4222(serienummer?)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Mosin Nagant

Bericht door ZEN.45 »

Dit is een Russische M91 die na wo1 door de Finnen werd doorgebruikt. Jouw exemplaar had een versleten loop, dus werd in 1926 de oude loop uitgeboord en een nieuwe loop-insert aangebracht. Deze controversiele methode werd alleen gebruikt in 1926 en 1927 (ca. 13000 ex.) en is vandaag dus vrij zeldzaam.

Voor verzamelaars van Finse Mosin-Nagants is dit zeker een bijzonder exemplaar. Ik hoop dat deze niet gedemilitariseerd is ... zou zonde zijn.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin Nagant

Bericht door killian »

Hij is alleen Fins als er SA op staat, deze stempel staat op mijn mosin-nagant op de zijkant van de kamer.
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Mosin Nagant

Bericht door Danielcollector »

heel jammer genoeg heb ik geen vergunning voor bruikbare wapens en is deze dus onklaar gemaakt,echt ontezeetend zonde van de historische waarde.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Mosin Nagant

Bericht door sobel »

Vind het niet zo zonde eigenlijk dat hij onklaar is gemaakt, je schikt ervan hoeveel werkende wapens er jaarlijks worden vernietigd. Deze ontspringt in iedergeval de dans.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Mosin Nagant

Bericht door Danielcollector »

dat is waar maar je tast het wapen in de waarde wel aan als je hem dichtlast. ik snap ook niet waarom ze die wapens vernietigen in plaats van ergens veilig opbergen waar je ze nog wel kan bekijken.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Mosin Nagant

Bericht door ZEN.45 »

Hij is alleen Fins als er SA op staat, deze stempel staat op mijn mosin-nagant op de zijkant van de kamer.
'SA' staat voor 'Suomen Armeija' (= Fins leger)

'SY' of 'SK.Y' staat voor 'Suojeluskuntian Ylieskunta ' (= Finse burgerwacht)

'S' staat voor 'Salerno' (= de naam voor de methode die hier is gebruikt om de loop te herlijnen)

'P-26' staat voor het jaartal van herlijnen van de loop (in arsenaal AV1, Helsinki, Finland)

Het feit dat er 'P-26' op de kamer staat maakt het absoluut zeker een Finse M-N !

Vind het niet zo zonde eigenlijk dat hij onklaar is gemaakt, ...
Als verzamelaar van Finse M-N's zou ik Voor een mooie Finse 'P-26' of 'P-27' de prijs die Daniëlcollector betaald heeft vertienvoudigen. Met dat geld kon hij dan meerdere niet-zo-zeldzame gedemilde 91/30's kopen. Begrijp me niet verkeerd ... ik verwijt niets aan Daniëlcollector, maar ik vind het echt zonde.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Mosin Nagant

Bericht door Danielcollector »

U bedoelt zonde dat hij is dichtgelast? Misschien was hij anders wel vernietigd. Wat is een P-26 in dichtgelaste maar redelijke staat waard?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Mosin Nagant

Bericht door sobel »

Nu is de kans dat hij zomaar vernietigd word natuurlijk niet heel groot, alleen zijn ze zonder vergunning niet vrij te bezitten en als mensen hem dan afgeven bij het politiebureau word hij vernietigd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Mosin Nagant

Bericht door CollectorWo2 »

Kan je hem beter zoiets afgeven aan een museum :)
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Mosin Nagant

Bericht door Danielcollector »

dat zeker niet. 70 euro weggegooit mooi niet hahaha!
maar @ ZEN .45 wat is deze nou ongeveer waard dan?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
killian
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2012, 14:02

Re: Mosin Nagant

Bericht door killian »

'SA' staat voor 'Suomen Armeija' (= Fins leger)

'SY' of 'SK.Y' staat voor 'Suojeluskuntian Ylieskunta ' (= Finse burgerwacht)

'S' staat voor 'Salerno' (= de naam voor de methode die hier is gebruikt om de loop te herlijnen)

'P-26' staat voor het jaartal van herlijnen van de loop (in arsenaal AV1, Helsinki, Finland)

Het feit dat er 'P-26' op de kamer staat maakt het absoluut zeker een Finse M-N !
Bedankt voor de verbetering, dat wist ik namelijk niet.
"I'm proud of my invention, but I'm sad that it is used by terrorists." Mikhail Kalashnikov
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Mosin Nagant

Bericht door ZEN.45 »

maar @ ZEN .45 wat is deze nou ongeveer waard dan?
De waarde is volgens mij nagenoeg dezelfde als die van elke andere gedemilitariseerde Mosin-Nagant.

Dat is nu precies wat hier zo triest is:

- een P-26 in werkende staat is voor een verzamelaar een veelvoud waard van een courante M91/30 in werkende staat

- een démil P-26 is voor een verzamelaar hetzelfde als een démil M91/30 ... de waarde van de herbruikbare onderdelen


Ik denk echter niet dat je voor 70 euro een miskoop gedaan hebt.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Mosin Nagant

Bericht door Danielcollector »

ja zeer jammer dat hij onklaar is gemaakt in dat geval, maar nog steeds rond de 100-120 euro waard denk ik?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Mosin Nagant

Bericht door CollectorWo2 »

Ja :)
Sommige staan voor 150.
Plaats reactie