sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Ik heb in mijn vorige reactie een vraag toegevoegd. Je was met jouw antwoord mij net even voor.

Waar lees jij overigens deze categorie vermelding?

Om welk legeronderdeel het hier gaat durf ik niet te zeggen. Om dit goed te kunnen ontcijferen met je echt bekend zijn met de afkortingen voor Sovjet legeronderdelen.
Sorry ik had er overheen gelezen.
Regel 5 geheel rechts staat ''2p'' (zie foto) wat volgens mij staat voor 2e categorie.
Om eerlijk te zijn ben ik ook niet bekend met de legeronderdelen, zover gaat mijn kennis nog niet dat ik aan de hand van de afkortingen in de boekjes deze kan bepalen. Dat is weer een geheel andere richting dan uniformering. Om dergelijk zakboekjes proberen te ontleden is interessant maar je kan nu eenmaal niet alles weten. Misschien komt dat ooit nog. Wat betreft sovjet ww2 verzamelen leer ik nog elke dag.
Bijlagen
jurist3 2e categorie .jpg
jurist3 2e categorie .jpg (5.21 KiB) 1855 keer bekeken
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

De afkorting staat voor "военюрист второго ранга" (vojenjoerist vtorogo ranga), oftewel militair jurist 2e klasse, een rang van voor februari 1943 die even hoog was als majoor. In februari 1943 werd de rang hernoemd tot "майор юстиции" (major joestitsii), oftewel majoor der juridische dienst. Die andere afkorting staat voor "administratieve en facilitaire dienst van de 42e Garde-Rode Banier-Jagerdivisie"; Gorljak was de divisieprocureur.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg Auke. Zo leren wij weer wat bij. Blijkbaar was Gorljak een redelijke hoge piet in het Sovjet leger. Ondanks dat hij was ingedeeld bij een gardedivisie zal hj niet echt een frontovik zijn geweest.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Auke schreef:De afkorting staat voor "военюрист второго ранга" (vojenjoerist vtorogo ranga), oftewel militair jurist 2e klasse, een rang van voor februari 1943 die even hoog was als majoor. In februari 1943 werd de rang hernoemd tot "майор юстиции" (major joestitsii), oftewel majoor der juridische dienst. Die andere afkorting staat voor "administratieve en facilitaire dienst van de 42e Garde-Rode Banier-Jagerdivisie"; Gorljak was de divisieprocureur.
Dank je voor je hulp Auke.
We waren een eind op weg maar jij hebt de juiste puntjes op de ''i'' gezet waar mij de kennis ontbreekt.
Bedankt !!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Kapitein infanterie M35 uniform
Bijlagen
DSCI0507 k.JPG
DSCI0503 k.JPG
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

Mooi ding! Helaas zie je dit model nooit meer te koop... En hetzelfde geldt voor de M43-uniformen, afgezien van de veldtenues... Je vraagt je soms gewoon af waar het allemaal gebleven is.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Het is zeker een mooi uniform.

Om door te gaan op Auke's reactie. Het is niet zo verwonderlijk dat je hier in Nederland en overige West-Europese landen weinig Sovjet (WOII) militaria meer tegenkomt. Het Sovjet WOII leger heeft geen deel gehad aan de bevrijding van West-Europa en dus is deze militaria minder interessant voor militariaverzamelaars in West-Europa. Ook is de val van het communisme in Oost-Europa, inmiddels zo'n 22 jaar geleden, bij ons niet interessant meer en is de belangstelling hiervoor vrijwel verdwenen.
In Oost-Europa is juist een toenemende belangstelling voor WOII militaria. Ook daar zijn inmiddels mensen met geld die er een verzameling op na kunnen houden. Zodoende komt de Sovjet WOII militaria ook minder onze kant op.
Ook op veilingen, hier in het westen, waar Sovjet WOII militaria en onderscheidingen worden geveild kun je er verzekerd van zijn dat er Oost-Europese/Russische bieders in de zaal zitten. Ik heb dit zelf enkele malen mogen ervaren.
Het zijn blijkbaar mensen met veel geld, die soms flink tegen elkaar opbieden.
Ze kopen de objecten soms tegen enorme bedragen op, die hun landgenoten kort na de val van het communisme voor een paar Dollars aan westerlingen verkochten.
Maar als je goed om je heen kijkt dan kun je nog best leuke Sovjet WOII militaria vinden. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door Auke »

Correct, maar in de jaren '90 is er ontzettend veel materiaal vanuit het Oostblok naar het Westen gekomen. Ook uniformen. Ik ken een paar uniformenverzamelaars die in die periode buitengewoon grote uniformencollecties hebben opgebouwd. Al die uniformen moeten ergens zijn gebleven en zouden toch weer eens op de markt moeten verschijnen. De Russen kopen tegenwoordig inderdaad veel op in het Westen, maar dan zou je in veilingcatalogi toch veel uniformen moeten zien staan, en dat is niet het geval.

Het verschijnsel 'Russen op veilingen' is trouwens leuk om eens mee te maken. Een tijdje geleden kwam ik ook zo iemand tegen. Kwam de zaal binnen met z'n double-breasted pak, vlinderstrikje, zwarte zonnebril en schaarsgeklede jongedames aan weerszijden. Bij een aantal waardevolle stukken hield hij zijn bordje gewoon continu omhoog, net zolang tot het hamertje klonk. Erg opmerkelijk. :)
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Beetje laat maar alsnog bedankt voor jullie reacties.
Bij deze nog een aangepast koppelslot, oorsprong mij onbekend. met uitgesneden rode ster.
Op de onderste foto een duits koppelslot in soortgelijke stijl.
Duitse koppels werden veel door sovjetmilitairen doorgebruikt, je ziet veel foto's van sovjetmilitairen met buitgemaakte duitse (al dan niet aangepaste) koppels. De duitse tekst werd in de meeste gevallen eenvoudig weggekrast of weggeslepen.
Bijlagen
DSCI6664 k.JPG
DSCI6663 k.JPG
SHAYK~11 k.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Dit soort Sovjet doorgedragen Wehrmacht koppelriemen/sloten zijn inderdaad interessant. Jouw exemplaar ziet er wel authentiek uit maar dat kun je niet van allemaal zeggen. Ik heb eens een exemplaar in mijn handen gehad waaraan ik sterk twijfelde. Het ging om een versleten Wehrmacht koppelslot waarop een (beschadigde) Sovjet WOII pet insigne was bevestigd. Het was moeilijk vast te stellen of wanneer deze aanpassing was gemaakt.
Het is een manier om zodoende de prijs van een versleten Wehrmacht koppelslot op te waarderen. De prijs voor dit koppelslot was dus danig hoog dat ik het niet heb gekocht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Dit soort Sovjet doorgedragen Wehrmacht koppelriemen/sloten zijn inderdaad interessant. Jouw exemplaar ziet er wel authentiek uit maar dat kun je niet van allemaal zeggen. Ik heb eens een exemplaar in mijn handen gehad waaraan ik sterk twijfelde. Het ging om een versleten Wehrmacht koppelslot waarop een (beschadigde) Sovjet WOII pet insigne was bevestigd. Het was moeilijk vast te stellen of wanneer deze aanpassing was gemaakt.
Het is een manier om zodoende de prijs van een versleten Wehrmacht koppelslot op te waarderen. De prijs voor dit koppelslot was dus danig hoog dat ik het niet heb gekocht.
Het vorige koppelslot is een bodemvondst. Je ziet ze inderdaad in allerlei vormen voorbijkomen. Heb er nog een waarbij bijna alles is weggeslepen. Een rode ster is ingekrast. Of dit inderdaad om een origineel buitgemaakt en aangepast duits koppelslot gaat is moeilijk te zeggen. Het zou kunnen, de sovjet ster is niet gelijkmatig en niet ''correct'' ingekrast, in ieder geval is dit een niet ''te mooie'' uitvoering zoals jij die beschrijft.
Bijlagen
DSCI6357 k.JPG
DSCI6358 k.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Camouflage uniform ‘’Mochalnij’’

Het ontwerp is bijna identiek aan het meer bekende ‘’amoeba’’ uniform met dit verschil dat de ‘’mochalnij’’ geintergreerde handschoenen heeft en over het gehele uniform (jas en broek) knopen van een touwachtige stof zijn aangebracht. De basisstof heeft een olijfgroene kleur zonder camouflage patroon. Van oorsprong waren de lussen van de knopen langer en werden afhankelijk van de terreinomstandigheden planten, stukken gras en dergelijke met deze lussen op het uniform bevestigd.
Het uniform werd hoofdzakelijk door verkenners ‘’Rasvedchik’’ gedragen en werd in de periode 1943-1944 voor het eerst aan het front gesignaleerd. In praktijkwerden de geintergreerde handschoenen als vrij lastig ervaren en deze werden dan ook veelvuldig afgesneden.
Bijlagen
DSCI6413 kl.JPG
DSCI1068 kl.JPG
DSCI1058 kl.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Nog enkele foto's van het "Mochalnij" uniform

Bij dit uniform missen enkele ''touwachtige'' knopen en zijn enige kleurverschillen in de olijfgroene stof duidelijk te zien.
Op de foto's is dit echter niet duidelijk waarneembaar.
Deze uniformen werden uitsluitend in 1 maat geleverd.
Ze waren voldoende groot om over het normale uniform en uitrusting heen gedragen te worden.

Een dergelijk uniform wordt ook getoond in het boek The Soviet Soldier of World War Two door Histoire & Collections pagina 145
Bijlagen
DSCI1062 kl.JPG
kamo-1.JPG
kam0-2.jpg
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door CollectorWo2 »

Mooie uniform,wel apart :)
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Bij deze nog een foto die ik in het boek ''K98K als Scharfschutzenwaffe'' gevonden heb.
Volgens het bijschrift betreft het hier een duitse scherpschutter die door middel van een ''Kletterdraht'', die middels lussen om zijn schoenen zijn gestoken, in een boom klimt.
Wat de foto echter interessant maakt is het uniform dat gedragen wordt. Het lijkt erop dat het een hierboven getoonde russische "Mochalnij" uniform is. Dat deze ook door duitsers werden gedragen was mij nog niet bekend, alhoewel de duitsers, veelvuldig bij gebrek aan eigen geweren, buitgemaakte mosin nagant scherpschuttergeweren gebruikten. Uniformen is mij een nieuw gegeven maar zou zeker kunnen aangezien er pas na enige jaren strijd aan het oostfront speciaal voor de scherpschutter aangepaste kleding beschikbaar kwam.
Bijlagen
duitse sniper met russische camo.jpg
Plaats reactie