Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven

Bericht door Mr Mojo Risin »

Net gezien op het regionale nieuws.
Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven oud-strijders in Vlezenbeek.

Geschreven door Freddy Kempeneer
maandag, 05 november 2012 13:18

VLEZENBEEK – Op de graven van de Vlezenbeekse oud-strijders hebben onbekenden de rode kleur van het Belgisch vlagje weg geschuurd. Burgemeester Lieve Vanlinthout heeft klacht ingediend bij de politie.

“Zopas werd mij gemeld dat de graven van de oud-strijders op het kerkhof te Vlezenbeek beschadigd werden, in die zin dat het rood van de Belgische vlag weggeschuurd werd zodat nog alleen het zwart en het geel overblijft”, deelt burgemeester Lieve Vanlinthout mee.

Op bijna alle kruisen van een vijftigtal graven was het rood weg geschuurd. Waarschijnlijk gebruikte de dader een schuurmachine.

“Net zoals vele burgers ben ik verontwaardigd want deze daden getuigen van het totaal ontbreken van respect tegenover de oud-strijders die hun leven gelaten hebben voor het vaderland. Ik kan deze gang van zaken niet tolereren en heb bij de politie klacht ingediend tegen onbekenden en heb de politie gevraagd de grafschennissen vast te stellen en een onderzoek in te stellen naar de daders”, zegt Vanlinthout.

Herstelling

“Zodra de politie de nodige vaststellingen gedaan heeft, vraag ik onze technische diensten de Belgische vlag op de oud-strijdersgraven met rood bij te schilderen en zo de graven van de oud-strijders in ere te herstellen”, besluit Vanlinthout. De burgemeester kreeg geen meldingen van gelijkaardige feiten op andere Leeuwse begraafplaatsen.

Belgische vlag

Het is niet de eerst keer dat er in Vlezenbeek actie ondernomen wordt tegen de Belgische vlag. Regelmatig verdwijnt de driekleur aan het gemeentehuis. Rond 21 juli wordt er daarom extra opgelet.
Dit vind ik nou echt schandalig. Wat een respectloze behandeling van de laatste rustplaats van mensen die gestorven zijn voor onze vrijheid. Echt zielig dat er aan de communautaire spanningen in België op deze manier vorm wordt gegeven.
Laatst gewijzigd door Mr Mojo Risin op 05 nov 2012, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven oud-s

Bericht door yente »

Ik ben het volledig met je eens!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven

Bericht door jurgen »

Je moet er wel rekening mee houden dat Vlezenbeek een deelgemeente is van Sint-Pieters-Leeuw, vlak tegen Brussel en met een groot aandeel Franstaligen. Het rood van graven gaan schuren vind ik dan wel wat ver gaan en is ronduit vernietiging, maar is niet zo bijzonder in die streek.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven

Bericht door yente »

Dat de daders vermoedelijk vlamingen zijn weten we maar desondanks blijft dit een schande! De gesneuvelden waren waarschijnlijk ook deels vlamingen. Deze mannen hebben voor België gevochten en hierin zit ook vlaanderen. Dit zegt wel iets over de intelligentie van de daders...
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven

Bericht door platoz »

Met de perikelen in België over het al dan niet opsplitsen van Vlaanderen en Wallonië zullen zulke acties misschien nog wel vaker gaan voorkomen :(

Een klein beetje offtopic misschien, maar ik heb van mijn geschiedenisleraar altijd geleerd dat de "onbekende soldaat" in België een Vlaming is, want alle Walen waren officier.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Onbekenden schuren het rood weg uit vlag op graven

Bericht door Mr Mojo Risin »

jurgen schreef:Je moet er wel rekening mee houden dat Vlezenbeek een deelgemeente is van Sint-Pieters-Leeuw, vlak tegen Brussel en met een groot aandeel Franstaligen. Het rood van graven gaan schuren vind ik dan wel wat ver gaan en is ronduit vernietiging, maar is niet zo bijzonder in die streek.
Zulk vandalisme komt inderdaad meer voor, maar om ja vlaamse standpunten te verdedigen moet je niet overgaan tot grafschennis van graven die er helemaal niets mee te maken hebben.

En heus niet alle officieren tijdens WO I waren Walen, maar de voertaal in het Belgische leger en dus bij officieren was Frans.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie