Datering Lebel 1886-93 geweer

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Datering Lebel 1886-93 geweer

Bericht door Aart »

Een tijdje geleden kon ik een Lebel 1886-93 aanschaffen, netjes onklaar gemaakt en in redelijke staat. Ik heb er 190 euro voor betaald; vind ik nog niet zo raar. En daar komt bij dat dit wapen in NL niet zo vaak wordt aangeboden.

Maar wat vreemd is aan het wapen is dat volgens mij één of andere druiloor het productiejaar heeft weggefreesd. Ik heb foto's van andere sites bekeken en volgens mij hoort op die plaats (1e foto) het productiejaar te staan.

Ik ben benieuwd waarom dat gedaan zou kunnen zijn; heeft iemand een idee ?

Toen ik het wapen demonteerde om het schoon te maken en wat vliegroest weg te poetsen, kwam ik nog wat stempels tegen. Wellicht is hier de productiedatum uit te halen ?
Bijlagen
Lebel 1886-93 zonder jaartal
Lebel 1886-93 zonder jaartal
Lebel-5.JPG
Lebel-6.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Datering Lebel 1886-93 geweer

Bericht door Aart »

en deze vond ik toen ik hem uit elkaar haalde
Bijlagen
lebel-1.JPG
Lebel-2.JPG
Lebel-3.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
kimji
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:08

Re: Datering Lebel 1886-93 geweer

Bericht door kimji »

Ben een beetje aan het zoeken gegaan, heb een aantal dingen gevonden. Ik heb niet zo veel literatuur over Lebel geweren, maar wel over Lebel revolvers, en een aantal dingen is hetzelfde.
MA staat voor Manufacture d'Armes, de S staat voor gemaakt in de fabriek St-Etienne. Daarachter stond inderdaad het productie jaar.
De grote E op de laatste foto staat ook voor St-Etienne.
De P in het ruitje en in het ovaaltje zijn fabrikant codes, deze vind je ook in Lebel revolvers.
De CC staat voor Colonel Chatain, die van 1912 tot 1920 zijn sporen achter mocht laten op Lebels als controleur, dus daar heb je al een redelijke datering.
Wat is het serie nummer, ik kan het op de foto niet goed lezen. Hiermee kan misschien nog een nauwkeurigere datering voor je doen.
Rechts van de CC staat een grotere ruit en 2 letters (in een cirkel?) heb je hier nog een duidelijkere foto van?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Datering Lebel 1886-93 geweer

Bericht door Aart »

Hallo Kimji,

Bedankt voor deze informatie; je bent druk voor me geweest. Ik weet nu al heel wat meer.
Hieronder nog 2 foto's; ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn. Het serienummer is "0001028" en de eerste 0 ligt op zijn kant. Voor het serienummer staat nog een letter, het lijkt wel een "G" en ook nog "orion". In het ruitje staat zoiets als "RKA 12"

bvd,

Aart
Bijlagen
Stempels Lebel
Stempels Lebel
Lebel-7.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Datering Lebel 1886-93 geweer

Bericht door racefiets »

Dat ruitje is het zogenaamde BKA stempel. Die wordt gezet door de duitse handelaar die het wapen onklaar heeft gemaakt volgens de Duitse wetgeving. Hou er wel rekening mee dat Duits onklaar nog steeds verboden is volgens de Nederlandse wetgeving.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Datering Lebel 1886-93 geweer

Bericht door Aart »

Weet ik maar hij is nu correct dichtgelast, volgens de NL-wetgeving
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie