Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
sebas379
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2012, 15:17
Locatie: Apeldoorn

Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door sebas379 »

Hallo mensen,

Ik studeer archeologie en heb grote interesse in de Tweede Wereldoorlog. Die keus was dus snel gemaakt.

Het onderwerp waar ik op ga afstuderen zijn de zogenaamde Kochbunkers. Duitse prefab betonnen eenmansbunkers. Ze zijn (vermoedelijk) na de slag om Arnhem verschenen en volgnes de informatie die ik nu heb zijn er in het Europa wat toen nog in Duitse handen was duizenden gebouwd.
De vermoedelijke reden voor het ontwikkelen van deze kochbunkers is het feit dat men erachter kwam dat infanterie in gegraven schuttersputten gemakkelijk levend begraven kon worden door er met een tank overheen te rijden. Dit verklaard de aanwezigheid van vele van deze bunkers in Silezië (Polen), maar totaal niet die in bijvoorbeeld Arnhem. In Arnhem liggen namelijk kochbunkers op de noordkant van de Rijn, alsof het een observatiepost is!
Ik heb gehoord dat er ook kochbunkers in Drenthe moeten liggen en misschien in de Atlantikwall.

Nu ben ik bezig te inventariseren waar nog meer kochbunkers te vinden zijn. Als iemand er 1 weet te liggen, waar dan ook in Nederland, meld het svp! Ik richt mij onder meer ivm bereikbaarheid alleen op Nederland. Later ga ik wel selecteren welke ik verder ga onderzoeken, op dit moment is het enige doel een lijst van alle kochbunkers in Nederland.

bij voorbaat dank.
Sebastiaan

Een afbeelding van zulk een kochbunker. Zo werden ze ingegraven.
Afbeelding
bron foto: forum.axishistory

Bekende locaties:

Arnhem:
1x Klingelbeekseweg, langs het spoor Arnhem-Oosterbeek
1x Utrechtsestraat, tegenover de straat Bovenover
2x Utrechtsestraat, in de tuin van het museum voor Moderne Kunst

recent zijn er 2 (4 betonnen ringen dus) opgedoken bij een boer in Renswoude.
Minstens 1 in Doetinchem
3 in Hummelo
3 in Laag-Keppel
3 in Hoog-Keppel
5 in Drempt
2 in Lobith

In Doetinchem zijn er in 2004 een of meerdere gevonden, dit moet ik nog verder uitzoeken, meer info volgt wanneer mogelijk.

En dan schijnen er nog een paar in Drenthe te zijn gesignaleerd, maar daar heb ik nog niet meer info over dan dat.
Laatst gewijzigd door sebas379 op 23 jun 2012, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door laurens jan »

als je de bunker in drenthe vind zou dit er mooi zijn !!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door ammo »

Hoeveel zoek je er , ik weet er op z,n minst een stuk of 10 te zitten.
Nemo Me Impune Lacessit
sebas379
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2012, 15:17
Locatie: Apeldoorn

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door sebas379 »

Op dit moment zoek ik alle kochbunkers binnen de grenzen van Nederland. Als ik een zo compleet mogelijke lijst heb ga ik selecteren, maar vuur vooral raak
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door ammo »

In doetinchem , zitten er idd meerdere van dit soort bunkers, ik weet er 1 te zitten, zijn er ook al wat verdwenen.
Hummelo 3 stuks , en waarschijnlijk nog een vierde.
Laag-keppel 2 stuks en nog een derde maar die zit onder de weg.
Hoog-keppel 2 stuks
Drempt 5 stuks
De meeste van dit soort bunkers zijn per 2 ingegraven
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door platoz »

Heb in de Achterhoek ook meerdere van zulke bunkers gezien. Staan soms gewoon naast de weg of midden in een weiland. Heb er ook twee gezien bij Lobith in de buurt (maar vraag me niet meer waar). Maar ik denk dat je ze daar nog wel zult vinden.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
sebas379
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2012, 15:17
Locatie: Apeldoorn

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door sebas379 »

Ik heb ze genoteerd, bedankt!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door ammo »

[quote="platoz"]Heb in de Achterhoek ook meerdere van zulke bunkers gezien. Staan soms gewoon naast de weg of midden in een weiland.

Moet je mij is vertellen waar?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door platoz »

ammo schreef:
platoz schreef:Heb in de Achterhoek ook meerdere van zulke bunkers gezien. Staan soms gewoon naast de weg of midden in een weiland.

Moet je mij is vertellen waar?
Zoals ik al zei weet ik het niet meer precies, maar ben ze tegengekomen toen ik richting Herwen, Tolkamer, Lobith reed. Je kunt ze zien vanaf de "dijk", de verbindingswegen tussen die dorpen. Het zou overigens ook kunnen zijn dat ze net op Duits grondgebied stonden. Je zit immers al vlug tegen de grens aan.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
vlad

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door vlad »

hallo ik lees dat dit voor een afstudeeropdracht is, misschien ben je er al klaar mee maar ik heb een keer een artikel gelezen in een Nederlandstalig tijdschrift over de 2de wo dat over de"Ostpreussen schutzstellung"gaat, ook wel spottend de "Erich Koch wall genoemd",de bunkers zouden ontworpen zijn door een zekere heer Fiedler, (vriendje van Koch) die een eigen cementfabriek had.Aangezien Koch Gauleiter van Oost-pruisen was had hij veel te zeggen over de verdediging van dat gebied, en richtte de volkssturm eerder op dan officieel aangekondigd. Koch kreeg veel kritiek van de Wehrmacht over het eigenmachtig handelen ten opzichte van de verdediging, zo zou een deel van de bunkers verkeerd geplaatst zijn en waren ze ondeugdelijk omdat bij een voltreffer de bunkers demoraliserende muizevallen bleken te zijn, ze werden dan ook spottend Koch Topfe genoemd.De zekere heer Fiedler had zich een of ander fantasie rang aangemeten en de medailles op zijn uniform had hij zelf aangeschaft.
sebas379
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jun 2012, 15:17
Locatie: Apeldoorn

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door sebas379 »

Hey vlad,

Ik ben nog steeds bezig, en inderdaad dat verhaal ben ik ook tegengekomen. Wat er van waar is kan ik je nog niet zeggen, ik ben nog op zoek.
Over die zekere Fiedler weet ik alleen dat andere bronnen melden dat hij een generaal is, die voor zover ik weet aan het oostfront heeft gediend. De bunkers schijnen lokaal geproduceerd te zijn, ik ben bezig de bedrijven die daarvoor werden gebruikt te achterhalen, wie weet kan daarlangs worden achterhaald wie ze liet produceren.

Dank voor je reactie
EdwinZ

Re: Afstudeeronderzoek Kochbunkers.

Bericht door EdwinZ »

:zapped: Beste Sebas,

Wellicht wat laat voor jouw onderzoek, maar ik ken een drietal Koch-bunkertjes in de buurt van Kilder, met steeds een gemetselde muur eronder, en een bij Stokkum/Elten in de buurt, alhoewel dat alleen nog de koepel is. Verder ligt er ook nog kilometers aan loopgraaf in mijn woongebied, Montferland/Elten.

Mocht je interesse hebben, dan weet ik ook nog iemand die onderzoek doet naar de Pantherstellung, de Duitse verdedigingslinie van Utrechtse Heuvelrug naar de Achterhoek.

Mail me even: edwinzweers 'at' planet.nl


Met vriendelijke groet,

Edwin Zweers

MODBREAK: Ik heb de @ uit je mailadres gehaald, dat zal je een hoop SPAM besparen. Tip: let op met het geven van mailadres met naam en toenaam op internet.
Plaats reactie