Kugel's displayfoto's

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:Och gek, dat wist ik niet. :shocked: Zo'n bewogen familiegeschiedenis is op zich al helemaal bijzonder, maar dat je er daadwerkelijk nog een hele hoop spullen van bezit is helemaal vet!

Hoe kwam hij overigens op zo'n jonge leeftijd in de officiersschool terecht. Kwam hij toevallig van goede komaf?
Dank! Nee, niet van goede komaf, gewoon normaal. Zijn vader was machinist op een trein, dus niks bijzonders...
Hij was vooral vrij intelligent, ambitieus en had een zeer goede lichamelijke conditie. Een echte Pruis dus, zoals men ze vaak clichématig afschildert.
In 1942 werd hij al benoemd tot Leutnant en later tot Oberleutnant, dus op 22 à 23-jarige leeftijd had hij al een vrij grote verantwoordelijkheid.

Na de oorlog heeft hij ook zijn hele leven lang veel sport bedreven, hardlopen, zwemmen, badmeester, was actief lid bij de DLRG (Deutsche Lebensrettungsgesellschaft), sportschutter, jager etc. Na de oorlog had hij helemaal niks meer, begon als conciërge bij een portiekwoning geloof ik, maar ondanks het feit dat hij geen universitaire opleiding heeft genoten (vanwege het uitbreken de oorlog), maar wel gymnasium, heeft hij een vrij hoge positie bij de rechtbank bekleed.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

Nog eens een kleine maar zeldzamere update! Twee met de hand geborduurde mouw emblemen van de Ordnungspolizei, te weten een Sonderdienstabzeichen für Schutzpoliziste im Sanitätsdienst en im Nachrichtendienst. Persoonlijk vind ik de Sanitäter en Blitz emblemen altijd erg mooi, maar vooral in deze schitterende kleur groen! De details zijn adembenemend:
myphoto (5).jpg
Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door CollectorWo2 »

Ziet ergoed uit,zeker apart die groene kleur :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

En nog een setje van een Nachrichtenhelferin der Luftwaffe. Het Schiffchen is helaas flink door de motten te grazen genomen, maar is een zeldzaam origineel exemplaar, met de bruine Paspelierung rondom en ALMI Luxemburg aan de binnenkant gestempeld. Het Soldbuch is iets heel bijzonders, aangezien het hier om een mannelijke soldaten exemplaar gaat, welke echter voor een vrouwelijke(!) Helferin is ingevuld! Hier is onder andere te lezen dat zij bij een Luftflotten Kommando dienst deed en ook haar pasfoto is aanwezig. Hierop draagt zij echter een uniform voor een Nachrichtenhelferin des Heeres. Al met al een bijzondere set:
myphoto (6).jpg
Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Comrade »

Weer prachtige displays!
Die luftwaffe helferin is erg interessant en die mouw emblemen van de Ordnungspolizei zijn mooi hé, helemaal met die combinatie van kleuren(zeker dat rode van die Sabitätsdienst)
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

Comrade schreef:Weer prachtige displays!
Die luftwaffe helferin is erg interessant en die mouw emblemen van de Ordnungspolizei zijn mooi hé, helemaal met die combinatie van kleuren(zeker dat rode van die Sabitätsdienst)
Dank! Ik vind die Polizei emblemen zoals gezegd echt schitterend qua vormgeving en kleur. Net wat je zegt, die rode accenten doen het hem echt met dat mosgroen...
Ik heb eigenlijk niks met Polizei en verzamel het ook niet, maar deze twee kon ik niet laten liggen, want die kom je zo gauw geen tweede keer tegen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door panzer lehr »

Inderdaad mooie emblemen. :wink:
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Amstelwijck »

Hoi Kugel.

Mooie collectie en schitterend zoals je alles op foto zet. Sommige kunnen zo op de voorzijde van een militariablad o.i.d.
Wat mij het meest aanspreekt is toch wel de schirmmütze van je grootvader. Er is niets zo mooi dan een familiestuk en natuurlijk de bijbehorende geschiedenis ervan.
Neemt niet weg dat je andere stukken ook zeker gezien mogen worden. Mooie dame overigens, die Luftwaffe nachrichtenhelferin. :yes: Ik ben bekend met de manier waarop jij verzamelt en heb daar verder niet zoveel moeite mee. Ik zelf heb de slechte eigenschap dat ik alles wil houden en dus praktisch nooit iets weg doe. Dit heeft als groot nadeel dat ik fors moet sparen en een hoop moet laten als ik weer eens wat nieuws aan wil schaffen. Ieder zijn eigen manier zou ik maar zeggen. Ik neem aan dat je toch wel de foto's bewaart van al de stukken die in het verleden jouw collectie zijn gepasseert ? Met plezier zie ik een update tegemoet.

groet,

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

Wim,

Dank voor de warme woorden! Er zit ook zeker wel wat in de redenering dat sommigen er niet voor kiezen regelmatig stukken te laten gaan, maar om nu stellen dat de ene manier beter is dan de andere gaat me persoonlijk wat ver. Het is net wat je zegt, ieder z'n ding... Zoals gezegd heb ik ook bepaalde items die ik al jaren heb en die ik niet snel zal wegdoen. Ik vind het gewoon leuk om met verschillende richtingen te experimenteren, als je van alles weleens wat hebt gehad weet je ook een beetje hoe het is en wat je nou echt leuk vindt.

De Schirmmütze van familie is inderdaad een mooi stuk dat me zeer dierbaar is. Haha, ja de Nachrichtenhelferin ziet er niet slecht uit voor die tijd, vaak zijn die vrouwen toch iets minder naar de huidige maatstaven, maar deze 22-jarige mocht er wezen! :wink: Heb nog wel wat meer Helferinnen items, zo heb ik vroeger ook een hele set van een Heeres Helferin gehad, met de gele mouwband, bliksembroche, borstadelaar etc. maar helaas 'moeten' verkopen.

Zal zo nu en dan eens wat updaten, heb meestal niet zoveel tijd om foto's te maken, maar soms komt het er wel van!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door koe op zolder »

Bijzondere items Kugel, en mooie fotografie weer!
De bies van het luftwaffehelferinnenschuitje lijkt me trouwens oranje (Nachrichten) en niet bruin. Erg mooi schuitje.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kugel's displayfoto's

Bericht door Kugelblitz »

koe op zolder schreef:Bijzondere items Kugel, en mooie fotografie weer!
De bies van het luftwaffehelferinnenschuitje lijkt me trouwens oranje (Nachrichten) en niet bruin. Erg mooi schuitje.
Oranje/bruin, roestbruin hoe je het wilt noemen, het is inderdaad Nachrichten(helferin).
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie