kraagspiegels van ..?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
platoNL
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:57

kraagspiegels van ..?

Bericht door platoNL »

ik kan deze kraagspiegels niet thuisbrengen, kan iemand me verder helpen?

m vr gr Frank
Bijlagen
kraagsp03.jpg
kraagsp03.jpg (6.96 KiB) 842 keer bekeken
kraagsp02.jpg
kraagsp02.jpg (9.44 KiB) 842 keer bekeken
kraagsp01.jpg
kraagsp01.jpg (7.59 KiB) 842 keer bekeken
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Lau »

Dat driearmige dingetje in het midden is volgens mij een Trifos rune. Die stonden op de kraagspiegels van een aantal vrijwillige SS-divisies (zou zo even niet weten welke). Dus misschien moet je het in die hoek zoeken?
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door davy »

Lau schreef:Dat driearmige dingetje in het midden is volgens mij een Trifos rune. Die stonden op de kraagspiegels van een aantal vrijwillige SS-divisies (zou zo even niet weten welke). Dus misschien moet je het in die hoek zoeken?
Die Trifos werd volgens mij enkel gebruikt door de Vlaamse "Langemarck".
Maar in de reeks "Vlaanderen in uniform" ben ik hem niet tegengekomen, vrees dat het een fantasie-stuk is.
Plaats hem anders eens op lowlandsmilitaria of WAF.
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Fahnenjunker »

Er waren meer organisaties die dit symbool gebruikten. Ik denk dat je meer in de richting van de Germaanse Landdienst of een dergelijke vereniging moet zoeken. Nederlandse Arbeidsdienst is het iig niet. Wat mss zou kunnen is de Arbeidsdienst voor meisjes.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door utmi »

Nederlandsch Agrarisch Front
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Erik »

utmi schreef:Nederlandsch Agrarisch Front
Zou goed kunnen. Je moet het inderdaad zoeken in organisaties die buiten het leger liggen. Ik ken ze niet, herken ze echter wel!
De duitse Bergbau (mijnwerkers) kennen sinds jaar en dag een eigen uniform en een eigen hierarchiek! De rangen worden gevoerd op de revers middels kraagspiegels zoals ongeveer degene die is afgebeeld. Met het aantal looftakjes en de stand waarin ze staan wordt de rang of graad duidelijk gemaakt. Bij de Bergbau is dan ook het symbool van de Berbau erin verwerkt: gekruiste hamers. Dit was gebruikelijk tot ver na de oorlog, ook in de DDR!
Dus: civiele organisatie. Rangonderscheidingstekens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door JimK »

utmi schreef:Nederlandsch Agrarisch Front
Het agrarisch front had volgens mij een apart herkenbaar embleem maar niet van deze kraagspiegels.

Of ze origineel zijn.... ik vind ze persoonlijk niet zo mooi gemaakt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Erik »

Het agrarisch front voerde wel degelijk deze rune, maar had tussen de benen van de rune een korenaar. Zo lijkt het alsof de rune zes benen heeft. Bovendien draaien de benen van het agrarisch front de andere kant op.
Het loof is typisch Duits. Zoek het daarin.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door JimK »

Erik schreef:Het agrarisch front voerde wel degelijk deze rune, maar had tussen de benen van de rune een korenaar. Zo lijkt het alsof de rune zes benen heeft. Bovendien draaien de benen van het agrarisch front de andere kant op.
Het loof is typisch Duits. Zoek het daarin.
Ik zeg niet dat het Agrarisch front niet deze rune gebruikt, maar dat het volgens mij niet deze kraagspiegels gebruikte.
Het agrarisch front had inderdaad wel deze rune, andersom naar links draaiend met tussen de poten de korenarens, dat zie je op deze kraagspiegels niet terug.

De kraagspiegels hebben dezelfde opmaak van een secretaris-generaal bij de politieke afdeling van de NSB, alleen dan anders van kleur.


In dit filmpje is het logo van het Agrarisch front mooi te zien: http://nederland-in-oorlog-in-fotos.clu ... front-1941
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door patrickh »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Erik »

Vergeet niet dat deze stijl van kraagspiegels in de DDR doorging. Overigens verwacht ik niet dat ze daar een rune als deze voerden, maar na 1945 is de opmaak van dit soort spiegels niet gestopt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Jan Klaassen »

100% niet uit de DDR, en ik wil er wel wat op innemen dat het sowieso niet post-1945 in welk leger dan ook is gebruikt. Of wo2, of 'fake/fantasie'.
En in principe zijn dit soort spiegels na 1956 weer in gebruik gekomen, maar nooit in zwart ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:100% niet uit de DDR, ...
Lees eens wat ik schrijf, Jan. In de stijl, niet dat het DDR-kraagspiegels betreft. Ik wil alleen aangeven dat het maken van dergelijke kraagspiegels niet is gestopt in 1945.
Jan K. schreef:En in principe zijn dit soort spiegels na 1956 weer in gebruik gekomen, maar nooit in zwart ;)
Niet "in principe", ze zijn gewoon weer in gebruik gekomen of zelfs nooit weggeweest.
Niet in zwart? Feuerwehr? Bergbau?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Jan Klaassen »

Erik schreef:Overigens verwacht ik niet dat ze daar een rune als deze voerden
Ik antwoordde ook hier op met "100% niet uit de DDR", niet op dat over de "stijl", daar heb je gelijk ;)

En ze zijn wel degelijk weggeweest van 1945-1956. Bergbau heb je volgens mij wel gelijk in, die gebruikten zwart, Feuerwehr niet.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: kraagspiegels van ..?

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:
Erik schreef:En ze zijn wel degelijk weggeweest van 1945-1956. Bergbau heb je volgens mij wel gelijk in, die gebruikten zwart, Feuerwehr niet.
Of ze weg zijn geweest durf ik niet met zekerheid te stellen, ik heb daar niets over gelezen o.i.d. Ik kreeg het idee dat het gebruik in de mijnbouw werd gecontinueerd tijdens meerdere musea/tentoonstellingen die ik in Duitsland (en de vml. DDR) heb bezocht. Natuurlijk zie je daar ook een ontwikkeling in de 'uniform' (de Duitsers spreken liever van 'Tracht', m.i. ook beter) van de mijnbouw. Mooi hoor!

Wanneer is de brandweer gewisseld van kleur, weet je dat? Ze gebruikten wel de zelfde symbolen voor de rang/graad, maar altijd met ergens in de midden van de pat een klein internationaal brandweerembleempje: houweel, hamer, gedekt met brandweerhelm. Ik ken alleen de zwarte patten met rode rand (beetje zoals de artilleriepatten)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie