Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door platoz »

Geld verdienen moeten we allemaal. Ook het Nationaal Monument Kamp Amersfoort, dat een tentoonstelling moet financieren. Maar de manier waarop is een aantal mensen in het verkeerde keelgat geschoten.

Het Kamp was van plan om vanaf morgen stukjes prikkeldraad uit de Tweede Wereldoorlog te verkopen. Het kamp was toen een gevangenis van de Duitse politie; er zaten meer dan 35.000 gevangenen. De organisatie wilde 50 stukken verkopen als 'herinneringsplankjes'. Die moesten 10 euro kosten.

Een smakeloos plan, vinden organisaties zoals het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Dat kreeg het bestuur van Kamp Amersfoort ook te horen en daarom is vanmiddag na spoedoverleg besloten om het prikkeldraad toch niet te verkopen.

Mensen die erom vragen, kunnen het nog wel krijgen, meldt Kamp Amersfoort: "Een aantal oud-gevangenen of hun familieleden hebben aangegeven dat zij graag het prikkeldraad als tastbare herinnering willen ontvangen, daarom is besloten de beperkte oplage vanaf nu alleen beschikbaar te stellen aan bezoekers die er specifiek om vragen."

Het prikkeldraad is vorig jaar opgegraven. Het Kamp zelf bestaat niet meer, maar regelmatig komen allerlei overblijfselen boven water. Morgen opent een expositie met die voorwerpen, waaronder ook het prikkeldraad. De organisatie zegt verder dat ze er niemand mee wilden kwetsen.

"Ik vraag me wel af waarom dit zo is gelopen", zei de directeur vanmiddag tegen het ANP. "Kamp Vught heeft blokjes hout van de voormalige barakken verkocht bij wijze van fondsenwerving. In Berlijn zijn brokjes van de Muur te koop. Allemaal emotioneel erfgoed, zodoende hebben we ons niet eerder gerealiseerd dat dit zo gevoelig zou liggen."


Bron: nos.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijk verhaal. Het is inderdaad de vraag wat is toelaatbaar en wat niet. Zelf ben ik van mening dat je dit soort relekwieen afkomstig van concentratie-, straf- of krijgsgevangenenkampen niet commercieel moet gaan verkopen.
Het doet mij enigszins denken aan een advertentie op Ebay van een aantal jaren geleden. Daar bood iemand naamplaatjes te koop aan afkomstig van Sovjet WOII krijgsgevangenen. De naamplaatjes waren met een metaaldetector gevonden op de locatie van een voormalig Duits krijgsgevangenenkamp voor Sovjet mlitairen ergens in Polen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door Kugelblitz »

Typisch wel weer dat de voormalige gevangenen wél zo'n stukje mogen kopen/krijgen. Ik erger me er steeds weer aan wat voor enorme druk die lui kunnen uitoefenen op ons land.
Dat wil niet zeggen dat ik de verkoop van dat draad toejuich (zeker voor die prijs wat is nou 50 x €10,-?!!) maar het is verbazingwekkend hoeveel macht en felheid zo'n klein groepje nog steeds heeft.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door Erik »

Het blijft een spanningsveld waar ieder volk weer op z'n eigen manier mee omgaat.
In Nederland is het niet vreemd dat mensen dergelijke zaken aanbieden. De hijgerige advertenties op marktplaats die likkebaardend allerlei troep van de slagvelden aanbieden getuigen hiervan (battle field relics), in alle toonsoorten verkrijgbaar. Een land als Frankrijk heeft het zoeken op haar vml. slagvelden spijkerhard verboden en beschouwt het medenemen van slagveldmateriaal als grafroof (en bestraft het als zodanig)

Ik kan mij niet zo goed voorstellen waarom je een stukje prikkeldraad op een plankje zou willen hebben als je zelf geen directe banden met de plaats van herkomst hebt. Ik kom niet uit Berlijn. Een stukje steen in een plexiglazen blokje zegt mij verder niets. Mijn familie is niet gesneuveld in de loopgraven van '14-'18, een halfvergane franse veldfles op de schouw zegt mij evenmin iets. Net als de verroeste loop van een Lee Enfield ("Bodemvondst van de Somme! Hijg-hijg!") Een stukje prikkeldraad van kamp Amersfoort, Vught, interneringskamp Nunspeet, wildraster Hooge Veluwe, wat boeit het me.

Het zal anders zijn als je directe banden hebt met de plaats van herkomst. Voor die mensen staat een dergelijk voorwerp ook voor iets wat in hun belevingswereld een belangrijke plaats inneemt. Die moet je dat ook gunnen of in ieder geval niet onthouden. Wat de rest betreft: sensatiezucht. Wat mij betreft.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door Kugelblitz »

Erik schreef:Het blijft een spanningsveld waar ieder volk weer op z'n eigen manier mee omgaat.
In Nederland is het niet vreemd dat mensen dergelijke zaken aanbieden. De hijgerige advertenties op marktplaats die likkebaardend allerlei troep van de slagvelden aanbieden getuigen hiervan (battle field relics), in alle toonsoorten verkrijgbaar. Een land als Frankrijk heeft het zoeken op haar vml. slagvelden spijkerhard verboden en beschouwt het medenemen van slagveldmateriaal als grafroof (en bestraft het als zodanig)

Ik kan mij niet zo goed voorstellen waarom je een stukje prikkeldraad op een plankje zou willen hebben als je zelf geen directe banden met de plaats van herkomst hebt. Ik kom niet uit Berlijn. Een stukje steen in een plexiglazen blokje zegt mij verder niets. Mijn familie is niet gesneuveld in de loopgraven van '14-'18, een halfvergane franse veldfles op de schouw zegt mij evenmin iets. Net als de verroeste loop van een Lee Enfield ("Bodemvondst van de Somme! Hijg-hijg!") Een stukje prikkeldraad van kamp Amersfoort, Vught, interneringskamp Nunspeet, wildraster Hooge Veluwe, wat boeit het me.

Het zal anders zijn als je directe banden hebt met de plaats van herkomst. Voor die mensen staat een dergelijk voorwerp ook voor iets wat in hun belevingswereld een belangrijke plaats inneemt. Die moet je dat ook gunnen of in ieder geval niet onthouden. Wat de rest betreft: sensatiezucht. Wat mij betreft.
Dit vind ik wel een interessante kijk op de dingen waar ik me in kan vinden!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door panzer lehr »

Erik schreef:Het blijft een spanningsveld waar ieder volk weer op z'n eigen manier mee omgaat.
In Nederland is het niet vreemd dat mensen dergelijke zaken aanbieden. De hijgerige advertenties op marktplaats die likkebaardend allerlei troep van de slagvelden aanbieden getuigen hiervan (battle field relics), in alle toonsoorten verkrijgbaar. Een land als Frankrijk heeft het zoeken op haar vml. slagvelden spijkerhard verboden en beschouwt het medenemen van slagveldmateriaal als grafroof (en bestraft het als zodanig)

Ik kan mij niet zo goed voorstellen waarom je een stukje prikkeldraad op een plankje zou willen hebben als je zelf geen directe banden met de plaats van herkomst hebt. Ik kom niet uit Berlijn. Een stukje steen in een plexiglazen blokje zegt mij verder niets. Mijn familie is niet gesneuveld in de loopgraven van '14-'18, een halfvergane franse veldfles op de schouw zegt mij evenmin iets. Net als de verroeste loop van een Lee Enfield ("Bodemvondst van de Somme! Hijg-hijg!") Een stukje prikkeldraad van kamp Amersfoort, Vught, interneringskamp Nunspeet, wildraster Hooge Veluwe, wat boeit het me.

Het zal anders zijn als je directe banden hebt met de plaats van herkomst. Voor die mensen staat een dergelijk voorwerp ook voor iets wat in hun belevingswereld een belangrijke plaats inneemt. Die moet je dat ook gunnen of in ieder geval niet onthouden. Wat de rest betreft: sensatiezucht. Wat mij betreft.
Helemaal mee eens. :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door patrickh »

Is niet alleen CIDI, maar ook Roma en Sinti die er niet mee eens zijn overigens...


BRON: NU.NL

Kritiek op verkoop prikkeldraad Kamp Amersfoort


AMSTERDAM - De Joden, Sinti en Roma zijn kwaad op de directie van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort.

Foto: ANP

Het voormalige concentratiekamp, dat tegenwoordig een herinneringscentrum is, doet herdenkingssouvenirs in de verkoop.

Het betreft prikkeldraad dat werd gevonden tijdens opgravingen. Nu wordt het verkocht voor tien euro per stuk.





Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en leiders uit de Sinti- en Roma-gemeenschap eisen excuses.



Wreed


Esther Voet, adjunct-directeur van het CIDI: "In Kamp Amersfoort zaten voornamelijk verzetsstrijders, maar ook Sinti, Roma en Joden. Het was een uitermate wreed kamp waarin verschrikkelijk werd gemarteld. Van het kamp zelf is vrijwel niets meer over en de laatste restjes worden nu als 'souvenir' verkocht."

"Mensen hebben in dat prikkeldraad de dood gevonden", vervolgt Voet. "Wij kregen een melding binnen van een man wiens vader erin had vastgezeten, die man was verbijsterd.”

Voet begrijpt niet dat het draad voor geld van de hand gaat. "Wat is het volgende? De schoenen van Auschwitz te koop aanbieden? Ongetwijfeld zal Kamp Amersfoort te maken hebben met geldproblemen, maar om op deze manier geld te verdienen aan ondoenlijk menselijk leed dat zich daar heeft voorgedaan, is smakeloos."



Niet te spreken


Ook Rocca Petalo, voorzitter van de Vereniging Sinti, Roma en Woonwagenbewoners Nederland (VSRWN) is niet te spreken over de actie. "In de zigeunercultuur is het absurd om iets met een dergelijke emotionele waarde voor geld te verkopen. De kracht van gedode Holocaustslachtoffers zit daarin. Deze doden zijn voor ons heilig."

Namens de Sinti- en Roma-slachtoffers eist hij excuses. "Kamp Amersfoort moet hier nu mee stoppen en spijt betuigen. Als de directie dat niet doet, komt er een demonstratie van Sinti en Roma bij het kamp."



Geen geld


Directeur Harry Ruijs van Kamp Amersfoort wil geen geld verdienen aan souvenirs. "De stukken prikkeldraad zijn monumentjes van onze tentoonstelling. We geven iets uit het kamp mee aan mensen die er belangstelling voor hebben. Daarnaast hebben we ook positieve reacties gehad van nabestaanden van gevangenen."

In totaal zaten er 35.000 tot 40.000 gevangenen. "De gevoelswaarde bij het draad is sterk afhankelijk van de manier waarover je over het kamp denkt. Ik betreur het zeer dat Petalo met dreigementen komt. "Ik zou niet weten waarvoor ik excuses moet aanbieden. Wel willen we graag met hem in gesprek."

Ruijs vindt de vergelijking met schoenen uit Auschwitz irrelevant. "Dat zijn persoonlijke bezittingen van mensen, maar prikkeldraad is dat niet."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door Kugelblitz »

Heerlijk hoe hoog de gemoederen weer oplopen, er is weer wat om over te klagen. Net als over de Nederlandse Spoorwegen etc.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Prikkeldraad uit Tweede Wereldoorlog toch niet te koop

Bericht door CollectorWo2 »

Beteje offtopic,maar ben benieuwd hoe het deze hartje winter vergaat voor de ns :)
Plaats reactie