Hulp bij Duitse veldgraf foto

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Hoe kom ik meer te weten over deze soldaat met "Nederlandse" (?) naam.
Op volksbund bestaat de naam alleen als Hüskens, maar daar kom ik de sterfdatum niet tegen.

Beschrijving van verkoper was dat deze in de buurt van Maastricht (kan dus ook België zijn) gesneuveld was.

Foto krijg ik helaas niet beter.
Er staat op:
Uffz
W. Huskens
18.5.1940

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Deze info heb ik ook nog, wie kan me meer vertellen.

Foto eines Soldaten einer Fahrbereitschaft Einsatz Frankreich ~ Paris , Compiegne , Noyon , Vincennes
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Jan Klaassen »

De beschrijving in post 1 komt niet overeen met die van post 2 - in de buurt van Maastricht is iets heel anders dan bij Parijs. Gezien de datum lijkt die tweede optie een stuk realistischer - na 14 mei werd er officieel niet meer gevochten (behalve in Zeeland) door het Nederlandse leger en was ook Belgisch Limburg in Duitse handen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Ik snap wat je bedoelt, maar kan het bijvoorbeeld niet dat deze persoon met zijn eenheid door zuid-limburg en België is getrokken richting Parijs?
Hij kan bijvoorbeeld gewond zijn geraakt in Nederland/ Limburgs België en op de 18de gestorven zijn in een ziekenhuis?
Of werden soldaten dan niet in een veldgraf begraven?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Erik »

Kan natuurlijk ook zo zijn dat die verkoper maar wat roept en dat het helemaal niet in de buurt van Maastricht was.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Dat zou natuurlijk kunnen, maar hoe komt hij dan bij Maastricht.
Vandaar mijn oorspronkelijke vraag, hoe kom ik meer over deze persoon te weten.
Wie kan me hierbij helpen?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Jan Klaassen »

Verkopers verzinnen de mooiste dingen... Je "als-als" verhaaltje klinkt weinig geloofwaardig moet ik eerlijk toegeven.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Hoezo zou een verkoper een verhaal verzinnen bij een bieden vanaf € 1 veiling over de tekst Maastricht. Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
Foto heb ik trouwens gewonnen voor € 1
Koper verkoopt hoofdzakelijk militariafoto's dus lijkt me niet dat hij dit uit zomaar zou verzinnen.

Nogmaals, ik wil meer te weten te komen over de naam op de graffoto.
Hoe kom ik hier meer over te weten.

Zie ook de veiling:

http://www.ebay.de/itm/230864293076?nma ... 300wt_1102

@ Jan Klaassen: hoe zou je het anders kunnen verklaren?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Jan Klaassen »

Ik had de foto nog niet gezien, dus dit scheelt al. Het wordt er allemaal niet duidelijker op, maar goed ;) "Maastricht" staat schijnbaar onder de foto? De "Einsatz" op de achterkant o.i.d.?

Nou goed, ik probeer te helpen, allereerst door de gouden regel "buy the product, not the story" nog maar eens van stal te halen! Het toevoegen van een naamplaats heeft altijd zin - anders is het "gewoon", een graf, "ergens". Nu zou het een graf bij Maastricht zijn, wat mogelijk meer mensen aantrekt. Maar goed, ik zeg niet dat het niet zo is - alleen dat de combinatie van een graf bij M'tricht en Einsatz rond Parijs een beetje onrealistisch lijkt.

Met verdere info over de soldaat kan ik je helaas zo niet verder helpen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Erik »

Darkman schreef:Hoezo zou een verkoper een verhaal verzinnen bij een bieden vanaf € 1 veiling over de tekst Maastricht. Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
Foto heb ik trouwens gewonnen voor € 1
Koper verkoopt hoofdzakelijk militariafoto's dus lijkt me niet dat hij dit uit zomaar zou verzinnen.
Dat hoeft ook niet expres zo te zijn. De verkoper kan wel al jaren in z'n hoofd hebben dat die foto in de buurt van Maastricht moet zijn gefotografeerd! Ik heb op die manier een foto van Nederlandse Wielrijders die lekker aan het poedelen zijn in het Uddelermeer. De bezitter van de foto wist mij bij hoog en laag te vertellen dat de foto in 's Hertogenbosch was gemaakt bij de IJzeren Man, hetgeen logisch klinkt. Dat meertje ligt dichter bij de kazerne van de Wielrijders (Isabellekazerne, 's Hertogenbosch) dan het Uddelermeer. Een fotoserie echter in het infanteriemuseum liet nagenoeg dezelfde foto's zien en die waren echt bij het Uddelermeer!
En zo zijn er meer voorbeelden. Geen opzet, maar gewoon vriendelijk de info erbij vertellen die bij de verkoper bekend is. En dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de juiste info te zijn!

MAAR!
Ik zie nu op de eBay-advertentie dat de tekst "Marktplatz - Maastricht" onderop de foto staat. Dat had je kunnen vermelden! Tenminste, als die tekst ook echt op de foto staat.
Maastricht heeft een Marktplatz, maar daar wordt sinds midden 16e eeuw niet meer begraven (Vrijthof, een oude naam voor 'kerkhof') Ook de markt voor het gemeentehuis/stadhuis is sinds jaren bestraat (maar wordt door de Duitse toeristen wel als 'Marktplatz' aangeduid)
Je zou eens kunnen opzoeken of er een (Duits) hospitaal was gevestigd aan of bij de markt. Mogelijk dat in de tuin daarvan werd begraven, het graf is netjes verzorgd (er is omheen geharkt) en aan het grafdenkteken is aandacht besteed.

In de lijst Duitse gesneuvelden bij de slag om Maastricht 1940 (te vinden op de site van maaslinie-mei1940) staat de Uffz niet vermeld en ook geen namen die erop lijken. Verkeersongeluk na de slag?
Tip: erebegraafplaats Ysselsteyn even contacten? De overledenen in de sector Maastricht liggen in sector BZ van de begraafplaats.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

De tekst Marktplatz staat niet op de foto. Deze tekst lijkt mij te hebben gestaan bij de foto in het album.
Verkoper zal foto's wel afzonderlijk hebben verkocht.

In Maastricht was inderdaad een Feldlazaret in de Tongersestraat (dicht bij het Vrijthof).
Ik heb 2 bidprentjes van Duitse soldaten die in dit hospital zijn overleden (14 en 20 mei 1940).

De website van Maaslinie had ik ook al geraadpleegd en kwam de naam ook niet tegen.
Ik ga het eens proberen bij de begraafplaats Ysselsteyn.

Ongeluk zou inderdaad een mogelijkheid zijn of anders een verwonding die fataal is geworden.

Iedereen bedankt in ieder geval voor de hulp tot nu toe.

Mocht ik nog meer te weten komen, dan laat ik dit weten.
Darkman
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 15 dec 2009, 00:34

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Darkman »

Aan de Tongersestraat ligt zie ik nu ook een begraafplaats (inmiddels al 200 jaar).
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door davy »

De naam kan ik niet terugvinden bij de Volksbund, ook niet bij verschillende schrijfwijzes.
Maar het kwam meer voor dat men de gegevens kwijtspeelde na de oorlog als ze overgebracht werden naar bv. Ysselstein of Lommel.

Het lijkt me ook meer een kruis zoals ze gebruikten bij een vaste verzamelbegraafplaats en niet voor een alleenstaand veldgraf.
Dus kan best wel dat hij gewond is geraakt en daarna gestorven is in een hospitaal.

Groeten, Davy
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Erik »

Ik weet van de omgeving waar ik lang gewoond heb (Ermelo) dat overleden Duitse soldaten in de bezettingstijd gewoon op het civiele kerkhof/begraafplaats werden begraven. In Ermelo was dit meteen in juni 1940 al het geval toen een Duitse soldaat overleed als gevolg van een motorongeluk op de Leuvenumseweg. Ook op de algemene begraafplaats in het nabij Ermelo gelegen stadje Harderwijk is tijdens de oorlog door de bezetter begraven. Deze lijn doortrekkende is het niet ondenkbaar dat de begraafplaats aan de Tongerensestraat ook is gebruikt voor overleden Duitse soldaten. Het plaatsen van houten grafmerktekens was gebruikelijk in het midden van de twintigste eeuw.

Na de oorlog zijn de Duitse militaire graven geruimd. De stoffelijke resten werden of gerepatrieerd of verzameld op de algemeen Duitse begraafplaats te Ysselsteyn. Voor de sector Maastricht liggen de overledenen in het vak BZ.
Je moet er dus rekening mee houden dat betrokkene niet in Ysselsteyn zal liggen; voor hetzelfde geld is hij gerepat.

De naam Huskens tref je in Maastricht trouwens nog steeds aan! Er hebben ook Huskens in het Maastrichts verzet gezeten! Dat heeft met de Uffz waarschijnlijk niets te maken maar ik vond het wel grappig om te vermelden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Hulp bij Duitse veldgraf foto

Bericht door Cas »

Darkman schreef:Aan de Tongersestraat ligt zie ik nu ook een begraafplaats (inmiddels al 200 jaar).

Da's de Tongerseweg niet Tongersestraat
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Plaats reactie