Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door D_Dutch »

MOSKOU - Een nationalistische Rus wil de overwinning van de Sovjet-Unie over het Groot-Duitse Rijk in 1945 nog eens kracht bijzetten. De parlementariër Frants Klintsevitsj wil het geboortehuis van Adolf Hitler in het Oostenrijkse Braunau kopen en vervolgens slopen. Hij wordt in zijn voornemen gesteund door communistische collega's. Parlementariër Vadim Solovjev wil alles wat aan het fascisme herinnert, „van de aardbodem laten verdwijnen”.

Klintsevitsj en Solovjev willen zo'n 2 miljoen euro inzamelen voor het project, aldus de krant Süddeutsche Zeitung donderdag. In het huis dat zij willen slopen, werd de latere Duitse dictator Hitler op 20 april 1889 geboren. De latere massamoordenaar bracht er zijn eerste levensjaren door.

Het wit-gele huis staat momenteel leeg, aldus de Oostenrijkse krant Kleine Zeitung. Eerder waren er een bibliotheek, een school, een bank en een tehuis voor gehandicapten gevestigd. De plaatselijke politiek in Braunau is verdeeld over de toekomst van het historisch beladen gebouw.

©De Telegraaf, do 08 nov 2012, 18:49
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door Mr Mojo Risin »

Alles wat aan het fascisme herinnert vernietigen, is in mijn ogen het slechtste wat je kan doen. Want dan zullen de fouten uit het verleden zich net herhalen. En als je die logica heel strikt doortrekt kan je bv. Auschwitz dan ook tegen de grond gooien. Die gekke Russen toch... :bonk:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door Kugelblitz »

Mr Mojo Risin schreef:Alles wat aan het fascisme herinnert vernietigen, is in mijn ogen het slechtste wat je kan doen. Want dan zullen de fouten uit het verleden zich net herhalen. En als je die logica heel strikt doortrekt kan je bv. Auschwitz dan ook tegen de grond gooien. Die gekke Russen toch... :bonk:
Dat sowieso, maar het is duidelijk dat we hier met achterlijke figuren te maken hebben aangezien het Russische regime ook zo corrupt en griezelig als de pest is... Kun je je afvragen wat slechter/beter is.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door Mr Mojo Risin »

Kugelblitz schreef:...aangezien het Russische regime ook zo corrupt en griezelig als de pest is... Kun je je afvragen wat slechter/beter is.
Inderdaad. Communisme mag dan wel gevallen zijn, maar de praktijken van Putin en zijn aanhangers doen dat niet uitschijnen. Het is op het randje van het totalitaire. Maar ja wat wil je met een ex-KGB'er.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door platoz »

Zelfs al zou die Rus het kunnen kopen, denk ik dat hij alsnog niet degene is die bepaald wat er met dat gebouw gaat gebeuren, aangezien het Oostenrijks erfgoed is.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door sobel »

Mr Mojo Risin schreef:Alles wat aan het fascisme herinnert vernietigen, is in mijn ogen het slechtste wat je kan doen. Want dan zullen de fouten uit het verleden zich net herhalen. En als je die logica heel strikt doortrekt kan je bv. Auschwitz dan ook tegen de grond gooien. Die gekke Russen toch... :bonk:


Hoewel ik het met je eens ben dat het absurt is dat een gekke rus dit wel doen (hoewel je het wat anders hebt verwoord). Vraag ik me toch af hoe ik de dikgedrukte zin moet interpreteren.. Wil je zeggen dat het historisch erfgoed van belang is om te voorkomen dat het verleden zich herhaalt?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door asjemenou »

MOSKOU - Een nationalistische Rus wil de overwinning van de Sovjet-Unie over het Groot-Duitse Rijk in 1945 nog eens kracht bijzetten. De parlementariër Frants Klintsevitsj wil het geboortehuis van Adolf Hitler in het Oostenrijkse Braunau kopen en vervolgens slopen. Hij wordt in zijn voornemen gesteund door communistische collega's. Parlementariër Vadim Solovjev wil alles wat aan het fascisme herinnert, „van de aardbodem laten verdwijnen”.
Is dit weer typisch een gevalletje van "Roomser dan de Paus willen zijn"?!
Het nazi regiem van Hitler heeft vele mensenlevens gekost waarvan velen afkomstig waren uit de landen van de voormalige Sovjet Unie. Echter de éne dictator bestreed de andere dictator. Stalin deed qua gruweldaden dan ook zeker niet onder voor Hitler.
Je zou deze Russische parlementariër eens moeten vragen of wat hij er van zou vinden als men in Gori (Georgië) het geboortehuis van Stalin zouden afbreken. Zie; http://www.geocities.ws/dani_zsw/Gori.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door Mr Mojo Risin »

sobel schreef:
Mr Mojo Risin schreef:Alles wat aan het fascisme herinnert vernietigen, is in mijn ogen het slechtste wat je kan doen. Want dan zullen de fouten uit het verleden zich net herhalen. En als je die logica heel strikt doortrekt kan je bv. Auschwitz dan ook tegen de grond gooien. Die gekke Russen toch... :bonk:


Hoewel ik het met je eens ben dat het absurt is dat een gekke rus dit wel doen (hoewel je het wat anders hebt verwoord). Vraag ik me toch af hoe ik de dikgedrukte zin moet interpreteren.. Wil je zeggen dat het historisch erfgoed van belang is om te voorkomen dat het verleden zich herhaalt?
Ik ben van mening van wel ja. Als je elke tastbare herinnering aan de gruwel van de WO II en oorlogen in het algemeen gaat weghalen, worden deze zaken vergeten (ik spreek nou niet over een paar tiental jaren). Op een plaats zijn en kunnen zien wat er heeft plaatsgevonden maakt meer indruk dan boeken of foto's. Het verleden moet niet uitgewist worden. Er moet net uit geleerd worden.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door yente »

Wat ik me ook vaak afvraag is wat er met de militaire ereperken gaat gebeuren over enkele honderden jaren. Nu eren wij toch ook niet ridders die tijdens veldslagen in de middeleeuwen zijn gesneuveld. Het antwoord zal ik nooit weten maar deze vraag doet me soms toch eens nadenken. :)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door asjemenou »

yente schreef:Wat ik me ook vaak afvraag is wat er met de militaire ereperken gaat gebeuren over enkele honderden jaren. Nu eren wij toch ook niet ridders die tijdens veldslagen in de middeleeuwen zijn gesneuveld. Het antwoord zal ik nooit weten maar deze vraag doet me soms toch eens nadenken. :)
Mvg Yente
Als ik de diverse websites over bijvoorbeeld de Amerikaanse begraafplaats te Margraten doorlees dan valt mij op deze websites de volgende vermelding op;

"De begraafplaats wordt beheerd door de 'American Battle Monuments Commission' (ABMC). Na de oorlog heeft de Nederlandse regering het stuk grond waarop de begraafplaats ligt in eeuwigdurende bruikleen aan de Verenigde staten gegeven."

Militaire begraafplaatsen/erevelden zoals Margraten, Tyne Cot of Oosterbeek hebben een monumentale status net als de molens van de Kinderdijk of de Grote Markt van Brussel. Ze zullen dus ook niet snel geruimd worden.
Het eren of herdenken van alleen de gevallenen van WOI en II zal in de toekomst wel veranderen en mogelijk zelfs wel verdwijnen. De omgekomen ridders uit de middeleeuwen worden zoals je zelf al aangeeft ook niet op deze wijze apart meer herdacht. Over een aantal eeuwen zijn WOI en II gebeurtenissen uit een ver verleden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door Erik »

yente schreef:Wat ik me ook vaak afvraag is wat er met de militaire ereperken gaat gebeuren over enkele honderden jaren. Nu eren wij toch ook niet ridders die tijdens veldslagen in de middeleeuwen zijn gesneuveld. Het antwoord zal ik nooit weten maar deze vraag doet me soms toch eens nadenken. :)
Mvg Yente
In vroeger eeuwen bestond er ook niet zoiets als gravendiensten of andere instanties die zich druk maakten om soldatengraven. Een ridder is geen leger maar een particulier die niet zelden om eigen gewin met een legertje erop uit trok! Het vak van soldaat was vaak niet meer dan een bijverdienste, in de winter voerde men een ander beroep uit.
Pas in de 19e eeuw komt er iets opzetten dat lijkt op militaire kerkhoven die een langer leven beschoren lijken. Op de citadel van Antwerpen worden de gesneuvelden begraven bij de kerk op de citadel (plm. 400 man, tegenwoordig ligt op die plaats het Museum der Schone Kunsten) Als 42 jaar later het kerkhof geruimd wordt wegens afbraak van de citadel worden de overblijfselen met een Nederlands marineschip 'teruggebracht' naar huis, in dit geval een groot gemeenschappelijk graf op de begraafplaats van de N.H. kerk te Ginneken, Breda. Daar is deze allerlaatste rustplaats nog steeds zichtbaar en onderhouden. 180 jaar na de slag!
(Zelfs het schip waarmee ze in 1874 zijn teruggebracht 'leeft' nog steeds. In een museum weliswaar, in Den Helder. Het betreft het ramschip "Buffel")

Begraafplaatsen en monumenten uit de Fr-Du oorlog 1870-1871 zijn ook nog steeds aanwezig en onderhouden. WW1-kerkhoven moge bekend zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Militaire erevelden

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de mooie aanvulling Erik.
Wat het grafmonument bij de N.H. kerk in Ginneken betreft, zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Laurentiuskerk_(Ginneken) .
Helaas kan ik niets vinden over eventuele hedendaagse herdenkingen bij dit grafmonument. In december 1932 was er nog wel een plechtigheid; https://stadsarchief.breda.nl/actueel/n ... p-de-looff en https://www.brabantserfgoed.nl/page/150 ... n-ginneken.

Zoals Erik ook al vermeld worden de eerste militaire erevelden pas aangelegd in de 19e eeuw. Overigens niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten. Jefferson Barracks National Cemetery is hier een voorbeeld van; http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_ ... l_Cemetery .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Rus wil geboortehuis Hitler slopen

Bericht door Erik »

Jij bedankt voor je vondst bij het stadsarchief! Aanvulling bij wat ik al wist, zo wordt het verhaal steeds completer!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Militaire erevelden

Bericht door Mr Mojo Risin »

asjemenou schreef: Zoals Erik ook al vermeld worden de eerste militaire erevelden pas aangelegd in de 19e eeuw. Overigens niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten. Jefferson Barracks National Cemetery is hier een voorbeeld van; http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_ ... l_Cemetery .
Arlington National Cemetery is hier ook een mooi voorbeeld van. Aangelegd in 1864, letterlijk in de achtertuin van generaal Robert E. Lee. :P
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie