duits verzamelen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

duits verzamelen

Bericht door Arie verzamelaar »

oke misschien een rare vraag maar waarom verzamelen zoveel mensen duits het waren toch onze vijanden :?:
dit is niet negatief bedoeld :roll:


alvast bedankt
groetjes arie
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits verzamelen

Bericht door Erik »

Ik verzamel niet maar doe wel iets anders met 'Duits': ik beeld de periode 1914-1918 uit, meer bijzonder de Duitse reserve-infanterie aan het Westfront. Waarom?
Als je je verdiept in de geschiedenis kun je op verschillende manieren leren. Veel mensen vinden het prettig erover te lezen, anderen leren het best met documentaires, weer anderen beelden de periode graag uit. Veel mensen zijn ook ge-interesseerd in uitrustingsstukken en vinden het fijn om 'op jacht' te gaan om te zien of een bepaald stuk uitrusting nog bestaat en verkrijgbaar is.
De duitse strijdmacht heeft door de tijden aan mensen aangesproken door de snelle, efficiente en strakke wijze van optreden. Daar zit bij de meeste mensen geen politiek idee bij, het stuk "bezettingsmacht" is dan ook niet datgene waarom mensen graag verzamelen of uitbeelden. Een klein deel doet dat wel, meer vanuit een studie of persoonlijke reden.

zoiets?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: duits verzamelen

Bericht door Arie verzamelaar »

ja , bedankt voor de info :wink: :wink:
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: duits verzamelen

Bericht door Glenn »

Waarom vindt jij dat raar om iets te verzamelen van de vijand van weleer?
Zelfs de Geallieerden verzamelde toendertijd spullen van hunne vijand en vice versa.
En trouwens Duitse militaria is ook vrij aantrekkelijk en degelijk gemaakt in de meeste gevallen.
Verzamel zélf geen Duits (niet meer) enkel US.
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Re: duits verzamelen

Bericht door patrick99 »

Waarom Duits??
Persoonlijk vind ik het mooier, afwisselende (kleur) van uitrusting,tenue
Heel degelijk materiaal.
Is niet meer zoveel van te krijgen als van geallieerden , kijk maar naar de hoge prijzen.
Enz enz
Glenn de geallieerden (zeker de Amerikanen) verzamelde toen geen Duits, ze hebben het allemaal meegejat en verkopen het nu met hoge belachlijke prijzen, toch??
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits verzamelen

Bericht door Erik »

patrick99 schreef:lenn de geallieerden (zeker de Amerikanen) verzamelde toen geen Duits, ze hebben het allemaal meegejat en verkopen het nu met hoge belachlijke prijzen, toch??
Geldt overigens voor alle oorlogvoerende partijen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: duits verzamelen

Bericht door Mallory »

patrick99 schreef:Glenn de geallieerden (zeker de Amerikanen) verzamelde toen geen Duits, ze hebben het allemaal meegejat en verkopen het nu met hoge belachlijke prijzen, toch??
Meejatten, verzamelen... ik denk dat dit was genuanceerder ligt.

Men zal toen niet "verzameld" hebben in de tegenwoordige zin van het woord, i.e. met gedetailleerde literatuur op zoek naar een type A of B. :lol: Maar de veteranen van toen hadden denk ik wel degelijk behoefte een aan souvenir, een tastbaar stukje geschiedenis uit hun dienstperiode, die turbulente tijd.

Je gaat mij niet vertellen dat ze toen hadden kunnen indenken dat die prijzen nu zo hoog (soms tegen het belachelijke aan) zijn voor materiaal waar toen nog zo ontzettend veel van was. Dus dat zij met voorbedachte rade objecten meenamen om die bijna driekwart eeuw later te verkopen aan verzamelaars, lijkt me sterk. Dat er nu een hoop veteranen overlijden en dat hun familie (of een opkoper, dus secundair) deze objecten voor de marktwaarde verhandeld, tja, zo werkt het nu eenmaal.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: duits verzamelen

Bericht door Erik »

Mallory schreef:Je gaat mij niet vertellen dat ze toen hadden kunnen indenken dat die prijzen nu zo hoog (soms tegen het belachelijke aan) zijn voor materiaal waar toen nog zo ontzettend veel van was. Dus dat zij met voorbedachte rade objecten meenamen om die bijna driekwart eeuw later te verkopen aan verzamelaars, lijkt me sterk.
Waarom niet? Dat heet 'visie'! Het lijkt mij dat dat wel gebeurde. Dat gebeurt namelijk met alles door de jaren heen! Van een kreidler-dealer uit de jaren zeventig weet ik dat hij een schuur vol onderdelen had waarvan hij zei "Laat maar liggen, eet geen brood. Over dertig jaar is het 't vierdubbele waard!" Hij heeft gelijk gekregen. Familie van mij heeft met hetzelfde beeld voor ogen een paar oude mini's en eendjes in de jaren zestig uiteengenomen en op de deel geborgen met hetzelfde doel. En wat meer recent: in de jaren zeventig kostte Nederlandse vooroorlogse uitrusting geen cent; het lag gewoon op de rommelmarkt. Kennissen van mij hebben toen ge-investeerd en beschikken nu over de grootste verzamelingen Nederland vooroorlogs. En ik hoef niemand te vertellen wat dat tegenwoordig waard is!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: duits verzamelen

Bericht door Jan Klaassen »

Visie zal bij veel mensen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld, maar ik ben het met Mallory eens dat het toch (voor de toen "toekomstige veteranen") mee een souvenirdrift was. Niet met het oog het tegen enorme prijzen te verkopen - vaak komen deze stukken ook pas na het overlijden van de veteraan "op de markt".
Veteranen waren geen investeerders.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: duits verzamelen

Bericht door platoz »

Ik verzamel ook Duits en dat heeft meerdere redenen, waarvan er een aantal al in bovenstaande reacties benoemd zijn. Een andere reden is ook nog dat ik in de eerste 20 jaar van mijn leven ben doodgegooid met "Amerikanen dit, Amerikanen dat" etc. Je kon geen film op tv bekijken of geen boek over de oorlog vinden waarin Amerika niet de hemel in geprezen werd. Nou wil ik de bijdrage van Amerika aan het verslaan van de Duitsers ook absoluut niet bagettaliseren, maar het werd intussen zo eentonig dat ik zelf de drang kreeg om meer over de Duitse kant van de oorlog te weten te komen. Zodoende kreeg ik ook meer oog voor Duitse medailles, uniformen, helmen, etc. en ben ik me dus gaan toeleggen op deze kant. Daarnaast vind ik de kwaliteit van Duitse spullen ook superieur aan die van de Amerikanen.


Dat Amerikaanse soldaten allemaal een souvenirtje wilde overhouden aan hun dienstjaren in Europa kan ik me voorstellen, maar de werkelijkheid was wel dat Duitse krijgsgevangen/doden totaal gestript werden van hun onderscheidingen en deze vervolgens door een Amerikaanse soldaat werd meegenomen. Volgens mij mag je dat dus wel jatwerk noemen.


En wat betreft de waarde van spullen... volgens mij geldt dat nu ook voor spullen uit de DDR-tijd. Als ik zie voor hoe weinig je op Ebay een compleet DDR-uniform kunt kopen (soms nog voor geen 3 tientjes) zullen degene die nu die spullen opkopen over 20 jaar misschien ook wel in hun handjes knijpen. Het heeft echter wel te maken met vraag en aanbod en vraag ik me af of er over 20 jaar wel zoveel vraag zal zijn naar DDR spullen. Ikzelf betwijfel namelijk sterk of de marktprijzen voor DDR echt zullen gaan oplopen, maar voor mij is het niet erg relevant, aangezien ik van DDR niet echt warm wordt.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: duits verzamelen

Bericht door Arie verzamelaar »

oke bedankt voor de reacties :)
ik heb niet bepaald tegen de Duitsers maar ik zie heel vaak bij verzamelingen Duitse spullen dus ik was gewoon benieuwd :D :/
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: duits verzamelen

Bericht door Mallory »

arie 10 echt schreef:oke bedankt voor de reacties :)
ik heb niet bepaald tegen de Duitsers maar ik zie heel vaak bij verzamelingen Duitse spullen dus ik was gewoon benieuwd :D :/
Wat is jouw verzamelrichting en waarom heb je die gekozen? :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: duits verzamelen

Bericht door Jan Klaassen »

platoz schreef:Ikzelf betwijfel namelijk sterk of de marktprijzen voor DDR echt zullen gaan oplopen, maar voor mij is het niet erg relevant, aangezien ik van DDR niet echt warm wordt.
Even een kort zijspoor om de onwetenden te verlichten :P :
Zeker lopen de prijzen op! Het ene onderdeel (Fallschirmjager, Volksmarine) wat harder dan de meer "normale" items (standaard jaren '80 NVA, Volkspolizei). Toen ik in de DDR-wereld begon (zomer 2009) was het nog mogelijk een volledig uitgaansuniform Volksmarine te kopen voor (toen al) "nog maar" 80 euro. Nu mag je daar zeker het dubbele voor neertellen. Paradeuniformen Volksmarine van 100 naar 250 enzovoort. Vroegere items (zeg maar 1949-1975) kosten steeds grotere klauwen met geld... Gelukkig hebben sommigen hun "pensioen" - bij wijze van spreken - al in de kast hangen :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: duits verzamelen

Bericht door Arie verzamelaar »

bedankt voor de reactie s

mallory: ik verzamel us en ik heb daar voor gekozen omdat :? :? :roll: ik heb daar voor gekozen omdat zij het grootste deel van Europa en daar buiten hebben bevrijd en omdat ik daar een beter gevoel bij heb dan Engels, Duits en canadees enz. ik verzamel daar ook wat van hoor :yes: vandaar :) :wink: :full:
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: duits verzamelen

Bericht door Jan Klaassen »

Oei, "het grootste deel van Europa"? Sla de landkaart er nog maar eens op na ;)
Maar zonder dollen snap ik dat gevoel ook zeker! Het heeft een bepaalde "heroische" achtergrond...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie