Onbekende zéér grote revolver

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Naast dat ik materiaal verzamel uit zowel de Eerste als Tweede Wereldoorlog en de oorlog in Vietnam, verzamel ik ook foto's uit de Amerikaanse burgeroorlog. Vorige week ben ik in het bezit gekomen van een mooie tintype foto van een jonge Federale soldaat welke een gigantische revolver draagt. Ik heb op internet geprobeerd uit te vinden welke revolver het precies is maar ik kan nergens een revolver vinden met een dergelijk lange loop. Omdat hier best veel mensen actief zijn met kennis over wapens vroeg ik me af of hier iemand is die de revolver kan identificeren. Als iemand kan helpen zou dat héél fijn zijn. :)

Afbeelding
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door johan willaert »

Lijkt me een standaard M1860 Colt Army in kaliber .44

http://en.wikipedia.org/wiki/Colt_Army_Model_1860

Was niet de grootste, de Colt Walker was groter


Je foto is trouwens spiegelbeeld
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef:Lijkt me een standaard M1860 Colt Army in kaliber .44

http://en.wikipedia.org/wiki/Colt_Army_Model_1860

Was niet de grootste, de Colt Walker was groter


Je foto is trouwens spiegelbeeld
Hmm, dus toch. Het leek alsof de loop een stuk groter was. Bedankt voor de hulp!

De foto is inderdaad in spiegelbeeld, dat was altijd het geval bij dit type foto's daar dit zelf de negatief was van de opname.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door panzer lehr »

Mooie foto. :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

panzer lehr schreef:Mooie foto. :)
Bedankt! Ik heb er al een stuk of dertig maar dit is een van mijn favorieten, ook al is er geen naam aan te koppelen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door johan willaert »

D_Dutch schreef:Hmm, dus toch. Het leek alsof de loop een stuk groter was. Bedankt voor de hulp!
Zo groot zijn die nu ook weer niet.... Mensen waren in het midden van de 19e eeuw gewoon veel kleiner en tenger...

Je moet maar eens de Civil War Musea in de USA afgaan en de maat van de uniformen bekijken...

Ik zal later deze week eens een foto posten van een M1860 revolver en een M1911A1 pistool.... Kan je vergelijken...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef: Zo groot zijn die nu ook weer niet.... Mensen waren in het midden van de 19e eeuw gewoon veel kleiner en tenger...
Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat de mensen vroeger een stuk kleiner waren, daarbij komt ook nog bij dat de jongen op de foto waarschijnlijk een jaar of zestien is. Zal vast een behoorlijk gewicht zijn geweest om te dragen. :P
johan willaert schreef:Ik zal later deze week eens een foto posten van een M1860 revolver en een M1911A1 pistool.... Kan je vergelijken...
Dat zou erg fijn zijn, ben je in het bezit daarvan dan?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door johan willaert »

Jaren 80 quasi perfecte replica van de Colt M1860 (gemaakt door Pietta) en een 1943 Colt M1911A1

Afbeelding

Al dikwijls van plan geweest om een originele M1860 te kopen, maar het is er nog nooit van gekomen...
De Pietta hierboven dateert nog uit mijn Civil War periode...

Zo werkt het...
http://www.youtube.com/watch?v=trPQSvYwjjs
http://www.youtube.com/watch?v=k0wlIyCQJuw

BTW een relatieve goede boekenset over de Civil War is deze...
http://www.amazon.com/ECHOES-OF-GLORY-V ... 0737031530
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

Bedankt voor de foto en de Youtube links, erg indrukwekkende revolver!

Tevens bedankt voor de boekentip, ik heb voornamelijk algemene boeken over de Amerikaanse burgeroorlog of boeken over fotografie uit die tijd dus een boek over wapens is, zoals in dit geval blijkt, erg handig. :)
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door V1Oliver »

Is dit een daguerreotypie?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

V1Oliver schreef:Is dit een daguerreotypie?
Nee, het gaat hier om een tintype. De daguerreotypie was daar een voorloper van. De tintype foto was populair van omstreeks 1860 tot 1890. Op een dun, zwart gelakt, metalen plaatje werd een vochtige, lichtgevoelige collodiumlaag aangebracht. Het plaatje werd terwijl hij nog vochtig was in de camera geplaatst en vervolgens werd een opname gemaakt. Wanneer de plaat was opgedroogd was hij ook zijn lichtgevoeligheid kwijt. De foto werd vervolgens gelakt en in een doosje, een kartonnen hoesje of in een album geplaatst. Elke tintype foto is uniek, er zijn geen negatieven. Elke foto is ook in spiegelbeeld. :)

Met vriendelijke groet,

Koen.
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door V1Oliver »

bedankt voor de uitleg, interessant. :) Zijn zulke oude foto's moeilijk te vinden?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Onbekende zéér grote revolver

Bericht door D_Dutch »

V1Oliver schreef:bedankt voor de uitleg, interessant. :) Zijn zulke oude foto's moeilijk te vinden?
Geen probleem! :) Dergelijke oude foto's zijn nog redelijk makkelijk te vinden. Sommige onderwerpen zijn wel een stuk moeilijker lastiger tegen te komen, denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die post mortem foto's verzamelen, zulke foto's zijn een stuk zeldzamer. Foto's uit de Amerikaanse Burgeroorlog kan je ook nog redelijk makkelijk tegenkomen op het internet, al zie ik de prijs wel een beetje stijgen. Ik probeer zelf voornamelijk geidentificeerde foto's te verzamelen maar soms maak ik (zoals bij deze foto) een uitzondering.
Plaats reactie