Gasmasker bus van Draeger?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Bas ww2 »

Hallo Kenners en Verzamelaars,
Laatst kreeg ik een gasmasker aangeboden, een Duitse maar de bus en het masker zijn van Draeger, het is een vroeg model gasmasker en bus (masker komt uit '39) Maar klopt het nou dat Dreager ook gasmaskers maakte voor het Duitse leger? Er staat ook een naam in Don Josi (of zoiets) Ook staat er in de bus een nummer 151.
Wie kan mij meer vertellen over dit gasmasker?
Foto's heb ik hellaas nog niet.
Bedankt _/-\o_
altijd opzoek naar FLAK items
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Uncle Goose »

Dräger was samen met Auer zowat de grootste producenten van gasmaskers voor het Duitse leger. Zonder verdere foto's is het moeilijk om meer details te geven.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Bas ww2 »

Bedankt, ik zal vragen om foto´s en ze zo snel mogelijk plaatsen.
altijd opzoek naar FLAK items
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Chrishoihoi »

Je hebt er niks aan waarschijnlijk, maar wel interessant de geschiedenis van draeger.
http://www.draeger.com/media/10/08/38/1 ... raeger.pdf

Met Google kom je een heel eind met zoeken naar soort gasmasker, gezien
Je geen foto hebt kan niemand je nu helpen.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Bas ww2 »

Bedankt, Foto's zullen even duren. Ik heb op afbeeldingen wel het nodige gevonden.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Bas ww2 »

Ik heb foto's binnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Masker en glaasjes zijn uit 1939
altijd opzoek naar FLAK items
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Uncle Goose »

Zal je moeten teleurstellen, geen militair gasmasker. Dit soort bussen is bedoeld voor industriële gasmaskers en zijn nooit gebruikt geweest door het leger. Het masker idem, het is volgens mij ééntje uit de GTG serie, aan de hand van de foto is het moeilijk te zeggen welk sub-type het just is maar in ieder geval geen item dat ooit door het Duitse Leger is gebruikt geweest. De GTG productie is gestart ergens rond 1935 en liep door tot ver in de jaren 60, er zijn een groot aantal varianten gemaakt (zoals voor perslucht en zelfs ééntje in wit rubber, waarschijnlijk voor de voedingsindustrie). De waarde is niet hoog, hoogstens een euro of 30, zeker niet met zoveel roest op de bovenkant. misschien is het iets meer waard als het de GTG versie is met de GM38 filter aansluiting maar dan zou ik een voorkant van het masker moeten zien en niet de achterkant. Volgens mij is het trouwen opzettelijk zo gefotografeerd om je te misleiden want wie fotografeert er nu enkel de achterkant en niet de voorkant als hij een gasmasker wil verkopen?
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Bas ww2 »

Dit waren extra foto's andere foto's stonden op internet. Ik ga nog proberen om de koop te annuleren heb er trouwens 36 euro inclusief verzenden voor betaald.
altijd opzoek naar FLAK items
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Uncle Goose »

Moest je er niet van kunnen afzien van de verkoop en je krijgt hem binnen post dan ook eens een foto van de voorkant van het gasmasker, het kan altijd een variant zijn die nog niet bekend is en misschien ben ik dan wel geïnteresseerd.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Gasmasker bus van Draeger?

Bericht door Bas ww2 »

Mocht het annuleren niet lukken dan bent u de eerste die het hoort anders kan ik u altijd het e-mail adres geven.
altijd opzoek naar FLAK items
Plaats reactie