mein kampf ??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
missi

mein kampf ??

Bericht door missi »

Heeft iemand een idee waar ik het boek "mein kampf" kan krijgen.
( in het nederlands? )
En dan geen analyse op het boek.
Ik ben erg benieuwd hoe Hitler zelf over zijn daden schrijft.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het is verboden om dit boek te kopen of te verkopen.
Je kunt het wel lezen in een bibliotheek. Het staat dan niet in een gewone kast, maar achter de balie of in een magazijn. Ze willen waarschijnlijk wel weten waarom je het wilt lezen en je zult het wel niet mee mogen nemen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

In 't Engels:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 03-7835814

Ik moet zeggen dat ik niet zeker weet of 't verboden is, maar in ieder geval valt de Amerikaanse site "Amazon" niet onder de Nederlandse wetgeving. Of 't kopen van het boek (en verzenden naar Nederland) illegaal is moet je zelf maar even bekijken. Wo2.nl voelt zich in ieder geval niet aansprakelijk.

O-)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat je het niet zomaar mag lezen. Zelf zou ik het ook graag eens willen lezen, je hoort er van alles over, maar het is onmogelijk je eigen oordeel erover te vormen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

ja maar der zal best wel op internet te lezen zijn ergens.
Zou hem ook graag willen lezen, maar op hem nou te kopen nee dank je.

ik weet wel dat de airborne museum een orginele exemplaar heeft.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik heb twee versies van het boek ter e-mail voor mensen die er serieus naar zoeken.

En Duitse versie in PDF formaat à 3 Mb en een Engelse versie als word document à 1,7 Mb.

Ik ben bereid mensen die serieus het boek zoeken dit te sturen, maar niet slechts als hebbedingetje.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

als je hem wilt duursturen graag.

info@maxximus.nl

en dan graag de engelse versie.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wat wil je er mee gaan doen, Maximus?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Sjoerd schreef:Ik vind het eigenlijk wel jammer dat je het niet zomaar mag lezen. Zelf zou ik het ook graag eens willen lezen, je hoort er van alles over, maar het is onmogelijk je eigen oordeel erover te vormen.
Hmm, ik vind het jusit wel goed. Wij zouden het dan wel kunnen lezen, maar er zijn ook mensen die er helemaal verkeerd door beinvloed kunnen raken, en om die mensen is het misschien wel goed dat het verboden is...
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

okke schreef:Wat wil je er mee gaan doen, Maximus?

gewoon lezen, ik wil graag weten hoe je tot zoiets in staat kan zijn.

wat nou de aanzet was tot de haat en dergelijke.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Een van de eerste artikelen van onze grondwet is vrijheid van meningsuiting. Hoe kun je een afgewogen oordeel vellen als dit boek niet vrij te lezen is? De mensen die er kwaad mee willen, hebben het idee bij voorbaat al denk ik.

Naar verluidt is het een bar slecht geschreven boek.

Ik houdt mij aanbevolen trouwens voor een kopie. Ik ben wel eens benieuwd hoeveel er in staat wat hij later allemaal heeft laten gebeuren, m.a.w. hoe consequent Hitler was.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Misschien een beetje laat.
Sommige ouderen hebben Mein kampf nog thuis staan.
Een paar jaar geleden heb ik een echt boek in mijn vingers gehad.
Deze was van een verzet strijder die het had gevonden in Arnhem tijdens operatie Market Garden.

Dus als je oude boekhandels langs ga of rommelmarkten heb je een kleine kans dat je er 1 vind.

Maar hij is en blijft verboden om te bezitten.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

monmax schreef:Een van de eerste artikelen van onze grondwet is vrijheid van meningsuiting. Hoe kun je een afgewogen oordeel vellen als dit boek niet vrij te lezen is?
Uiteraard ben ik het met je laatste zin eens. Maar wat de eerste zin betreft: In diezelfde grondwet staat ook dat het verboden is om te discrimineren, en dan is het ineens wel terecht dat het boek verboden is. Er zal dus altijd een afweging gemaakt moeten worden tussen meerdere grondwet artikelen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Om eerlijk te zijn durf ik het boek niet echt lezen. Nadat ik ontdekt heb dat iedere mens wel donkere kanten heeft die hij / zij wellicht nog niet gevonden of ondervonden heeft, ben ik bang om Hitler te begrijpen. Misschien een kromme redenering maar ik geloof wel dat ik niet de enige ben die met dezelfde gedachtengang zit.
Ik wil het boek wel eens lezen, later, wanneer ik ouder, meer ervaren en minder beïnvloedbaar ben. Want al denk ik niet dat ik op dit moment erg beïnvloedbaar ben, ik geloof wel dat je dit boek niet mag lezen voordat je zeker bent dat je er helemaal klaar voor bent, dat je je niet zult laten beïnvloeden door dit boek.
In elk geval zal het lezen ervan volgens mij (voor pacifisten en dergelijke toch) wel een schok opleveren...
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

In reactie op Sjoerd.

Maar als je discrimineert onder het mom van een of andere godsdienst is het wel weer toegestaan, dan valt het onder godsdienstvrijheid. Zie de uitspraak van een rechter in Rotterdam die een Imam die homo's discrimineerde vrijsprak van discriminatie. (Let wel in mijn ogen discrimineerde, de rechter vond van niet).

Blijkbaar is er in de verschillende grondwetartikelen dus een rangorde. En blijkbaar gaat vrijheid van geloof dus boven vrijheid van meningsuiting. Hierop doorredenerend, als ik gelovig zou zijn (wat ik niet ben) mag ik allerlei vuilbekkerij uitkramen zonder hiervoor de consequenties te hoeven dragen. Dus mag een gelovige meer dan een niet gelovige? Hebben wij hier dan twee soorten burgers? Misschien wat zwart/wit maar zo zie ik het wel.

On topic. Blijkbaar vertrouwd de Nederlandse overheid het oordeelsvermogen van haar burgers zo slecht dat zij meent dit boek te moeten verbieden.

Bij mijn weten is dit het enige boek dat in Nederland verboden is, of zijn er meer?
Plaats reactie