Onbekende badge

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Onbekende badge

Bericht door Haplo »

Iemand die weet waar deze badge van is?
Lijkt te zijn gemaakt in Riga Letland.
Verder geen info.
IMG_1242.JPG
IMG_1243.JPG
Mvg/Best regards, Sipke
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Onbekende badge

Bericht door Millcoll »

Deze badge is 100% zeker Lets
ik heb foto's gevonden van andere Letse badges met dezelfde sluiting
en ik meen vanvoor op de badge 2x de letse vlag te herkennen
helaas vind ik van deze badge nergens een foto
nog veel succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekende badge

Bericht door Haplo »

Ik kon deze badge ook nergens vinden.
Ik zou wel eens willen weten hoe oud hij is.
En een eventuele waarde zou ook leuk zijn.
Heb hem gekregen van mijn vader, maar ik weet er absoluut niks van af.
Vind het ook wel apart dat hij in Nederland opduikt.
Komt verder ook niet bij een verzamelaar weg of zo.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende badge

Bericht door asjemenou »

Haplo,

De speld is zeker van Letse origine. In de speld is niet alleen de Letse vlag te zien maar ook het vuurwiel van de Baltische god van de donder Pērkons. Pērkons is de Baltische benaming voor de Germaanse god van de donder Thor. De naam staat overigens ook op de schroef van de speld vermeld. Het vuurwiel van Pērkons staat ook afgebeeld in het nationale wapen van Letland. De speld lijkt mij meer een etnologische betekenis te hebben dan een militaire.
Als ik de achterkant van de speld bekijk dan heb ik het vermoeden dat de adelaar origineel niet op de speld behoort. Over de betekenis van deze samenstelling kan ik eigenlijk niets zeggen.
De leeftijd van de speld zou wel eens voor 1940 kunnen liggen of in de periode van 1941-1945 toen Letland door de Duitsers was bezet.
In 1940 werd Letland en de overige Baltische staten ingelijfd door de Sovjet-Unie. In 1945 werd Letland wederom bezet door de Sovjets en dit bleef zo tot 1991.
De Sovjets waren over het algemeen niet zo happig op het produceren van dit soort nationalistische symbolen. Vandaar mijn vermoeden dat de speld wel eens van voor 1940 zou kunnen zijn.
Over de precieze betekenis van de speld kan ik je niets vertellen maar je zou eens een Lets museum kunnen aanschrijven of de foto's van de speld eens op dit forum kunnen plaatsen; http://www.warrelics.eu/forum/ . Op dit forum zitten ook verzamelaars uit de Baltische staten. Wellicht kunnen zij je meer over de speld vertellen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie