wie beëindigde de tweede wereld oorlog?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

In Frankrijk hebben verzetsgroepen toch weldegelijk nuttig werk gedaan door in de nacht van 5 op 6 Juni 1944 diverse bruggen etcetera op te blazen waardoor de Duitsers veel meer tijd nodig hadden om versterkingen te laten aanrukken.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik denk dat dankzij het verzet de oorlog sneller is beeindigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Door 5% van het verzet misschien.

Door de rest zijn alleen maar burgers gestorven bij wraakacties. Wat niet wegneemt dat actie ondernemen beter is dan niets doen. . .
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Roel R. schreef:Door 5% van het verzet misschien.

Door de rest zijn alleen maar burgers gestorven bij wraakacties. Wat niet wegneemt dat actie ondernemen beter is dan niets doen. . .
idd. ik vraag mij soms af wat het nut is om een divisie commandant (of iets dergelijks) neer te schieten, terwijl je weet dat er 10 of 12 burgers voor gefussilleerd worden.

Maar het moraal in de troepen zal waarschijnlijk wel flink gedaald zijn na zo'n actie.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

Roel R. schreef:Door 5% van het verzet misschien.

Door de rest zijn alleen maar burgers gestorven bij wraakacties. Wat niet wegneemt dat actie ondernemen beter is dan niets doen. . .
Dan praat je toch alleen over het gewapend verzet door oa de KP's, dat is eigenlijk slechts een klein deel van het verzet, of valt, hulp aan onderduikers, hulp aan piloten en krijgsgevangenen, illegale pers(moreel houden bij het volk), spionage enz. niet bij het verzet?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Goed punt.

Dat is ook verzet. Ik maakte in mijn denken een splitsing tussen gewapend verzet en "gewoon" verzet.

Ik heb het idee dat veel gewapende groepen in Nederland af en toe erg onvoorzichtig omgingen met de gevolgen van hun acties.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

Kan daar zeker een heel eind in meegaan, zelfs binnen de georganiseerde kp's leverde dit toen irritaties op. Enerzijds omdat er buiten de leiding om liquidaties plaatsvonden, anderzijds was er regelmatig verdeeldheid over het wel of niet liquideren van personen.

Maar geloof dat we nu wel erg off-topic beginnen te gaan.
Plaats reactie