britse parachutisten wo2

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
tomvdschoot
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:40

britse parachutisten wo2

Bericht door tomvdschoot »

hey iedereen, ik heb een kleine verzameling van de britse para's van mijn grootvader geerft, weet er eigenlijk heel weinig over en ben zelfs niet zeker of ik ze wel ga bijhouden, er zitten een paar leuke dingen bij maar weet niet of het de moeite is van ze te koop aan te bieden, of de verzameling uit te breiden? omdat ik hier niet in thuis ben hopelijk kan iemand op dit forum me wat meer info verschaffen!
zit ondermeer in: een demil sten mk5, demil enfield revolver cal .38 single action, zijn springvest, zijn helm (1944-laatste model, uitgedeeld ter vervanging van de oudere die hun chinstraps al eens afbraken; volgens hem), laders voor de sten (30 en 50 schot), bandolier voor xtra munitie, een regenvest-gewoon en camo, een deel webbing niet volledig?, een originele broek(geen para) ik zou wel wat foto's kunnen posten op vraag
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door michiel01 »

hallo Tom, zo te horen zit er wel interessant spul tussen.

Pas op voor koopjesjagers als je dit te koop aan gaat bieden.

het plaatsen van foto's zal je in ieder geval helpen eea gedetermineerd en op waarde geschat te krijgen.
tomvdschoot
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:40

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door tomvdschoot »

dat had ik al door toen ik eens even op www ben gaan rondkijken, het is moeilijk om vergelijkbaar spul te vinden, dus ben ik hier terecht gekomen
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door Bas ww2 »

Je kan op een paar website kijken die militaria verkopen, maar ik denk dat foto's plaatsen het beste is. En als het van je grootvader is heeft het voor jou altijd meer waarde als voor een ander.
altijd opzoek naar FLAK items
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door CollectorWo2 »

De sten en revoler mag je niet zonder ontheffing hebben meen ik.
Ook als het demil is.
Lijkt mij ook mooi spul zo te horen :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door laurens jan »

thunderbird schreef:De sten en revoler mag je niet zonder ontheffing hebben meen ik.
Ook als het demil is.
Lijkt mij ook mooi spul zo te horen :)
Of ben je belgisch? :mrgreen:
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door CollectorWo2 »

Dat is idd een ander verhaal hehe.
Wel moet je per 1 januauri ook daar vergunning voor halen.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door laurens jan »

thunderbird schreef:Dat is idd een ander verhaal hehe.
Wel moet je per 1 januauri ook daar vergunning voor halen.
Ok voor onklaar gemaakt? ik dacht dat dat gewoon hetzelfde bleef.....
Niet dus :mrgreen:
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door CollectorWo2 »

Dat durf ik niet te zeggen.
Zie topic;
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=31907
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door laurens jan »

Einde van het stukje van Zen.45:
Het lijkt er op dat er voor de zwart kruit wapens (ontwerp van voor 1890) en de gedemilitariseerde wapens niets verandert.
we zullen wel zien 1 januarie :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door asjemenou »

tomvdschoot schreef:hey iedereen, ik heb een kleine verzameling van de britse para's van mijn grootvader geerft, weet er eigenlijk heel weinig over en ben zelfs niet zeker of ik ze wel ga bijhouden, er zitten een paar leuke dingen bij maar weet niet of het de moeite is van ze te koop aan te bieden, of de verzameling uit te breiden? omdat ik hier niet in thuis ben hopelijk kan iemand op dit forum me wat meer info verschaffen!
zit ondermeer in: een demil sten mk5, demil enfield revolver cal .38 single action, zijn springvest, zijn helm (1944-laatste model, uitgedeeld ter vervanging van de oudere die hun chinstraps al eens afbraken; volgens hem), laders voor de sten (30 en 50 schot), bandolier voor xtra munitie, een regenvest-gewoon en camo, een deel webbing niet volledig?, een originele broek(geen para) ik zou wel wat foto's kunnen posten op vraag
Klinkt interessant allemaal. Begrijp ik nu goed uit je reactie dat je grootvader gedurende WOII bij Britse parachutisten heeft gediend?
Je schrijft dat je niet weet of dat je de objecten van je grootvader zou willen houden of niet. Mijn raad aan jou is dan ook, altijd houden!
Het is tenslotte een stuk familiegeschiedenis. Waarschijnlijk zou hij het zo ook hebben gewild.
De moeite waard van verkopen zijn ze echter altijd, als je zou besluiten om dat te doen. Britse WOII para uitrusting is erg gewild en dus goed aan de prijs. Komt bij dat er meer over de afkomst van de objecten bekend is. Dit is allemaal van invloed op de waarde.
Een aantal objecten kun je echter niet zomaar in bezit hebben of van de hand doen. Ik heb het dan over de MK.V Stengun en de Enfield revolver. Ook al zijn deze gedeactiveerd, in Nederland heb je daar een vergunning voor nodig. Gelet op de Market Garden achtergrond ga ik er vanuit dat je woonachtig bent in Nederland.
Je grootvader zal ze destijds hebben laten deactiveren. Er is een tijd geweest dat je gedeactiveerde (semi) automatische vuurwapens - pistolen zonder vergunning kon bezitten maar dat is allang niet meer zo. Ik ken de verhalen van oudere (bejaarde) verzamelaars die om deze reden hun gedeactiveerde Stenguns destijds bij de politie hebben ingeleverd.
Hoe vervelend ook, je kunt toch het beste contact opnemen met de lokale politie. Wie weet geven ze je een verzamelaarsvergunning voor deze 2 gedeactiveerde vuurwapens. Ik weet echter niet hoe coulant ze hier in zijn gelet op het feit dat het vuurwapens zijn met een voor jouw emotionele waarde.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
tomvdschoot
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:40

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door tomvdschoot »

ja ik ben belg, nee ik woon niet in nederland, leuk dat er reaktie is op mijn vraag, al helpt het me niet echt om er een waarde aan te geven, al krijg ik wel stilaan het gevoel een crimineel te zijn :zapped: foto's kan ik altijd doormailen
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door laurens jan »

In Nederland wil je niet graag die dingen thuis hebben liggen het kan je een redelijke straf opleveren.
Zou je ook wat foto's op het forum kunnen plaatsen?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door johan willaert »

Geen enkele van deze objecten vormt een probleem in B en zal het ook in de toekomst niet vormen...
Zoals gewoonlijk staat hetnhier weer vol van meningen gebaseerd op geruchten en van horen zeggen.

Waardes?

een demil sten mk5: 750-1500

demil enfield revolver cal .38 single action 200-350

zijn springvest dennison?? 500-1000

zijn helm (1944-laatste model) 500-750

bandolier voor xtra munitie. Voor 5 sten laders? 150

een originele broek(geen para) 175-200
29th Let's Go!!!!!
tomvdschoot
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:40

Re: britse parachutisten wo2

Bericht door tomvdschoot »

goed, dank je johan, kben al crimineel-af, ik heb nog zoveel spullen van mn grootvader waar ik wel waarde aan hecht dat ik niet zeker ben dat dit in de familie moet blijven, het is iets dat hij meegemaakt en beleeft heeft, niet wie hij was, de fotos krijg ik niet op de site :( niet echt een it-er, ook geen fotograaf trouwens, moest er iemand interesse hebben om het spul te zien kan ik altijd wel de foto's doormailen, (de bandolier is 1 met 7 extra 30-schots laders)
Laatst gewijzigd door tomvdschoot op 29 dec 2012, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie