Westerbork geld

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Westerbork geld

Bericht door puck »

Van een bankbiljetten forum:

Tijdens mijn werkzame periode bij de MPO IJSSELSTEIN heb ik genoeg valserikken voorbij zien komen, welke niet voor de veiling werden aangenomen tijdens de taxatiedagen. Vervolgens verschijnen ze als echt op Ebay of Marktplaats.

Echte biljetten zijn namelijk NEVERNOOITNIET UNC geweest. De opgepakte joden met geld kwamen aan het laagste van het laagste aan gesplinterde houten tafels, waarbij de kampoudsten een bepaalde wisselkoers hanteerden voor de inname van wettig Nederlands betaalmiddel tegen de door Duitsers op lompenpapier gedrukte biljetten, waar je vaak kledingvezeltjes in ziet zitten. We zitten midden in de Tweede wereldoorlog, en mensen liepen nog niet in gedachten rond met Unc en brilliant Unc en wat voor na-oorlogse cretologie er op bankpapier is losgelaten.

Men moest zilveren guldens inwisselen tegen vodjes papier, en door de stress die de meeste hadden door ontstane ontberingen, werd er krampachtig naar de biljetjes gegraaid en als in schaamte opgeborgen, opdat vooral de anderen niet zouden zien hoeveel geld je omgewisseld had. Zo klein mogelijk maken betekent vouwen. Concentratiekampgeld hoort namelijk gekreukeld te zijn door kortstondig intensief gebruik. Er was geen verwarming in Westerbork, en de meeste zieken lagen in de barakken, en wilde je als jood niet ziek worden, dan stond je buiten: de zieken gingen namelijk het eerste de treinen in. En als je kleren met gaten hebt, worden je bankbiljetjes in de regen zeiknat, en vertonen na opdrogen vochtvlekken door uitgezette papiervezeltjes.

De Tweede foto is een echt biljet, met een dna-bloedvlek, en de vezeltjes komen door je scherm heen. Een portemonnaie was status, en er is geen vochtvrije opbergmethode in Westerbork geweest. Na het vertrek van de laatste joden lag het geld op de zanderige grond verspreidt in het kamp.

De kwaliteit die men aantreft moet je Fraai tot zeer fraai kunnen betitelen. Ik heb ooit bij de NPV (Nederlandse Postzegelveiling) een echte set kampgeld gezien van Purmerend, maar die set stond dus geregistreerd door een overheid die een keer ging opruimen.

Even nadenken dus als je kampgeld spaart: het komt nooit als echt in je bezit alsof je het gisteren pinde uit de automaat Ziet het er kwalitatief uit als een pinapparaatbiljetje, dan is het 97% vals uit de persen van de Bulgaarse biljettenmafia afkomstig. Midden jaren negentig kon men in de Bulgaarse onderwereld je klassieke biljetjes reproduceren op oude Sowjet-KGB persen, waarbij vooral de biljetten van 20 en 50 Franse Francs, als 20 en 50 mark veelvuldig en hoogwaardig gekopieerd werden met vaak afbeeldingen van het internet afkomstig.

Oppervlakkig: echte biljetten voelen ofwel ruw ofwel pluizig aan. Bulgarije-maakwerk is meestal gladdig om aan te voelen.

Over de getoonde 10 cent is door de belichting niets te zeggen. Gezien de structuur van de twee vouwen concludeer ik vooralsnog echt.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Westerbork geld

Bericht door Amstelwijck »

Duidelijke info, maar heb je er toevallig ook nog een foto of scan van ?
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Westerbork geld

Bericht door koe op zolder »

Wat bedoelt de beste man met na het verlaten van het kamp lag het geld op de grond? Het geld van de laatste joden? Volgens mij is er namelijk ook nog wat uit de voorraad overgebleven.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Westerbork geld

Bericht door puck »

koe op zolder schreef:Wat bedoelt de beste man met na het verlaten van het kamp lag het geld op de grond? Het geld van de laatste joden? Volgens mij is er namelijk ook nog wat uit de voorraad overgebleven.
"Dat geld in vooraad" is moeilijk aantoonbaar en was er aan het eind wel geld in vooraad ?
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Westerbork geld

Bericht door koe op zolder »

Dat het op de grond lag is ook moeilijk aantoonbaar?
Voorraad lijkt me weer makkelijker aantoonbaar doordat er bijvoorbeeld originele biljetten circuleren in goede staat?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Westerbork geld

Bericht door puck »

Dat het op de grond lag is ook moeilijk aantoonbaar?
Voorraad lijkt me weer makkelijker aantoonbaar doordat er bijvoorbeeld originele biljetten circuleren in goede staat?

Toch wordt het meeste als vals uit de oostblok bestempelt.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Plaats reactie