Zijn wij toe aan een andere staatsvorm?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten

Ben je tevreden met onze huidige staatsinrichting?

Ja, hartstikke tevreden
2
20%
Mja, het kan er mee door maar het zou wel beter kunnen.
5
50%
Nee, absoluut niet.
3
30%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:basically bedoel ik dat ja en het antwoord is dus ja.
oké
Nou zal ik je vertellen dat er een hele andere wereld voor je open kan gaan wanneer het jou daadwerkelijk interesseert wat anderen overkomt.
Wie zegt dat ik me niet zou interesseren in wat anderen overkomt? Ik zij alleen maar dat ik denk dat er mensen rondlopen die zich niet interesseren in wat anderen overkomt. Ik heb nooit gezegd of gesuggereerd dat ik mijzelf tot die groep reken.
Ik denk dat je je wereldbeeld(mensenbeeld) wat bij moet schaven okke; voor mij heeft dat echt bevrijdend gewerkt.
Vertel me maar wat er mis is aan mijn wereldbeeld? Dat ik niet geloof dat het wegdoen van zekerheden als overheid, sociale verzekeringen en dergelijke een verbetering voor ons land betekent?
Wat mij vooral opviel was dat zelf de mensen die mij echt kwaad wilden doen dit niet deden omdat ik niet ophield met tof zijn tegen hun.
Ik voel me zelden bedreigd, want weinig mensen hebben mij tot op heden kwaad willen doen. Jij impliceert dat tof zijn tegen onbekenden niet past binnen mijn levenswijze. Hoe kom je tot deze wijsheid? Want ik ben het niet met die implicatie eens.
Ik heb hier een paar echte vrienden aan over gehouden.
Dat vind ik erg leuk voor je. Je levenswijze werpt vruchten af.
Anyway...dat terzijde...als je op die manier naar mensen kijkt zal mijn idee nooit werken natuurlijk; of tenminste..voor jou niet..
Ik heb het idee dat er andere mensen zijn die het geen kloot interesseert of jij vannacht tevreden of ontevreden naar bed gaat. Door deze manier van kijken zal jouw idee nooit werken??? Ik denk eerder dat het nooit zal werken omdat er mensen rondlopen die zich niet interesseren in hun naasten.

Bovendien; hoe zou jouw idee (afschaffing van alle overheidsinstanties en regelingen) voor jou wel kunnen werken en voor mij niet. Of heb je het hier nu over een ander idee van jou?
Ik wilde eigenlijk alleeen maar zeggen: verbeter de wereld begin bij jezelf
Mee eens. Blijft de vraag over of de wereld verbeterd moet worden bij het individu of dat de wereld ook verbeterd kan worden door de staat goed in te richten. Jouw idee om geen systeem toe te passen valt voor mij af; ik zelf zou er misschien wel in mee kunnen gaan, maar ik heb niet genoeg vertrouwen in een groot deel van de Nederlandse bevolking.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

okke schreef: Wie zegt dat ik me niet zou interesseren in wat anderen overkomt? Ik zij alleen maar dat ik denk dat er mensen rondlopen die zich niet interesseren in wat anderen overkomt. Ik heb nooit gezegd of gesuggereerd dat ik mijzelf tot die groep reken.
FF zonder grappen : de seconde dat jij dat denkt is de seconde dat je zelf zo bent.
Je projecteerd dit gevoel alleen op anderen. Het was overigens niet mijn bedoeloing te impliceren dat jij niet tof zou zijn tegen onbekenden, alleen niet tegen onbekenden die jij in die specifieke groep rekent.
Vanddar: verbeter de wereld begin bij jezelf.
Wanneer je eenmal zover bent dat je iedereen als tof kunt zien zonder bang te zijnzul je zien dat politie en leger en zulks allemaal verzinsels zijn van angstige mensen..of tenminste...zo is het mij overkomen...

Anyway..ik bedoel niet jouw levenswijze te dissen, alleen een hint te geven.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dank je voor je goede bedoelingen, hoewel ik het zeer vervelend vind dat je impliceert dat ik niet tof ben tegen onbekenden die ik in die specifieke groep reken.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

je denkt vervelende dingen over mensen die je in die specifieke groep plaats...zo beter?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:je denkt vervelende dingen over mensen die je in die specifieke groep plaats...zo beter?
Nee, zeker niet! Hoe kom je erbij dat ik vervelende dingen over anderen denk!?!

Ik zou graag willen dat je deze assumpties alleen ventileerd als je ze kan onderbouwen.

Ik dacht dat we het hier hadden over een geschikte staatsinrichting voor Nederland. Niet of ik vervelende dingen over anderen denk.

Dat het naar mijn idee niet mogelijk is om zonder regels te leven, omdat niet iedereen zich zonder regels gedraagt, is geen vervelende gedachte van mij over die mensen, dat is een beeld wat ik heb van de mensheid.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

okke schreef:
Als je dat laatste bedoelt met 'de grote klootzakken' die 'anderen opnaaien'; dan moet ik bekennen dat ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die het geen zier interesseert of al die andere mensen die rondlopen het tof hebben of niet en die denken dat hun eigen tofheid verbeterd als zij de tofheid van die anderen kunnen verminderen.
Wat bedoel je hier dan mee?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Daarmee bedoel ik dat het idee dat iedereen in de basis probeert tof te doen niet klopt als je dat "tof doen" op iedereen betrekt. Ik geloof niet dat een mens in de basis tof probeert te doen tegen iedereen. Ik geloof dat de mens tof probeert te doen tegen iedereen die tot een groep behoort, waar die persoon zelf ook bij behoort of bij zou willen horen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ligt misschien aan mij maar dat vind ik vrij vervelend.
Maakt verder niet uit maar het feit dat jij niet uitgaat van het goede in mensen maakt dat jij denkt dat er perse regels nodig zijn...volgens mij laat jij je in dit geval leiden door je angst.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

maar kijk eens hoeveel mensen zich nu al niet aan de regels houden en hoeveel mensen elkaar pijn doen en vermoorden en dergelijke.

als je geen regels heb word het een zooitje.

je kan doen en laten wat je wilt, want er is dan geen instantie die je tegen houdt of straft.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Maximus schreef: je kan doen en laten wat je wilt, want er is dan geen instantie die je tegen houdt of straft.
Het spijt me voor je dat jij geen enkele andere reden kunt vinden om mensen geen pijn te doen dan een regeltje die weer kracht bijgezet wordt door het politionele apparaat.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:
okke schreef:
Als je dat laatste bedoelt met 'de grote klootzakken' die 'anderen opnaaien'; dan moet ik bekennen dat ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die het geen zier interesseert of al die andere mensen die rondlopen het tof hebben of niet en die denken dat hun eigen tofheid verbeterd als zij de tofheid van die anderen kunnen verminderen.
Wat bedoel je hier dan mee?
Aanvulling:

zoals ik in de paragraaf staat voor de paragraaf die jij hierboven gequote hebt, schreef ik:
okke schreef:Ik geloof niet dat mensen in de basis tof zijn voor alles. Mensen proberen tof te zijn voor zichzelf. Meestal heeft het veel nut om tof te zijn voor anderen, want dan heb je een goede kans dat ze tof terug doen; zo zijn mensen nou eenmaal. Vaak hebben mensen geen drang om tof te doen naar anderen, vooral als de anderen niet tot dezelfde groep behoren. Meestal uit dat zich in negeren (geweldig hoe een trein in de spits helemaal volgepakt is met mensen zonder dat deze mensen contact met elkaar maken), en soms uiten mensen zich in anti-tofheid als het ze geen moer interesseert of de ander zich tof voelt of niet.
Dat is wat ik met de quote die jij schrijft bedoelt.

Vervolgens schrijf je:
benmaf schreef:ligt misschien aan mij maar dat vind ik vrij vervelend.
Maakt verder niet uit maar het feit dat jij niet uitgaat van het goede in mensen maakt dat jij denkt dat er perse regels nodig zijn...volgens mij laat jij je in dit geval leiden door je angst.
Ik ga wel degelijk uit van het goede in de mens. Heb alleen niet de illusie dat die goedheid grenzeloos is. Kijk om je heen, benmaf!
Alles wijst er op dat mensen best wel tof zijn, maar niet altijd. Dat heeft niets te maken met het systeem waar ze deel van uitmaken; lees je klassieken en je komt er achter dat mensen elkaar altijd pijn en verdriet hebben gedaan. Ook kom je er achter dat mensen altijd tof hebben gedaan tegen elkaar.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

The Reality Police schreef:This is Ground Control to Benmaf ... this is Ground Control to Benmaf ...

Kom eindelijk eens van die wolk af en ga weer met je beide benen op de grond staan. Kijk vervolgens serieus om je heen naar de wereld en ga pas weer verder met dit gesprek over hoe de Nederlandse staatsinrichting er uit zou moeten zien als je een reëel beeld hebt van de huidige staatsinrichting.

We wish you a pleasant flight.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

gezien het feit dat elke staatsvorm in welke boeken geschreven zijn die de mensheid kent sprake was van regels vind ik dit een beetje een loze opmerking.
Wel vind ik ook dat mensen ondanks de omstandigheden altijd tof tegen elkaar gedaan hebben en daar heb ik het nu juist over.
In dit systeem lijkt het wel eens of vriendelijkheid bestraft wordt.
Het is normaal om te vragen om meer en om weinig tot niets te geven omdat je daar namelijk zelf beter van wordt.
Dat is hoe het syteem in elkaar zit want als je je mond niet opentrekt over wat jou nu eigenlijk toekomt krijg je ook niets.
Het is gewoon vervelend om dat te merken. Mensen kunnen eigenlijk geen kant op met hun vriendelijkheid of helpende handen, dit terwijl een grote bek en hebberigheid beloond worden.

Anyway..ik denkl dat die goedheid eigenlijk alleen begrensd wordt door regels en dat is weer een reden om tegen regels te zijn.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

The Relax Police schreef: Cloud 9 to ground control...
Cloud 9 to ground control...

Ecerything looks perfect from up here; Clear sky and Sun all the way
Why don't you come up here and see how beautiful it all can be?

Want je weet toch dat als je met beide benen op de grond staat je niet ver komt?

We wish you a pleasant flight.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:gezien het feit dat elke staatsvorm in welke boeken geschreven zijn die de mensheid kent sprake was van regels vind ik dit een beetje een loze opmerking.
Ik weet niet wat je met deze zin bedoelt. Wel dat je mijn opmerking "loos" vindt, maar niet wat je daarvoor over staatvormen, boeken en regels zegt.

Ik had het in mijn opmerking over klassieken als de Griekse, en de Keltische en ook religieuze teksten als de Koran, de Tora en de Bijbel. Net als in nieuwere werken staat ook in al van deze werken de daden van mensen centraal. En in geen van deze boeken zijn de daden van mensen enkel "tof". De kortzinnigheid om elke keer dat een mens niet tof is toe te schrijven aan een staatsvorm of toe te schrijven aan het beperkende juk van regelgeving vind ik verbazingwekkend.
Wel vind ik ook dat mensen ondanks de omstandigheden altijd tof tegen elkaar gedaan hebben en daar heb ik het nu juist over.
Het (fictieve?) verhaal van Kaïn die zijn eigen broer een kopje kleiner maakt? Geen enkele staatsvorm kan aan deze daad ten grondslag liggen en ook was er geen sprake van regelgeving.
In dit systeem lijkt het wel eens of vriendelijkheid bestraft wordt.
Het is normaal om te vragen om meer en om weinig tot niets te geven omdat je daar namelijk zelf beter van wordt.
Jammer dat je er zo over denkt. Ik vind dat er in ons systeem niets is dat vriendelijkheid in de weg staat, laat staan dat het zelfs tegengewerkt zou worden.
Dat vragen om meer en zo min mogelijk daar tegenover zetten is niet iets dat door het systeem wordt veroorzaakt, maar is een menselijk eigenschap. Dank zij die eigenschap heeft de mens zich ontwikkeld; in plaats van zoeken naar vruchten en knollen in het prehistorisch bos heeft de mens geleerd vruchten en knollen te telen in zijn eigen stukje grond; hoefde hij minder te lopen en kreeg hij er meer voor terug.
Dat is hoe het syteem in elkaar zit want als je je mond niet opentrekt over wat jou nu eigenlijk toekomt krijg je ook niets.
Er van uit gaan dat je krijgt wat je toekomt zonder dat je iets hoeft te ondernemen of je mond open hoeft te trekken is een direct gevolg van een systeem waarin afgesproken is wat eenieder toekomt. Staat los van je vorige mededeling dat mensen het liefst zo min mogelijk doen om zoveel mogelijk te krijgen.
Het is gewoon vervelend om dat te merken. Mensen kunnen eigenlijk geen kant op met hun vriendelijkheid of helpende handen, dit terwijl een grote bek en hebberigheid beloond worden.
Als je verwacht dat je beloond wordt voor je vriendelijkheid of je helpende hand klopt het inderdaad dat je beter beloond wordt met een grote bek of hebberigheid. Ik denk alleen dat vriendelijkheid en een helpende hand niet aan beloning gekoppeld zou moeten worden.
Anyway..ik denkl dat die goedheid eigenlijk alleen begrensd wordt door regels en dat is weer een reden om tegen regels te zijn.
Ik denk niet dat goedheid begrensd wordt door regels. Ik denk dat een staatsinrichting probeert het tegenovergestelde van goedheid probeert te beperken.
Ik merk dat jij er van uit gaat dat een staatsinrichting het tegenovergestelde van goedheid bevorderd en goedheid beperkt. Ik denk dat hoe goed een staatsvorm ook is, het nooit al het tegenovergestelde van goedheid kan voorkomen.

Graag hoor ik van je hoe de goedheid van mensen in onze Nederlandse democratie beperkt wordt. Het liefst een aantal situaties met duidelijke voorbeelden.

Ik hoop dat die voorbeelden onze ideëen dichter tot elkaar kunnen brengen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten