Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Ik ben in het bezit van een Duitse W.O.2. periode gasmaskerbus met gasmasker welke gestempeld zijn geworden met een Kriegsmarine afnamestempel.
Betreffende de gasmaskerbus wil ik heel gaarne iets weten.
Ik wil heel gaarne weten of Kriegsmarine gasmaskerbussen ( zie bijlage ) met een grijs/blauwe kleur (welke bij deze gasmaskerbus meer blauw dan grijs is ) over de standaard feldgraue kleur hebben destijds alleen werden gebruikt op de schepen of ook aan de kust door de kustartillerie ?

Ik hoop op een antwoord op deze vraag.
Alvast bij voorbaat hartelijk bedankt.
Bijlagen
Kriegsmarine grijs-blauwe gasmaskerbus.jpg
Kriegsmarine grijs-blauwe gasmaskerbus.jpg (26.9 KiB) 1195 keer bekeken
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Chrishoihoi »

Allebei dacht ik?
Maar op schepen hadden toch alleen landingseenheden zulke canisters,
of vergis ik mij hier nu heel erg? :?
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Geachte Chrishoihoi, Allereerst vriendelijk bedankt voor uw antwoord op mijn vraag.
Gasmaskers werden destijds ( trouwens tegenwoordig ook nog ) aan boord gebruikt voor als er bijvoorbeeld brand uitbrak aan boord tegen de rookontwikkeling, dus ter bescherming van de ogen en longen.
Soms werden/worden ze zelfs gebruikt aan boord op het dek b.v.achter het geschut als het bijvoorbeeld vriest/vroor tegen de kou aan het gezicht.
Laatst gewijzigd door Ronaldo op 09 jan 2013, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Chrishoihoi »

Daarom ook de nadruk op deze<- :P , ik kan het fout hebben hoor,
maar ik dacht dat daarvoor andere gasmaskers waren.

---------------------------------------------------------------------------

Met wat rond kijken, klopt het niet echt wat ik zei misschien
de volgende keer niet zo snel reageren :P

overigens ben ik wel kriegmarine canisters tegen gekomen die gebruikt werden voor
landbased personeel. Dus misschien klopt het wel dat artillerie aan land
groene canisters werden gebruikt. Er is vast iemand op het forum die je veel verder kan helpen.
Laatst gewijzigd door Chrishoihoi op 09 jan 2013, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Geachte Chrishoihoi, Zo heb ik b.v. ook een Duitse gewone model gasmasker in gasmaskerbus van de Kriegsmarine welke is gebruikt door de "IJsselmeergeleitschutzgruppe" welke over het IJsselmeer vaarden op b.v.een kreuzer. De gasmaskerbus ervan heeft over de standaard feldgraue kleur ook een grijzige verfkleur eroverheen geschilderd met een iets meer blauwe gloed erin.
Ik weet namelijk niet zeker of de Kriegsmarine kustartillerie alleen de standaard feldgraue gasmaskerbussen gebruikten, vandaar ook de vraag of de grijs/blauwe overgeverfde/overgespoten versies aan boord van de schepen werden gebruikt of niet alleen, maar ook aan de kust.
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Chrishoihoi »

Je hoeft niet iedere keer geachte chrishoihoi te zeggen hoor, het is
maar een forum :P Maar je zou heel misschien kunnen zeggen dat
alleen groene canisters werden gebruikt bij de uitrusting van landbased personeel,
maar ik kan me niet voorstellen dat de verspreiding zeker later in de oorlog perfect ging.
Er zijn denk zeker canisters en maskers op plekken gekomen waar ze niet hoorden.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Uncle Goose »

Ronaldo schreef:Geachte Chrishoihoi, Allereerst vriendelijk bedankt voor uw antwoord op mijn vraag.
Gasmaskers werden destijds ( trouwens tegenwoordig ook nog ) aan boord gebruikt voor als er bijvoorbeeld brand uitbrak aan boord tegen de rookontwikkeling, dus ter bescherming van de ogen en longen.

Dit betwijfel ik ten zeerste, gasmaskers met een gewone filter zijn niet geschikt voor brand. Enerzijds omdat de standaard filter geen bescherming biedt tegen CO en anderzijds omdat een filter geen zuurstof geeft, en bij brand verlaagt het zuurstofgehalte dramatisch. Voor brand bestaan er wel de zogenaamde vluchtmaskers maar deze zijn maar goed voor ten hoogste 10 min en voor onmiddellijke vlucht, niet voor brandbestrijding. Voor al de rest wordt er normaal gezien perslucht gasmaskers gebruikt. CO filters bestaan (en een deel van de Duitse filters in WO2 waren inderdaad CO geproefd) maar deze zijn maar beperkt bruikbaar en de tijden dat ze gebruikt zijn moest gedetailleerd worden genoteerd om te vermijden dat de filter verzadigd zou geraken. In praktijk worden CO filters echter meestal maar 1 keer gebruikt en dan weggegooid voor de veiligheid.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Geachte Uncle Goose, Wat dat betreft geef ik u geen ongelijk hoor, maar mij is verteld geworden dat de gewone gasmaskers toch wel ervoor werden gebruikt aan boord indien nodig in dat geval.
Ik heb zoals reeds eerder vermeld in één van mijn berichten dat ik ook o.a. een gasmasker met gasmaskerbus in mijn bezit heb van de "IJsselmeergeleitschutzgruppe" welke aan boord gebruikt is geworden destijds op het IJsselmeer en heb er trouwens nog één in mijn bezit welke aan boord van een schip gebruikt is geworden ( zie foto van de tekstlabels gemonteerd geworden door desbetreffende persoon "Barsch" met draad op de lange riem van het gasmasker ).
En misschien werden de gewone gasmaskers in dat geval op de schepen ook wel gebruikt voor de eventuele onmiddellijke vlucht en werd de filter ervan erna eventueel vervangen!
In ieder geval bedankt voor uw uitgebreide reactie erop, ik waardeer het van harte.

Toelichting labels op gasmasker lange draagriem: "M 01474" = Feldpostnummer. Heeft vanaf 15-09-1940 t/m 31-01-41 gediend bij: "2.Flakjäger-Flotten Kommando". En heeft vanaf 25-01-1943 t/m 31-07-1943 gediend bij: "1.Artillerie-Träger-Flottille Kommando".
"Barsch" is de familienaam van desbetreffende destijdse eigenaar/gebruiker ervan. "N" = Nordsee / "9129" = Persoonlijk nummer / "40" = Jaar van indiensttreding / "S" = Vlootdienst.

Algemeen genoemde conclusie: Gewone gasmaskers werden toen wel meegenomen aan boord van schepen.
Bijlagen
Duitse KM gasmasker op naam van Barsch.JPG
Duitse KM gasmasker op naam van Barsch.JPG (41.5 KiB) 1094 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ronaldo op 09 jan 2013, 22:30, 12 keer totaal gewijzigd.
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Geachte Chrishoihoi, Betreffende het woord "geachte" voor de naam van mensen op de forum ( en niet alleen op de forum ) blijf ik altijd netjes tegen de mensen hoor !
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Mallory »

Ik ben ook in het bezit van een gasmasker met bus met op de riemen van het masker een M-nummer. Ik zal thuis eens kijken wat het ook weer was. De bus is overigens gewoon groen.
Mij is overigens verteld dat dit geen Fp-nummer is, omdat hij niet correspondeert met referentieliteratuur hierover. Wat weet jij hierover, Ronaldo?
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Beste Mallory, Leuk om te vernemen van u dat u ook zo'n set heeft om het zo maar even uit te drukken.
De vijf cijferige nummer voor de hoofdletter "M"( marine ) is wel een Feldpostnummer ( bestaat alleen uit 5 cijfers ) en heb er de gegevens over. Als u b.v. het nummer op uw gasmasker aan mij laat weten kan ik het voor u laten traceren voor mocht u het nog niet weten en wel wilt weten, dan laat ik het u op deze schitterende forum weten of via een privé bericht, het is aan u de keuze wat dat betreft. Eventuele ( andere ) afkortingen welke destijds gebruikt werden bij de Kriegsmarine kan ik ook eventueel voor u verklaren voor zover mijn info erover strekt.
De feldgraue gasmaskerbussen ervan werden zeker aan de kust gebruikt door o.a. de kustartillerie maar ook op de schepen in desbetreffende standaard kleur, want ze werden niet altijd door sommigen "Battleshipgray" gemaakt aan boord net zoals ze soms ook wel eens deden met hun helmen.
P.S. Mocht u de set willen verkopen, heb ik ter allertijde interesse erin.
Ik zoek zo en zo nog een losse gasmasker van de Kriegsmarine en gasmaskerbus draagriemen ervan.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Mallory »

Ronaldo: zoals beloofd, hierbij een opname van het label met M-nummer op de riemen van mijn gasmasker. Er lijkt te staan: M 10815. Correct me if I'm wrong. Ik ben bijzonder geïnteresseerd of je hier meer over te weten kan komen.
Zoals je kan zien bevat het masker tweemaal de naam Brückner.

Ik heb er geen problemen mee als je hier openbaar op het forum meer informatie over vermeldt. Alvast bedankt!
Bijlagen
Naam en nummer op masker kl2.jpg
Gasmasker en bus kl2.jpg
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Chrishoihoi »

Mallory schreef:Ronaldo: zoals beloofd, hierbij een opname van het label met M-nummer op de riemen van mijn gasmasker. Er lijkt te staan: M 10815. Correct me if I'm wrong. Ik ben bijzonder geïnteresseerd of je hier meer over te weten kan komen.
Zoals je kan zien bevat het masker tweemaal de naam Brückner.

Ik heb er geen problemen mee als je hier openbaar op het forum meer informatie over vermeldt. Alvast bedankt!
Als ik even offtopic mag gaan :P , maar ik ben jaloers op de staat van dat gasmasker en
canister.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Mallory »

Dank, Chrishoihoi. :) En dan na te gaan dat ik hier de collectie mee ben begonnen.
Ronaldo
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jan 2013, 21:37

Re: Kriegsmarine gasmaskerbus vraag

Bericht door Ronaldo »

Beste Mallory, Voor zover ik het ook heb kunnen zien heeft u het betreffende het 5 cijferige feldpostnummer welke op een labeltje gemonteerd aan de lange draagriem van het gasmasker is geworden juist. Ik kan alleen niet goed waarnemen op de desbetreffende foto ervan of er een hoofdletter "M" van marine ervoor vermeld staat geworden. Ik heb het nummer voor u laten traceren en ben op het volgende uitgekomen: "Mobilmachung- 01-01-1940 Armee-Pferde-Lazarett 542" en van "01-02-1941 t/m 11-07-1941 Pferde-Lazarett 542". Van de overige jaren is van desbetreffende persoon met desbetreffende feldpostnummer niet bekend, althans ik verkrijg er niet meer informatie over te zien. Misschien dat hij na laatstgenoemde datum bij de Kriegsmarine terecht is gekomen, het kan, ik weet het niet !
Mag ik u in dit geval vragen of de gasmaskerbus ervan een KM afnamestempel heeft ? Het is te vinden in het bakje waar normaal gesproken de reserve klarscheiben in bewaard werden. Kriegsmarine gebruikte gasmaskerbussen hebben ter aller tijde een KM afnamestempel erin. Ik heb o.a. ook nog een feldgraue KM gasmaskerbus met desbetreffende afname stempel erin ( zie bijlagen ). En mag ik u ook vragen of de gasmaskerbus er origineel van destijds uit erbij hoort ? Ik heb wel gezien aan de naam "Brückner" dat de filterbus wel bij het gasmasker zelf hoort, welke u zelf ook al veronderstelde.
Bijlagen
KM afnamestempel grijs-blauwe gasmaskerbus.jpg
KM afnamestempel grijs-blauwe gasmaskerbus.jpg (35.05 KiB) 991 keer bekeken
KM afnamestempel feldgraue gasmaskerbus.jpg
KM afnamestempel feldgraue gasmaskerbus.jpg (26.59 KiB) 992 keer bekeken
Plaats reactie