originele MG kist?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: originele MG kist?

Bericht door coco »

Ook in tijdens D-day, wacht am rhein (ardennen offensief) Market garden werd zandgeel gebruikt gewoon laat oorlogs, helaas door veel handelaren verkocht als afrika want dan levert het meer op.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: originele MG kist?

Bericht door Mallory »

wbac 22 vinden rondom de adelaar
Dit is een Waffenamt-code. Er staat dan ook WaA met daarachter een cijfer, maar dat kan ik op deze foto niet lezen.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

Ik kan verder niets vinden op de bovenkant waar zou die moeten staan= ook rondom de adelaar of ergens anders?
altijd opzoek naar FLAK items
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: originele MG kist?

Bericht door Erik S. »

Welke kleur zit er op de onderkant? Het gebeurde wel vaker dat na hevige slijtage van materiaal het herschilderd werd. Of als er nog verf over was na het spuiten van voertuigen, helmen of uitrusting werd het niet weggegooid.

De O zou voor Öl kunnen staan. Meestal is het dan aan de binnenkant een afdruk van de 2 oliekannen, naast het feit dat deze niet mee het gevecht in gedragen werden kan ook de afwezigheid van deuken en dergelijke verklaren.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

De onderkant is deze kleur maar het lijkt of daaronder niets zit geen andere verf alleen blank metaal.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Doorgebruikt MG munitiekistje

Bericht door asjemenou »

101airborne! schreef:Omdat er in een vorig topic veel discussie ontstond over mijn MG kist plaats ik hem hier opnieuw er kwamen namelijk signalen dat de kleur geel niet origineel zou zijn. Ik heb mijn twijfels waarom zou dan en die O er staan en waarom zou men dan niet die adelaar weg hebben gewerkt?
Maar ik wil graag alle twijfels weg nemen:
Waarschijnlijk ben jezelf nog de enige die twijfelt over het MG munitiekistje. Zoals andere forumleden al melden is het MG munitiekistje duidelijk overgespoten. Vanaf 1943 was de standaardkleur voor dit soort Duitse munitiekistjes Dunkelgelb. Dunkelgelbe Wehrmachtuitrusting werd zodoende op alle fronten tot in 1945 gebruikt. Op zich heeft deze kleur dus niet specifiek met het Duitse Afrika korps te maken. Het model MG munitiekisje is laat oorlogs wat dus zelfs kan betekenen dat het MG munitiekistje nooit in Noord-Afrika is geweest.
De huidige kleur van het MG munitiekistje neigt naar een kleur zoals deze in gebruik was bij het naoorlogse Sovjet leger en bepaalde overige Warschau-Pactlanden. Deze Warschau-Pactlanden hebben veel Duits WOII materiaal doorgebruikt. Het enige wat zij deden met dit Duitse WOII materiaal was overspuiten in de kleur zoals deze gebruikelijk was voor hun strijdmacht. Ingeslagen Waffenambtstempels wegwerken was simpelweg teveel werk.
Dat het munitiekistje oorspronkelijk bedoelt was om er MG patroonbanden in te bewaren wil niet zeggen dat een voormalig Warschau-Pactstrijdmacht dit ook heeft gedaan. Veel van dit soort munitiekistjes waren/zijn ook erg geliefd bij Intendance, kwartiermakers en overige bevoorradingseenheden. Je kunt ze tenslotte ook hergebruiken voor het opbergen van gereedschap, moeren, schroeven of andere onderdelen. Misschien moet je dit topic maar eens lezen; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=36&t=31655 . De Duitse munitiekist in de weblink is zo'n 50 jaar doorgebruikt geweest door het Nederlandse leger.
Dat zo'n doorgebruikt MG munitiekistje als het jouwe in Nederland terecht is gekomen kan op vele manieren zijn gebeurt. Een reden die zeer voor de hand ligt is dat iemand het tijdens een vakantie aldaar op een rommelmarkt o.i.d. heeft gekocht en zodoende mee naar Nederland heeft genomen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

Asjemenou, Bedankt weer een heel eind wijzer, ik had na het plaatsen in het andere topic inderdaad mijn twijfels nu heb ik zekerheid bedankt!
Ik ga denk ik kijken of ik die verf er af kan halen maar het blijft een leuk kistje als gift.
Iedereen bedankt _/-\o_
altijd opzoek naar FLAK items
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: originele MG kist?

Bericht door Viper76 »

Ik had vorig jaar een Mg34 kist gevonden in Kroatië (Voormalig Joegoslavie). Die was bij vondst voorzien van een soort rood achtig anti-roest verf. Zie tevens topic http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=30455&start=30

Ik heb toen die verf er afgekrabd met een koperen munt (hels karwei) en kwam toen onder de handgreep een Waffeamt stempel en initialen van de Duitse fabrikant tegen + jaartal 1934. Nu vermoed ikzelf uit eigen onderzoek dat deze kist een vroeg Duits model kist welke dan is door gebruikt door het JNA. Staat overigens op MK te koop. Toch wel interessant hoe al die verschillende landen Duitse spullen hebben door gebruikt en dat dan voorzien hebben van hun eigen kleuren. Ik kan mezelf herinneren tijdens mijn dienst tijd dat ik een driepoot had van een FN Mag welke was gedateerd 1941. En dat was dan midden jaren '90 :)



[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/221/img1261q.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/820/img1522f.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/401/img1523a.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/585/img1520id.jpg]


Groeten,

Viper76
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

Dan ga ik maar eens aan het werk :) Bedankt voor de info allemaal.
altijd opzoek naar FLAK items
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: originele MG kist?

Bericht door Chrishoihoi »

Als je het aandurft kun je misschien de verf er af (laten) halen, misschien staan er stamps onder,
Maar dat is natuurlijk wel een grote gok. Je kan het dan weer (laten) overspuiten in de juiste
kleur gezien de kleur nu ook niet klopt, geloof ik niet dat de waarde echt zal dalen.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

Ik denk dat ik het ga proberen want in t ergste geval moet ik hem overspuiten, en hij was gratis dus veel zal ik er niet aan verliezen. Maar ik ben eerst nog met me Duitse helm bezig Dus dat zal in de voorjaarsvakantie gaan gebeuren ofzo. Bedankt
altijd opzoek naar FLAK items
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: originele MG kist?

Bericht door Chrishoihoi »

Als je hem niet sloopt heb je mijn zegen haha :P
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

Nee slopen zal ik hem niet
altijd opzoek naar FLAK items
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: originele MG kist?

Bericht door coco »

Dat zou ik niet doen, gewoon lekker laten zo, meer stempels komen er toch niet onder vandaan dan deze en zo netjes als dat hij nu gespoten is (ondanks dat het mijns inziens na-oorlogs is) krijg je hem toch niet gespoten, voor weinig geld.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: originele MG kist?

Bericht door Bas ww2 »

Ik kijk wel even misschien maak ik alleen van die leertjes aan het handvat en laat ik hen zó kan hij op de rug van een pop ofzo.
altijd opzoek naar FLAK items
Plaats reactie