Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Bericht door patrickh »

Wie weet welk embleem dit is, welk land, welke periode?
Heb zelf idee Grenadiers België, maar kom via google niet het excate embleem tegen?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door patrickh op 13 jan 2013, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekend embleem

Bericht door Jim »

Afbeelding

Het vroege (na-oorlogse) baret embleem van de Nederlandse garde grenadiers lijkt er heel veel op. Hoe de kraagembleem eruitzag weet ik helaas niet.
De mogelijkheid blijft natuurlijk dat het embleem van een ander land afkomstig is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekend embleem

Bericht door patrickh »

Die had ik ook gezien, weet het ook niet... Dank vd hulp!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Onbekend embleem

Bericht door Bas ww2 »

Volgens mij is het een borstzak hanger, wordt gedragen wanneer men geen baret draagt. Dacht ik, ik heb er eentje van de huzaren ik zo'n kleur. Maar het kan ook een pet/must embleem zijn van een ander land, hoe groot is hij? Mijn embleem is 3,5x 4 cm

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.usAfbeelding

Uploaded with ImageShack.usAfbeelding

Uploaded with ImageShack.us
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend embleem

Bericht door Erik »

101airborne! schreef:Volgens mij is het een borstzak hanger, wordt gedragen wanneer men geen baret draagt.
Ik zit al 26 jaar in het leger maar dit is de eerste keer dat ik dit hoor van de borstzakhanger!
De borstzakhanger wordt op de DT gedragen. De DT geeft aan brigade- of (vroeger) divisie-embleem op de arm en wapen/dienstvakembleem op de revers middels kraagpatten. Ter verfijning van het onderdeel kan men een borstzakhanger dragen (soldaten spraken van een tepelhanger) Het heeft geen consequenties voor het wel of niet dragen van een hoofddeksel. Die wordt altijd gedragen tenzij de locatiecommandant "vrij van hoofddeksels" heeft gegeven (bijvoorbeeld in verband met heul warm weer)
Bovenstaande geldt overigens voor de landmacht. Hoe de Luchtmacht/Marine het regelt weet ik niet.
101airborne schreef:Dacht ik, ik heb er eentje van de huzaren ik zo'n kleur. Maar het kan ook een pet/must embleem zijn van een ander land, hoe groot is hij? Mijn embleem is 3,5x 4 cm
Jouw cavalerieembleem op de foto's is een nieuwe aanmaak van de vroegere schouderbedekking op de gevechtsjas (NL battle dress) De nieuwe aanmaak werd inderdaad (en nog volgens mij) wel gebruikt voor borstzakhangers.
De afgebeelde springende granaat is een schouderbedekking van het Garderegiment Grenadiers, bestemd voor de gevechtsjas wollen stof (idd, de battle dress NLD jaren vijftig en een stukje jaren zestig)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Onbekend embleem

Bericht door Bas ww2 »

Oke, ik heb me het ook maar laten vertellen en probeer alleen te helpen.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekend embleem

Bericht door patrickh »

Iedereen bedankt vd determinatie!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Bericht door asjemenou »

Zie ook; http://nl.wikipedia.org/wiki/Garderegim ... _en_Jagers .

Zoals je inmiddels al weet is het een schouderembleem van het Garderegiment Grenadiers. Het embleem werd bij legerorder No.57 van 1947 ingesteld. Zowel de baret- als de schouderemblemen werden van messing gemaakt.
Met de invoering van het DT M63 op 1 januari 1963 kwamen de messing schouderemblemen te vervallen. Zij werden vervangen door rechthoekige kraagpatjes met daarop een zilverkleurige granaat met gespreide vlam.

Deze schouderemblemen zijn een leuk verzamelgebied. Doordat ze bij meerdere fabrikanten werden gemaakt bestaan er van de meeste schouderemlemen meerdere uitvoeringen. Sommige daarvan zijn zeldzaam.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Bericht door patrickh »

Bedankt, heb hem inmiddels op MP staan daar het niet mijn verzamelgebied is, maar wou eerst zeker weten wat het was!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend embleem

Bericht door Erik »

101airborne! schreef:Oke, ik heb me het ook maar laten vertellen en probeer alleen te helpen.
Is ook geen probleem Airborne! Zo helpen we elkaar om tot een mooie waarheid te komen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Bericht door Jim »

In mijn tijd werden die emblemen, die airborne noemde, voor op de DT ook borstzakhangers genoemd. Echter een niet verplicht siervoorwerp. Waarvan wij eerst dachten een leuke flessenopener! Maar geen vervanger voor een hoofbedekking.
En die term werd door een van mijn sergeanten geintoduceerd. Konden we toen in de PMT / KMT (Protestant / katholiek militair tehuis) kopen. (Wij wisten wel betere bestemmingen voor onze magere soldij :) ) Misschien dat je een Dpl Sld (Dienstplichtig soldaat) zijn geweest om die term te kennen ? :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Bericht door asjemenou »

Interessante informatie. Ik lees in een eerdere reactie van Erik dat het huzaren schouderembleem van Airborne een mogelijke nieuwe aanmaak is. Hier kijk ik eigenlijk van op. Als het huzaren embleem van Airborne een mogelijke borstzakhanger is waarom heeft dit embleem dan aan de achterzijde dezelfde bevestiging als bij de schouderemblemen van voor 1963?
Zijn er foto's bekend waarbij deze schouderemblemen als borstzakhangers worden gedragen?
In het boek van Talens (Van grijsgroen naar camouflage) kan ik hier niets over vinden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekend embleem= Garde Grenadiersembleem

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Interessante informatie. Ik lees in een eerdere reactie van Erik dat het huzaren schouderembleem van Airborne een mogelijke nieuwe aanmaak is. Hier kijk ik eigenlijk van op. Als het huzaren embleem van Airborne een mogelijke borstzakhanger is waarom heeft dit embleem dan aan de achterzijde dezelfde bevestiging als bij de schouderemblemen van voor 1963?
Zijn er foto's bekend waarbij deze schouderemblemen als borstzakhangers worden gedragen?
In het boek van Talens (Van grijsgroen naar camouflage) kan ik hier niets over vinden.
Niet dezelfde bevestiging, kijk maar eens goed. Inderdaad wat je zegt: mogelijk nieuwe aanmaak! De bevestiging is nodig omdat de embleem op een lederen 'flapje' wordt bevestigd.
Op het cavaleriemuseum in Amersfoort zijn dit soort 'regimentaria' te koop, waaronder ook bijvoorbeeld nieuw aangemaakte zilveren baretemblemen. Die vind je inderdaad niet bij Talens terug. Talens omschrijft datgene wat uitgereikt werd door de dienst. Dit soort zaken (borstzakemblemen, zilveren baretemblemen) worden door de regimenten of vriendenverenigingen aangemaakt en gelden niet als officiele verstrekking (Buiten model) De cavalerie is van oudsher meer gericht op traditie en de artliche Feinheiten weet ik daar, als infanterist, ook niet van. Hetgeen mij overigens niet berooft van mijn waarnemingsvermogen.

Maar ook ik kan ernaast zitten natuurlijk, heb gelukkig niet de wijsheid in pacht! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie