Nieuwe gebruiker met een vraag

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Hertje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2012, 23:45

Nieuwe gebruiker met een vraag

Bericht door Hertje »

Beste forummers,

Als nieuwe gebruiker van dit forum heb ik een vraag. Ik was via Google op zoek naar een forum o.i.d. waar er over WO II gepraat wordt. En dan niet over de vele interessante onderwerpen die ik op dit forum zie, maar meer over het gevoel, de emotie, bijvoorbeeld bij bepaalde gebeurtenissen uit die tijd. Ik heb niets van die aard kunnen vinden, dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

En wellicht is het zelfs op dit forum ook wel mogelijk om je verhaal kwijt te kunnen én begrepen te worden. Mocht dit niet de juiste plek zijn, dan hoop ik dat iemand weet waar je voor een dergelijk onderwerp wel terecht kunt. Mijn vraag is gerezen na het zojuist bekijken van de film The Boy in the Striped Pyjamas en ik zou graag eens met anderen over deze film praten (of iedere andere film en de emoties erachter).

Bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet,
Hertje
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Nieuwe gebruiker met een vraag

Bericht door platoz »

Welk gevoel heb je aan de film over gehouden als ik vragen mag? Ik vond het zelf geen bijster goede film eerlijk gezegd? Het verhaal is ook puur fictief, niet op waarheid gebaseerd. Uitwerking ook niet echt realistisch. Het einde is echter zo dramatisch, dat het wel impact heeft, dat zal ook de reden zijn waarom het zoveel emotie bij je heeft losgemaakt denk ik? Aangezien het verhaal echter een verfilming van een roman is, deed deze film mij minder als bijvoorbeekd Valkyrie of Der Untergang. Vond die films persoonlijk mooier en indrukwekkender. Maar er zijn overigens al een hoop topics waarin films besproken worden op dit forum.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe gebruiker met een vraag

Bericht door Jan Klaassen »

Praten over emoties achter films, iets wat we eigenlijk zouden moeten aanmoedigen, is op het internet denk ik altijd moeilijk... "Op afstand" van de ander iets typen zorgt toch voor een grote onpersoonlijkheid, waardoor het ongetwijfeld makkelijk van het originele onderwerp af kan drijven...
Eigenlijk zou je het gewoon ergens op 't forum moeten proberen, dan waarschijnlijk het onderdeel over films?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Hertje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2012, 23:45

Re: Nieuwe gebruiker met een vraag

Bericht door Hertje »

Dankjewel beide voor jullie reactie.

Er is dus een onderwerp 'films' hier begrijp ik. Dan ga ik dat straks eens opzoeken. Ik kom ook op een 'vrouwenforum', daar wordt wel over emoties gepraat, dat kan gelukkig ook. Er gaat dan soms wel wat mis in communicatie, maar meestal is het zo dat er mensen schrijven die dan feeling hebben met dat onderwerp, ze kunnen zich dan ook inleven.

Ik weet alleen nu al dat ik mijn stuk over dit onderwerp daar níet kwijt zal kunnen, vandaar dat ik het elders (hier?) wilde proberen.

Overigens ben ik het met de eerste reactieschrijver eens dat het qua film/verhaallijn misschien niet de beste film is. En mijn gevoel zit 'm ook niet enkel in het einde, wat inderdaad heel dramatisch is. Maar het ging mij er meer om door zo'n film (dat had iedere andere film hierover kunnen zijn) weer met je neus op de feiten gedrukt te worden, wat die hele periode heeft losgemaakt, etc. En m.b.t. specifiek deze film: dat er zoveel boodschappen tegelijk inzitten, zoals de onschuld van een kind, de harde lessen voor een kind (je vader is niet zo leuk als je dacht), vriendschap, etc.

En dat alles tegen een achtergrond van veel ellende, pijn, angst en verdriet.

Enfin, nu heb ik dus toch al het e.e.a. getypt, daar zal deze plaats op het topic niet de juiste voor zijn. Dus ik ga straks even kijken bij het onderwerp films. En hoop daar mijn ei kwijt te kunnen. :-) Bedankt.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nieuwe gebruiker met een vraag

Bericht door Joep »

Ik heb die film ook gezien, ik vond het echt een zeer goede film
wel heel zielig allemaal. De film geeft je een goede indruk van hoe de
Joden in die tijd behandeld werden, zo geeft het die Duitse vader ook
een gevoel hoe hij hun behandelt.
Ik wou hier gewoon even op reageren.


Mvg,

Joep
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Nieuwe gebruiker met een vraag

Bericht door Proos »

Verplaatst naar onderdeel films, stond in "over het forum".
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie