Kogel WO2?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gesloten
Kogeltje

Kogel WO2?

Bericht door Kogeltje »

Hallo ik ben nieuw hier en dit is waarschijnlijk ook mijn enige post. Deze kogel heb ik gevonden in Wateringse Veld (Den Haag). Ik wil weten wat voor kaliber het is en van welk geweer het is? Hij is bijna 8cm.
Er staat op: ....H2RHOTTENBORG------5--V/Y----V 04

Op de punten moeten nog letters staan. En op de streepjes ook. V/Y is V of Y geen idee ik kan het niet goed zien.

Gr. Kogeltje
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kogel WO2?

Bericht door Erik »

Ik vraag me af of het hier een kogel betreft.
- de lengte is vrij ongewoon voor een slank projectiel als afgebeeld;
- kogels zijn over het algemeen niet van teksten voorzien;
- de vorm is nogal ongebruikelijk.

Hottenborg schijnt gezien de hits op google een familienaam te zijn. Aangenomen dat H2R misschien gelezen moet worden als initialen H.Z.R. komt je niet veel verder dan dat de eerste naam met een H. wel iets van deze familie is; het stikt er van de Heinrichen en Hermanns.

Ik vermoed dat het een gebruiksvoorwerp is, behorende tot ene H. Hottenborg. Denk ik. En wat?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Kogeltje

Re: Kogel WO2?

Bericht door Kogeltje »

Jammer. Ik had het ook al op het fossielen forum fossiel.net gezet en daar had iemand het laten onderzoeken door iemand van de explosievendienst. Die zei ook al dat het geen kogel is. http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=17008

Wel gaaf dan dat het van een bepaalde familie is.

Gr

PS. er stond HAR i.p.v. H 2/Z R
De rest kan ik echt niet meer lezen.
Kogeltje

Re: Kogel WO2?

Bericht door Kogeltje »

Ik vind het wel grappig dat ik op een forum over fossielen veel meer antwoorden krijg dan op een website over wo2. Het is waarschijnlijk toch een kogel van een flak en is misschien een unicum.

Gr
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Kogel WO2?

Bericht door 779 »

Het staat ook niet in het juiste forumgedeelte. In gedeelte over verificatievragen kun je misschien beter antwoord krijgen. Niet iedereen kijkt overal.
En, als het daadwerkelijk een kogel is, zul je een vergunning moeten aanvragen om het te behouden.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Kogel WO2?

Bericht door Blastmaster1972 »

Kogeltje schreef:Ik vind het wel grappig dat ik op een forum over fossielen veel meer antwoorden krijg dan op een website over wo2. Het is waarschijnlijk toch een kogel van een flak en is misschien een unicum.
Ja hoor, jij hebt de uiterst zeldzame unieke Flak kogel gevonden die men eenmalig naar een vliegtuig afgeschoten heeft... waarde: zeker 1000 Euro!










Voor de goede verstaander: dat was dus sarcasme.

Een unicum???? Een kogel een unicum? Munitie is iets dat per definitie in grote hoeveelheden gemaakt word, dus een unicum zal het wel niet zijn. Voor de rest ziet het er ook helemaal geen "kogel" uit. En bij 15mm begint men ook wel al stilletjesaan van "granaat" te spreken. :)

Een 15mm Flak is er volgens mij niet geweest, wel een 15mm vliegtuigkanon.

Maar dit voorwerp ziet er helemaal niet als munitie uit.

Trouwens, je vraagt je af waarom je op dat fossielenforum meer antwoorden krijgt, wel er staat ook meer info (fotos, afmetingen etc...).

En, die "oefenkogels" zijn ook niet uit WO II...

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Kogel WO2?

Bericht door Proos »

Verplaatst naar verificatievragen en ook maar direct gesloten, omdat de starter van dit onderwerp geen lid meer wil zijn van dit forum, ofzoiets. Stond ook al een beetje in de eerste post.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gesloten