Kogelkoppen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
immortal.23
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2013, 23:16

Kogelkoppen

Bericht door immortal.23 »

Hallo, ik heb een vraag over kogelkoppen! en ik heb er een hele boel gevonden maar we weten niet of het duitse of britse zijn!
Ze zijn allemaal +-6cm lang en ongeveer 12tot15mm dik.
Kleuren rood,zwart,donker blauw,licht blauw, groen, zilver en sommige hebben 1groef en de andere weer 2 groeven.
En dan de achterkant van de kop is bij de ene weer recht en bij de andere schuin!
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Beginnen met verzamelen! Tips, info en tricks!

Bericht door SOLDIER Wessel »

Immortal.23,
je kan dit soort vragen beter stellen bij verificatievragen. :)
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Kogelkoppen

Bericht door Proos »

Gesplitst uit "Re: Beginnen met verzamelen! Tips, info en tricks!" als nieuw onderwerp "Kogelkoppen" in #verificatievragen
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Kogelkoppen

Bericht door Danielcollector »

Een foto zou heel veel helpen bij het oplossen van deze vraag. Dat kun je doen via imageshack.us, na het uploaden kan je de forum code in je tekstvak plakken, zodat iedereen de foto kan zien
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Kogelkoppen

Bericht door Gijscollector »

Dat klinkt als .50 BMG koppen :wink:

Ik zou ze alleen wel heel snel weer terug begraven, want de meeste kleurcodes betekenen dat het o.a. lichtspoor en brandstichtende punten zijn waar zeer gemeen spul zoals fosfor in zit ( = zeer brandgevaarlijk aangezien het gaat branden als er zuurstof bij komt en je moet het absoluut niet op je huid krijgen!). Koppen met 2 groeven zijn volgens mij ook lichtspoor. :!:

Zie deze link voor de betekenis van (de meeste) kleuren: http://www.riflesintheuk.com/50bmg.htm
"Op den bresch voor Nederland"
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Kogelkoppen

Bericht door CollectorWo2 »

Ik zou het ook terug begraven en dan de eod bellen en die halen het op en maken het onschadelijk.
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Kogelkoppen

Bericht door Mallory »

thunderbird schreef:Ik zou het ook terug begraven en dan de eod bellen en die halen het op en maken het onschadelijk.
Nooit zelf de EOD bellen, maar de politie. Zij bellen dan de EOD. Als je zelf de EOD belt, betaal je de rekening.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kogelkoppen

Bericht door Erik »

Ik wil natuurlijk niemands plezier bederven maar houd jelui er rekening mee dat 'kogelkoppen' (kogels) onderdelen zijn van munitie en derhalve onder de wapenwet vallen (Wet Wapens & Munitie) Anders gezegd: zonder ontheffing mag je ze niet voorhanden hebben (bezitten)
Dit bedenk ik niet zelf trouwens. Dit zegt de Circulaire Wapens & Munitie 2013 ervan:
Artikel 3, tweede lid, van de WWM stelt dat de bepalingen betreffende munitie mede van toepassing zijn op onderdelen van munitie, voorzover die geschikt zijn om daarvan munitie te maken. Voor wat betreft munitie voor geweren, pistolen en revolvers worden daarvoor geschikt geacht: kogels, hulzen en slaghoedjes voor gebruik in hulzen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Kogelkoppen

Bericht door 779 »

M.a.w.: Als je een huls nog kunt hervullen/herladen met punt dan is het illegaal om te bezitten?
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Kogelkoppen

Bericht door Danielcollector »

Dat kan je toch bij wijze van spreken met elke huls doen? :/ je hebt alleen een vergunning nodig om het gereedschap te hebben waarmee je van hulzen weer kogels kunt maken dacht ik
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Kogelkoppen

Bericht door CollectorWo2 »

Aha goed om te weten :oops:
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Kogelkoppen

Bericht door Bas ww2 »

Maar ik mag wel hulzen hebben zonder slaghoedje toch? En ook hulzen met maar zonder kogel??
altijd opzoek naar FLAK items
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Kogelkoppen

Bericht door Danielcollector »

Je mag ze met punt hebben als er gaatjes in de zijkant zitten en het kruit er uit is
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kogelkoppen

Bericht door coco »

Niet waar, je mag kogelkoppen in Nederland NIET bezitten zonder de juiste papieren, gaatje in de huls of niet! Ook losse koppen mag je NIET hebben.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Kogelkoppen

Bericht door 779 »

Danielcollector schreef:Je mag ze met punt hebben als er gaatjes in de zijkant zitten en het kruit er uit is
Haal je post maar weg, want ook geven valse info is strafbaar...
Gesloten