Luchtlandingsdivisies D-Day

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door JariRHV »

waren het tijdens D-Day alleen de 82nd en 101st airborne divisies aan Amerikaanse kant en aan Engelse kant de 6e Luchtlandingsdivisie die deelnamen aan de luchtlanding?

Alvast bedankt!
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door Joep »

De 82nd luchtlandings divisie en de 101st luchtlandingsdivisie waren er om achter Bayeux en bij Point du hoc te landen, om vervolgens door te breken naar Caen als de geallieerden geland waren. De 6e luchtlandingsdivisie van de Britten waren er om sabotage missies uit te voeren, zodat de Duitsers in de minderheid waren. Als de Britten dan geland waren konden ze zonder extreem veel tegenslag gelijk doorbreken naar het achterland.


Mvg,

Joep ;)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door Mr Mojo Risin »

Joep schreef:De 82nd luchtlandings divisie en de 101st luchtlandingsdivisie waren er om achter Bayeux en bij Point du hoc te landen, om vervolgens door te breken naar Caen als de geallieerden geland waren. De 6e luchtlandingsdivisie van de Britten waren er om sabotage missies uit te voeren, zodat de Duitsers in de minderheid waren. Als de Britten dan geland waren konden ze zonder extreem veel tegenslag gelijk doorbreken naar het achterland.


Mvg,

Joep ;)
Ik weet niet welke boeken jij gelezen hebt, maar deze uitleg klopt niet helemaal.
Bayeux ligt heel wat kilometers van het schiereiland Cotentin verwijderd en bijgevolg heel ver van de Amerikaanse dropzones. Daar zijn dus geen US paratroopers geland. De twee luchtlandingsdivisies moesten ook helemaal niet naar Caen doorbreken. Caen lag achter de Britse sector en was een doel voor de Britse troepen onder veldmaarschalk Montgomery. Wel hebben Amerikaanse luchtlandingseenheden deelgenomen aan de strijd om Carentan om Utah en Omaha Beach aan elkaar te linken, misschien bedoelde je dat. De hoofdopdracht van de Amerikaanse luchtlandingsdivisies bestond er op 6 juni 1944 in om de hoofdwegen vanaf Utah Beach in te nemen en de plaatsjes St. Mère-Eglise en St. Marie-du-Mont in te nemen.

De Britse 6th Airborne Division moest hoofdzakelijk de bruggen over het kanaal van Caen en de Orne innemen (de Pegasusbrug) en daarnaast ook nog een artilleriebatterij bij Merville uitschakelen. Natuurlijk moesten ze ook in zeker mate Duitse versterkingen tegen houden of vertragen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door JariRHV »

Ik ben blij met jullie antwoorden bedankt daarvoor! Maar mijn vraag is nog niet helemaal beantwoord of het nou alleen de 82nd en 101st airborne divisions en 6th british airborne division waren die deelname aan de luchtlanding van D-Day want ik las ook iets over een Canadese divisie. Over de luchtlanding kan ik geen goed beeld vormen wie hier nou aan deelnamen kan iemand mij vertellen hoe het nou precies zit?
6th Airborne Division
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door johan willaert »

1st Canadian Parachute Battalion was attached to de Britse 6AB Division

Objectieven in het kort:

US 101AB Div: vrijhouden van de exits van Utah Beach en inname Carentan voor de link tussen Omaha en Utah Beach
US 82AB Div: Innemen van oa Ste Mere Eglise en de N13, verhinderen van Duitse versterkingen richting Utah Beach en Carentan
UK 6AB Div: Inname bruggen over de Orne en het Kanaal Caen-Ouistreham (Pegasus en Horsa bridge) en vernietigen van bruggen over de Dives teneinde Duitse versterkingen richting Britse stranden en Caen tegen te houden
29th Let's Go!!!!!
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door JariRHV »

Bedankt!
6th Airborne Division
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door Joep »

Mr Mojo Risin schreef:
Joep schreef:De 82nd luchtlandings divisie en de 101st luchtlandingsdivisie waren er om achter Bayeux en bij Point du hoc te landen, om vervolgens door te breken naar Caen als de geallieerden geland waren. De 6e luchtlandingsdivisie van de Britten waren er om sabotage missies uit te voeren, zodat de Duitsers in de minderheid waren. Als de Britten dan geland waren konden ze zonder extreem veel tegenslag gelijk doorbreken naar het achterland.


Mvg,

Joep ;)
Ik weet niet welke boeken jij gelezen hebt, maar deze uitleg klopt niet helemaal.
Bayeux ligt heel wat kilometers van het schiereiland Cotentin verwijderd en bijgevolg heel ver van de Amerikaanse dropzones. Daar zijn dus geen US paratroopers geland. De twee luchtlandingsdivisies moesten ook helemaal niet naar Caen doorbreken. Caen lag achter de Britse sector en was een doel voor de Britse troepen onder veldmaarschalk Montgomery. Wel hebben Amerikaanse luchtlandingseenheden deelgenomen aan de strijd om Carentan om Utah en Omaha Beach aan elkaar te linken, misschien bedoelde je dat. De hoofdopdracht van de Amerikaanse luchtlandingsdivisies bestond er op 6 juni 1944 in om de hoofdwegen vanaf Utah Beach in te nemen en de plaatsjes St. Mère-Eglise en St. Marie-du-Mont in te nemen.

De Britse 6th Airborne Division moest hoofdzakelijk de bruggen over het kanaal van Caen en de Orne innemen (de Pegasusbrug) en daarnaast ook nog een artilleriebatterij bij Merville uitschakelen. Natuurlijk moesten ze ook in zeker mate Duitse versterkingen tegen houden of vertragen.
Je hebt gelijk ik haalde Caen en Carentan even door de war excuus.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door Joep »

Joep schreef:
Mr Mojo Risin schreef:
Joep schreef:De 82nd luchtlandings divisie en de 101st luchtlandingsdivisie waren er om achter Bayeux en bij Point du hoc te landen, om vervolgens door te breken naar Caen als de geallieerden geland waren. De 6e luchtlandingsdivisie van de Britten waren er om sabotage missies uit te voeren, zodat de Duitsers in de minderheid waren. Als de Britten dan geland waren konden ze zonder extreem veel tegenslag gelijk doorbreken naar het achterland.


Mvg,

Joep ;)
Ik weet niet welke boeken jij gelezen hebt, maar deze uitleg klopt niet helemaal.
Bayeux ligt heel wat kilometers van het schiereiland Cotentin verwijderd en bijgevolg heel ver van de Amerikaanse dropzones. Daar zijn dus geen US paratroopers geland. De twee luchtlandingsdivisies moesten ook helemaal niet naar Caen doorbreken. Caen lag achter de Britse sector en was een doel voor de Britse troepen onder veldmaarschalk Montgomery. Wel hebben Amerikaanse luchtlandingseenheden deelgenomen aan de strijd om Carentan om Utah en Omaha Beach aan elkaar te linken, misschien bedoelde je dat. De hoofdopdracht van de Amerikaanse luchtlandingsdivisies bestond er op 6 juni 1944 in om de hoofdwegen vanaf Utah Beach in te nemen en de plaatsjes St. Mère-Eglise en St. Marie-du-Mont in te nemen.

De Britse 6th Airborne Division moest hoofdzakelijk de bruggen over het kanaal van Caen en de Orne innemen (de Pegasusbrug) en daarnaast ook nog een artilleriebatterij bij Merville uitschakelen. Natuurlijk moesten ze ook in zeker mate Duitse versterkingen tegen houden of vertragen.
Je hebt gelijk ik haalde Caen en Carentan even door de war excuus.
De britten moesten niet alleen bruggen innemen en tactische doelen innemen, het was juist gepland om de operationele doelen letterlijk te saboteren, bruggen die belangrijk waren voor aanvoer van duitse bevoorrading en troepen werden gewoon opgeblazen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door johan willaert »

Joep schreef:De britten moesten niet alleen bruggen innemen en tactische doelen innemen, het was juist gepland om de operationele doelen letterlijk te saboteren, bruggen die belangrijk waren voor aanvoer van duitse bevoorrading en troepen werden gewoon opgeblazen.

Schreef ik toch...
johan willaert schreef:UK 6AB Div: Inname bruggen over de Orne en het Kanaal Caen-Ouistreham (Pegasus en Horsa bridge) en vernietigen van bruggen over de Dives teneinde Duitse versterkingen richting Britse stranden en Caen tegen te houden
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Luchtlandingsdivisies D-Day

Bericht door Joep »

johan willaert schreef:
Joep schreef:De britten moesten niet alleen bruggen innemen en tactische doelen innemen, het was juist gepland om de operationele doelen letterlijk te saboteren, bruggen die belangrijk waren voor aanvoer van duitse bevoorrading en troepen werden gewoon opgeblazen.

Schreef ik toch...
johan willaert schreef:UK 6AB Div: Inname bruggen over de Orne en het Kanaal Caen-Ouistreham (Pegasus en Horsa bridge) en vernietigen van bruggen over de Dives teneinde Duitse versterkingen richting Britse stranden en Caen tegen te houden
Ik had het niet tegen jou :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie