Gevochten regio breda en tilburg?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door niels-militair »

Beste wo2-forum leden.

Ik heb al een tijdje een metaaldetector en ik ben het een beetje zat om constant op de zelfde plek te zoeken want daar ligt bijna niks meer.
Dus mijn vraag is aan jullie als wo2 forum leden weten jullie waar je wat kan vinden aan wo2 materiaal kan vinden in de regio Breda of Tilburg?.

groet Niels-militair

PS het liefst Breda want dat is goedkoper voor de benzine :) .
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Joep »

In Breda zal je niks gaan vinden, daar is al veel te veel weggehaald.
In Tilburg zou je is rond de buurt van Groenewoud kunnen gaan zoeken.
Verder raad ik je vooral gebieden rond de Nederlandse Atlantic Wall aan.

Groetjes

Joep
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door michiel01 »

Joep schreef:In Breda zal je niks gaan vinden, daar is al veel te veel weggehaald.

Groetjes

Joep
Wil je dat eens uitleggen?
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Joep »

michiel01 schreef:
Joep schreef:In Breda zal je niks gaan vinden, daar is al veel te veel weggehaald.

Groetjes

Joep
Wil je dat eens uitleggen?
Na de oorlog door proffesionele gevaarlijk, maar ook veel diverse militaria weggehaald, verder zijn er in de loop der jaren ook wel hobbyisten die daar al veel zullen hebben gevonden, dus ik denk dat er kleine kans is dat je daar nog wat zult vinden.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Naamloos »

Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door michiel01 »

Joep schreef:
michiel01 schreef:
Joep schreef:In Breda zal je niks gaan vinden, daar is al veel te veel weggehaald.

Groetjes

Joep
Wil je dat eens uitleggen?
Na de oorlog door proffesionele gevaarlijk, maar ook veel diverse militaria weggehaald, verder zijn er in de loop der jaren ook wel hobbyisten die daar al veel zullen hebben gevonden, dus ik denk dat er kleine kans is dat je daar nog wat zult vinden.
Van voor tot achter onwaar.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Joep »

Nee.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Naamloos »

Joep zal wel gelijk hebben, aangezien hij heeft aangegeven dat hij jarenlange ervaring heeft met WO2 gerelateerde zaken. Dus vertel ons een wat over de omgeving van Breda of Tilburg! Wat voor een gevechten hebben zich afgespeeld daar? Waar en wanneer is dit allemaal gebeurt? En welke gebieden zijn er na de oorlog allemaal leeg gezocht?

Ik ben heel erg benieuwd naar je antwoorden!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Mallory »

Joep schreef:Nee.
Je zult versteld staan van hoeveel zowel het bodemarchief vaak nog herbergt als wat er bovengronds nog te vinden is aan overblijfselen uit de tijd van de bezetting en/of met strijd uit die tijd te maken hebben.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Joep »

Mallory schreef:
Joep schreef:Nee.
Je zult versteld staan van hoeveel zowel het bodemarchief vaak nog herbergt als wat er bovengronds nog te vinden is aan overblijfselen uit de tijd van de bezetting en/of met strijd uit die tijd te maken hebben.
Klopt, ik bedoel niet dat echt ALLES is weggehaald daar, dat zou een praktisch onmogelijke operatie worden.
In de herfst van 1944 kwamen de geallieerden steeds dichter bij Breda, sommige Duitsers dumpten alle spullen
zoveel als ze konden, zodat ze zich konden voordoen als burgers. Een klein aantal Duitse soldaten bleef achter en verschanste zich bij
de Mark. Ook bij bruggen, kruispunten en andere belangrijke punten
in de stad waren nog Duitse soldaten. Later begonnen de geallieerden Duitse stellingen te bombarderen rondom de stad.
Daarna werd de stad door geallieerden uit 3 richtingen omsingeld. In het noorden van Breda werden door de Duitsers
nog de meeste weerstand geboden, dus ik denk dat je daar dan nog wel het meeste zal vinden als je gaat zoeken in Breda.
Van Tilburg weet ik vrij weinig, maar na wat research op internet bleek daar wel veel weerstand van de Duitsers hebben plaats
gevonden en het schijnt zelfs dat de Duitsers nog een half uur voor de bevrijding mensen te hebben geëxcuteerd.
Ik vind het wel een beetje jammer dat je zo sarcastisch overkomt, maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Groetjes,

Joep :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Mallory »

Ik denk dat je antwoord bedoeld is voor Naamloos. Mijn opmerking was doodserieus en geenszins sarcastisch bedoeld. Al ben ik wel van mening dat je erg stellig overkomt in je beweringen. Bovendien kan ik in je redenering nergens vinden waarom er geen overblijfselen meer zouden zijn in die omgeving (die mij overigens vreemd is).
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Joep »

Mallory schreef:Ik denk dat je antwoord bedoeld is voor Naamloos. Mijn opmerking was doodserieus en geenszins sarcastisch bedoeld. Al ben ik wel van mening dat je erg stellig overkomt in je beweringen. Bovendien kan ik in je redenering nergens vinden waarom er geen overblijfselen meer zouden zijn in die omgeving (die mij overigens vreemd is).
Mijn 1e zin is bedoeld richting jou de rest inderdaad naar Naamloos. :P :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Naamloos »

Joep schreef:
Mallory schreef:Ik denk dat je antwoord bedoeld is voor Naamloos. Mijn opmerking was doodserieus en geenszins sarcastisch bedoeld. Al ben ik wel van mening dat je erg stellig overkomt in je beweringen. Bovendien kan ik in je redenering nergens vinden waarom er geen overblijfselen meer zouden zijn in die omgeving (die mij overigens vreemd is).
Mijn 1e zin is bedoeld richting jou de rest inderdaad naar Naamloos. :P :P
Prima, maar kom in vervolgens dan gewoon meteen met goede informatie, speculeren kunnen we allemaal.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door Joep »

Naamloos schreef:
Joep schreef:
Mallory schreef:Ik denk dat je antwoord bedoeld is voor Naamloos. Mijn opmerking was doodserieus en geenszins sarcastisch bedoeld. Al ben ik wel van mening dat je erg stellig overkomt in je beweringen. Bovendien kan ik in je redenering nergens vinden waarom er geen overblijfselen meer zouden zijn in die omgeving (die mij overigens vreemd is).
Mijn 1e zin is bedoeld richting jou de rest inderdaad naar Naamloos. :P :P
Prima, maar kom in vervolgens dan gewoon meteen met goede informatie, speculeren kunnen we allemaal.
Jaja, sorry :oops: :oops:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
niels-militair
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 nov 2012, 22:52

Re: Gevochten regio breda en tilburg?

Bericht door niels-militair »

Al vast bedankt voor alle info weten jullie misschien of je iets kan vinden richting Oosterhout en Gilze-rijen.
Plaats reactie