Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door sobel »

mathiasaerts schreef:@ Mr Mojo Risin
De hoes van de veldfles lijkt me wel goed, de US is ook maar een soort stempel die er af kan slijten
En voor de zekerheid vergelijk ze eens met deze link pagina's vol info
http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... ft+the+dot
@Joep: ik denk dat haplo beter de waarde van de helm kan schatten dan jij.
Hij verzameld al veel langer dan jij, en 70 euro verschild veel met 125 euro of niet soms
?

Vreemde reactie, natuurlijk heeft een ervaren iemand meer kennis, maar dat wil niet zeggen dat Joep best gelijk kan hebben. Uitspraken over waardes mogen altijd onderwerp van discussie zijn, maar de reden 'hij verzameld langer dus heeft er meer verstand van' is wel wat makkelijk.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Millcoll »

Inderdaad dat was wat makkelijk gekozen, maar iemand die 7 maanden verzameld gaat nooit zoveel kennis hebben als iemand die al jaren verzameld.
Dan moet je eerst een half jaar op voorhand beginnen leren zijn.
Als je gaat kijken naar een gewone helm (met originele verf, kinriem en binnenwerk) ga je toch al rond de 70 zitten als je er eentje in nette staat wilt, dus als je er eentje wilt met schilderingen ga je er meer betalen.
Over het laatst heeft een maat van mij een gewone MkII verkocht voor 75 euro dus ik denk dat hij mis zit met zijn schatting.
Maar indien deze helm een gewone MKII was zat hij goed in de buurt met zijn schatting.
Ik heb wel zo goed als dezelfde HW helm te koop zien staan voor: bieden van 90 euro
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door ammo »

Ik denk dat Haplo wel aardig goed zit met zijn schatting ,dit soort airraid helmen,
brengen toch snel 100 euro op, omdat ze voorzien zijn van een W.
Andere airraid helmen zonder deze w brengen minder op.
Nemo Me Impune Lacessit
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door johan willaert »

Ammo Pouch is gemarkeerd HOFF
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Joep »

earlymb schreef:
Joep schreef: Bajonet rond de 20 a 30 euro.
Die doet wel wat meer dan dat. Als het goed is staat er wel iets op het metalen deel van de scabbard, maar zo te zien is dit overgeverfd?
Hmmm bij nader inzien is zo'n overgeverfde dan rond de 40/50 euro waard misschien ?
Helm rond de 70 dus, overige stuff misschien 80 als je het appart verkoopt.
Tja dan kom je wel maximaal rond de 200 euro denk ik.
Maar als je voorzichtig wilt inschatten moet je 150 wel voor kunnen vangen denk ik.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Mr Mojo Risin »

Joep schreef:
BlitzJäger schreef:@Mr Mojo Risin: Weet je misschien ook een bepaalde waarde van de bajonet. Op de hoes staat helaas geen maker. Het enige dat te vinden is dat er op de drukknopen star pull staat, maar dit werd waarschijnlijk na de oorlog ook nog gedaan. :|
Bedankt voor de lijst dat is zeker handig aangezien ik niet veel van U.S. codes ken. :)
Bajonet rond de 20 a 30 euro.
Die M4 bajonetten gaan toch voor wat meer hoor. Ik dacht dat ze op beurzen toch wel iets rond de €100-150 kosten. Maar zeker over prijsindicaties ben ik niet helemaal. Ik ben nog nooit naar eentje op zoek geweest.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Joep »

Mr Mojo Risin schreef:
Joep schreef:
BlitzJäger schreef:@Mr Mojo Risin: Weet je misschien ook een bepaalde waarde van de bajonet. Op de hoes staat helaas geen maker. Het enige dat te vinden is dat er op de drukknopen star pull staat, maar dit werd waarschijnlijk na de oorlog ook nog gedaan. :|
Bedankt voor de lijst dat is zeker handig aangezien ik niet veel van U.S. codes ken. :)
Bajonet rond de 20 a 30 euro.
Die M4 bajonetten gaan toch voor wat meer hoor. Ik dacht dat ze op beurzen toch wel iets rond de €100-150 kosten. Maar zeker over prijsindicaties ben ik niet helemaal. Ik ben nog nooit naar eentje op zoek geweest.
Lees m'n een na laatste reactie, en ik denk niet dat ze 150 euro waard is aangezien er geen code op staat gestempeld en die oververfd is.
En matthias, dat ik pas rond de 7, ik denk nu al ruim 8 maanden verzamel, wilt niet zeggen dat ik er 0 verstand van hebt of dat ik nog maar
een groentje ben. Ik heb er namelijk wel degelijk verstand van, want ik ben al mijn hele leven bezig met de 2e wereldoorlog. Die britse helmen
doen het voor rond de 70 euro.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Joep »

Ik heb zelf trouwens een britse helm en zit al ruim 2 jaar advertenties in de gaten te houden en bezoek beurzen en musea, musea al ruim 8 jaar.
Dus kom alsjeblieft niet met het verhaal dat ik nog maar een groentje ben en dat iemand die langer verzameld er er dus ook gelijk meer verstand van heeft.
Ik geef zeker toe dat iemand die al 2 jaar fanatiek verzameld, de waardes beter kan inschatten dan mij, dat wilt niet zeggen dat ik niet serieus genomen kan worden.
Ik vind de hele reactie nogal onsympathiek overkomen en nergens opslaan.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

Over de Engelse helm bestaat dus nog enige discussie, maar als ik zoek naar adevertenties voor deze helmen zie ik ze toch rond de €100 of meer staan. Maar ikzelf ken er niet zo veel van, dus ik laat de kenners maar oordelen. Als ik de hoes van de veldfles die ik bezit vergelijk met die van de site die mathiasaerts heeft gepost dan zie ik veel gelijkenis met de pull star 1942 versie (op de drukknopen staat ook pull star) en de kleur van de hoes gaat ook meer naar het beige dat (naar mijn weten) vroeger in de oorlog werd gebruikt. De bajonet lijkt me ook overgeverft en daardoor is er waarschijnlijk geen stempeling te zien. Maar op het lemmet zelf staat U.S. Imp. en de flaming bomb.
Toch iedereen tot nu toe alvast bedankt voor het uizoeken van de waarde. :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Haplo »

Joep schreef: En matthias, dat ik pas rond de 7, ik denk nu al ruim 8 maanden verzamel, wilt niet zeggen dat ik er 0 verstand van hebt of dat ik nog maar
een groentje ben. Ik heb er namelijk wel degelijk verstand van, want ik ben al mijn hele leven bezig met de 2e wereldoorlog. Die britse helmen
doen het voor rond de 70 euro.
Die Britse helm kan je rustig weg zetten voor een 100 tot 125 euro.
En een Engelse helm met niks krijg je ook niet meer voor 70 euro.
De waarde is in de loop der tijd wel wat gestegen.
Ze worden moeilijk om te vinden in originele staat.
En nou is dit niet slecht bedoeld, maar ondank dat jij zoals je zegt al je hele leven bezig bent met de 2e WO, ben je op verzamelgebied wel een beginner.
Mvg/Best regards, Sipke
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door coco »

Ik verzamel nu 5 jaar materiaal uit de oorlog en ik vind mezelf nog een beginner, simpel weg omdat je na zo'n korte tijd nog lang niet alles kan weten en je dagelijks nog bij leert.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Mr Mojo Risin »

BlitzJäger schreef:Over de Engelse helm bestaat dus nog enige discussie, maar als ik zoek naar adevertenties voor deze helmen zie ik ze toch rond de €100 of meer staan. Maar ikzelf ken er niet zo veel van, dus ik laat de kenners maar oordelen. Als ik de hoes van de veldfles die ik bezit vergelijk met die van de site die mathiasaerts heeft gepost dan zie ik veel gelijkenis met de pull star 1942 versie (op de drukknopen staat ook pull star) en de kleur van de hoes gaat ook meer naar het beige dat (naar mijn weten) vroeger in de oorlog werd gebruikt. De bajonet lijkt me ook overgeverft en daardoor is er waarschijnlijk geen stempeling te zien. Maar op het lemmet zelf staat U.S. Imp. en de flaming bomb.
Toch iedereen tot nu toe alvast bedankt voor het uizoeken van de waarde. :)
Staan de markeringen niet op het dwarsstuk van het handvat? Zulke bajonetten werden niet op het lemmet gemarkeerd.
@Joep: de prijsindicatie die ik gaf, is voor een mooie M4 bajonet uit WO2. Hoe ik het begreep is enkel de schede oververfd, wat misschien wel iets aan de prijs veranderd. Toch denk ik dat je er nog steeds rond de 100 euro voor kan krijgen mits origineel. Er zijn ook nog wel Duitse producties e.d. die voor veel minder gaan.

En dan nog even dit: de discussie tussen mathiasaerts en Joep eindigt in dit topic. Indien jullie nog verder willen debatteren over wie een groentje is en wie niet, kan dat via pb. Deze discussie doet niets ter zake in dit topic. En groentje of expert, we zijn hier allemaal om elkaar te helpen en advies te geven en niet om uit te maken wie de beste verzamelaar is o.i.d.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

@ Mr Mojo Risin: Ja hij is inderdaad op het dwarsstuk gemarkeerd. Foutje van mij. :)
Kan het zijn dat het stoffen gedeelte van de schede eerst beige was en achteraf de hele schede in donkergroen was overgeferfd ?
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Mr Mojo Risin »

BlitzJäger schreef:@ Mr Mojo Risin: Ja hij is inderdaad op het dwarsstuk gemarkeerd. Foutje van mij. :)
Kan het zijn dat het stoffen gedeelte van de schede eerst beige was en achteraf de hele schede in donkergroen was overgeferfd ?
Ja, dat kan zeker. Die stof zal na de oorlog volledig donkergroen zijn gemaakt met blanco, kom je wel meer tegen op uitrustingsstukken.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

Gaat dit de waarde dan veel beïnvloeden ?
En ik heb ook een gewone Engelse helm die ik eens heb gekregen, maar die weegt meer dan de warden helm. Misschien dat dit wat helpt.
Plaats reactie