Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Mr Mojo Risin »

BlitzJäger schreef:Gaat dit de waarde dan veel beïnvloeden ?
Ja, verzamelaars gaan altijd US M8(A1) schedes verkiezen waar na de oorlog niet mee gerommeld is en waarop de markeringen zichtbaar zijn.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

Ja dat is waar. :/
Wat zou jij er dan ongeveer voor schatten ?
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

Weet er iemand ook de waarde van het bestek, de enveloppen en het BAR onderhoudstasje ?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Haplo »

BlitzJäger schreef: En ik heb ook een gewone Engelse helm die ik eens heb gekregen, maar die weegt meer dan de warden helm. Misschien dat dit wat helpt.
Warden helmen zijn vaak deels afgekeurd voor front dienst.
Is niet altijd het geval trouwens
Soms zie je dus ook wel eens 3 gaatjes in een driehoekvorm.
Dat is de manier waarop werd aangegeven dat ze waren afgekeurd.
Dat hij lichter is kan kloppen.
Staal waaruit de helm is geperst zal dus dunner zijn.
Maar het is geen maatstaaf.
Ze kunnen net zo goed ongeveer even zwaar zijn.
Mvg/Best regards, Sipke
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door 779 »

BlitzJäger schreef:Weet er iemand ook de waarde van het bestek, de enveloppen en het BAR onderhoudstasje ?
Het mes is repro en de rest is 2,50 tot 5 euro per stuk. BAR tasje gaat voor €25,00.
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

@Haplo: Bedankt voor de info. :)
@779: Bedankt voor de bepaling. :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Mr Mojo Risin »

BlitzJäger schreef:Ja dat is waar. :/
Wat zou jij er dan ongeveer voor schatten ?
In deze staat zou ik het dan houden op ongeveer 75 euro. Maar, zoals reeds gezegd, ik ben geen expert op vlak van M4 bajonetten. Ik heb er nog nooit echt goed naar uitgekeken op beurzen. Als 779 of iemand anders die goed thuis is in de US-wereld een betere schatting kan maken, hoor ik het graag.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Joep »

Haplo schreef:
Joep schreef: En matthias, dat ik pas rond de 7, ik denk nu al ruim 8 maanden verzamel, wilt niet zeggen dat ik er 0 verstand van hebt of dat ik nog maar
een groentje ben. Ik heb er namelijk wel degelijk verstand van, want ik ben al mijn hele leven bezig met de 2e wereldoorlog. Die britse helmen
doen het voor rond de 70 euro.
Die Britse helm kan je rustig weg zetten voor een 100 tot 125 euro.
En een Engelse helm met niks krijg je ook niet meer voor 70 euro.
De waarde is in de loop der tijd wel wat gestegen.
Ze worden moeilijk om te vinden in originele staat.
En nou is dit niet slecht bedoeld, maar ondank dat jij zoals je zegt al je hele leven bezig bent met de 2e WO, ben je op verzamelgebied wel een beginner.
Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb zelf een britse helm in redelijke conditie met helmnetje voor rond de 70 euro zien te krijgen.
En ik ken de huidige prijzen qua militaria wel en ik denk dat je rond de 70 euro voor die helm zal krijgen, dat wilt niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk
ervoor krijgt.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Jan Klaassen »

Joep schreef: Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb zelf een britse helm in redelijke conditie met helmnetje voor rond de 70 euro zien te krijgen.
En ik ken de huidige prijzen qua militaria wel en ik denk dat je rond de 70 euro voor die helm zal krijgen, dat wilt niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk
ervoor krijgt.
Joep, volgens mij was collega Mr Mojo Risin op de vorige pagina terecht erg duidelijk: de discussie moet afgelopen zijn, anders gaat dit volledig uit de klauwen lopen. Twee verschillende meningen, twee verschillende inschattingen van waarde - geen probleem. Maar het is niet nodig daarover door te blijven gaan, zeker niet als een moderator gevraagd heeft de discussie te staken.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Joep »

Jan Klaassen schreef:
Joep schreef: Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb zelf een britse helm in redelijke conditie met helmnetje voor rond de 70 euro zien te krijgen.
En ik ken de huidige prijzen qua militaria wel en ik denk dat je rond de 70 euro voor die helm zal krijgen, dat wilt niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk
ervoor krijgt.
Joep, volgens mij was collega Mr Mojo Risin op de vorige pagina terecht erg duidelijk: de discussie moet afgelopen zijn, anders gaat dit volledig uit de klauwen lopen. Twee verschillende meningen, twee verschillende inschattingen van waarde - geen probleem. Maar het is niet nodig daarover door te blijven gaan, zeker niet als een moderator gevraagd heeft de discussie te staken.
Excuses, heb ik niet gezien.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door Joep »

Mr Mojo Risin schreef:
BlitzJäger schreef:Over de Engelse helm bestaat dus nog enige discussie, maar als ik zoek naar adevertenties voor deze helmen zie ik ze toch rond de €100 of meer staan. Maar ikzelf ken er niet zo veel van, dus ik laat de kenners maar oordelen. Als ik de hoes van de veldfles die ik bezit vergelijk met die van de site die mathiasaerts heeft gepost dan zie ik veel gelijkenis met de pull star 1942 versie (op de drukknopen staat ook pull star) en de kleur van de hoes gaat ook meer naar het beige dat (naar mijn weten) vroeger in de oorlog werd gebruikt. De bajonet lijkt me ook overgeverft en daardoor is er waarschijnlijk geen stempeling te zien. Maar op het lemmet zelf staat U.S. Imp. en de flaming bomb.
Toch iedereen tot nu toe alvast bedankt voor het uizoeken van de waarde. :)
Staan de markeringen niet op het dwarsstuk van het handvat? Zulke bajonetten werden niet op het lemmet gemarkeerd.
@Joep: de prijsindicatie die ik gaf, is voor een mooie M4 bajonet uit WO2. Hoe ik het begreep is enkel de schede oververfd, wat misschien wel iets aan de prijs veranderd. Toch denk ik dat je er nog steeds rond de 100 euro voor kan krijgen mits origineel. Er zijn ook nog wel Duitse producties e.d. die voor veel minder gaan.

En dan nog even dit: de discussie tussen mathiasaerts en Joep eindigt in dit topic. Indien jullie nog verder willen debatteren over wie een groentje is en wie niet, kan dat via pb. Deze discussie doet niets ter zake in dit topic. En groentje of expert, we zijn hier allemaal om elkaar te helpen en advies te geven en niet om uit te maken wie de beste verzamelaar is o.i.d.
Je hebt helemaal gelijk.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door earlymb »

Voor wat betreft de bajonet, kijk maar eens of hij hier tussen staat:

http://www.usmilitaryknives.com/bayo_points_16.htm

http://www.usmilitaryknives.com/bayo_points_17.htm

De scabbard kan een naar M8A1 specificatie omgebouwde M8 zijn (wat ik denk), of een fabrieksgemaakte M8A1. Ombouwen gebeurde door de hanger toe te voegen, originele M8 scabbards hebben alleen een webbing lus. Ik denk dat dit een omgebouwde is omdat de webbing langer is op een fabrieks-M8A1 en dit lijkt mij korte webbing. Je al dan wel de verf moeten verwijderen om het te controleren. Gebruik hier geen schuurpapier of zo voor!

Meer info: http://www.usmilitaryknives.com/bayo_points_18.htm
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

Is het wel verstandig als ik de verf eraf pruts ?
Want er zijn hier en daar al een paar stukjes af en daaronder is alleen een rode verflaag te zien en geen andere kleur.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door earlymb »

Het metalen deel van de scabbard (aan de bovenkant) hoort ongeschilderd te zijn, maar was 'plated' met een speciale laag tegen het roesten. Daarom moet je geen schuurpapier gebruiken. Kijk maar eens naar de foto's op die links hoe hij eruit hoort te zien. Het is ook nog mogelijk dat het een na-oorlogse scabbard uit een ander land is, maar dat denk ik niet.
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Waardebepaling U.S. spul en Engelse helm

Bericht door BlitzJäger »

Fijn prutsen dus.
Plaats reactie