De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Gisteren was er op Terzake een interessante reportage over Denis Avey, een Brits krijgsgevangene die tot twee maal toe in Auschwitz wist te infiltreren. Dit deed hij door een kledingswissel met een kampgevangene. Een merkwaardig verhaal en daarom wordt er ook aan getwijfeld door sommige mensen.

http://www.deredactie.be/permalink/1.1513282

Beslis zelf maar wat je ervan denkt.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
dg1983
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 okt 2012, 15:42
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door dg1983 »

Hierover is ook een boek geschreven maar komt op mij wel geloofwaardig over titel van het boek zal ik nog even plaatsen
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Titel van het boek is:
De man die naar Auschwitz wilde
Geschreven door Denis Avey met Rob Broomby

Heb het boek zelf ook gelezen en het was zeer indrukwekkend.

Groeten
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door Naamloos »

Vorige week was er een stukje over op de Belgische televisie, wellicht dat één van onze Belgische leden hier meer over weet? :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Naamloos schreef:Vorige week was er een stukje over op de Belgische televisie, wellicht dat één van onze Belgische leden hier meer over weet? :)
Zie de link in mijn eerste post voor het fragment.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door Schijnwerper »

Documentaire gezien toen ja, erg intresant zou goed kunnen mogelijk zijn.
Dat ruilen met een gevangende om weer terug te gaan naar zijn plek, lijkt me een stuk lastiger :roll:
Naar eens een boek gelezen te hebben overal die toestanden en ontsnappingen in Colditz.
Verbaast me het niet meteen zo.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door coco »

Interessant, mijn vriendin heeft dat boek, misschien toch maar een keertje gaan lezen.
Die kampen waren niet zo hermetisch dicht al weleens wordt gedacht, oke ontsnappen was zeker niet makkelijk maar niet onmogelijk dat is meerdere keren bewezen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door dvaupell »

Wat ik me dan afvraag is; of het nu waar gebeurd is of niet, wat maakt het precies uit?
Het boek claimt overigens dat het werkelijk gebeurd is, maar als dat nou niet zo is.. Wat maakt dat dan uit?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door Paul Siemons »

Nu ben ik even de pedalen kwijt??
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door platoz »

dvaupell schreef:Wat ik me dan afvraag is; of het nu waar gebeurd is of niet, wat maakt het precies uit?
Het boek claimt overigens dat het werkelijk gebeurd is, maar als dat nou niet zo is.. Wat maakt dat dan uit?
Het heeft uberhaupt nooit enige relevantie gehad, want als het wel een waargebeurd verhaal is geweest, dan is met die informatie daar toentertijd nooit wat mee gedaan.

De Geallieerden wisten op een gegeven moment overigens echt wel van die kampen af, maar het bombarderen van spoorlijnen om de transporten naar deze kampen te verhinderen vonden de Amerikanen blijkbaar nooit nodig.

Overigens geloof ik geen snars van het verhaal van die Denis Avey en is ie volgens mij niet meer dan een sensatiezoeker. Zijn verhaal is daarbij ook erg ongeloofwaardig doordat zijn mede POW's zijn verhaal nooit ondersteund hebben. Lijkt mij overtuigend genoeg.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door Millcoll »

hij heeft toch de heroes of the holocaust medal gehad
terecht of niet wie zal het zeggen.....
de boek is toch eens interessant te lezen niet over het concentratiekamp maar over zijn gevechten in noord Afrika.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door koos24 »

dvaupell schreef:Wat ik me dan afvraag is; of het nu waar gebeurd is of niet, wat maakt het precies uit?
Het boek claimt overigens dat het werkelijk gebeurd is, maar als dat nou niet zo is.. Wat maakt dat dan uit?
Dan liegt hij en claimt de waarheid te vertellen.

Kijk het is helemaal niet erg een roman te schrijven die gebaseerd is op waar gebeurde feiten maar vermeld dit dan in het voorwoord.
Vermoedelijk heb je dan alsnog een bestseller maar geen discussie achteraf.

Ik geef als lezer geld uit aan zo'n boek en dan wil ik vooraf correct geïnformeerd worden over de inhoud.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door dvaupell »

Mee eens Koos; als het fictie betreft moet je niet claimen dat het feiten zijn. Daarmee doet het trouwens wat mij betreft niets af aan het verhaal.

Het is een prachtige geschiedenis en in dit forum wordt dus gediscussieerd over of dit feitelijk wel of niet gebeurd is. Voor de koper van het boek en voor de beleving en interpretatie ervan is dat misschien wel relevant.

Voor het verhaal maakt het (voor mij) niet zoveel uit. Het zou immers gebeurd kunnen zijn.

Zolang er niet getwijfeld word aan het feit dat dit echt gebeurd zou kunnen zijn heb ik er dus geen moeite mee.

Mocht dit idee verwarring oproepe; Ik heb dus geen moeite met twijfel over details van een verhaal zolang er maar niet aan bewezen feiten wordt getwijfeld.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
immortal.23
Lid
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2013, 23:16

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door immortal.23 »

Bij mijn weten is het waar,ook al is het moeilijk om te geloven
Heb hier mij grootvader ook al over horen vertellen en ik weet 1 ding, mijn grootvader zal over de holocaust nooit liegen
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: De Auschwitzgetuige: waar of niet waar?

Bericht door platoz »

immortal.23 schreef:Bij mijn weten is het waar,ook al is het moeilijk om te geloven
Heb hier mij grootvader ook al over horen vertellen en ik weet 1 ding, mijn grootvader zal over de holocaust nooit liegen
En hoe weet jouw grootvader dan dat het echt waar is?

Ik ben nu nog steeds niet overtuigd namelijk.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Plaats reactie